شناسهٔ خبر: 30859888 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

بررسی نبرد تن به تن و پست به پست بازیکنان ایران و ژاپن

جنگ لژیونرها

صاحب‌خبر -



سونیا احمدی
خبرنگار
ژاپن در حالی امروز دیدار خود برابر ایران در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌ها را برگزار می‌کند که نسبت به جام جهانی 2018 تغییرات زیادی داشته اما همچنان از پرستاره‌ترین تیم‌های جام هفدهم به حساب می‌آید. سامورایی‌های آبی بعد از نمایش قابل قبول در روسیه که منجر به سومین حضورشان در جمع 16 تیم برتر شد، تغییرات زیادی به خود دیدند. پس از جام جهانی آکیرا نیشینو سرمربی این تیم با فدراسیون فوتبال ژاپن قطع همکاری کرد و ژاپنی‌ها کمک اول او یعنی‌ هاجیمه موریاسو 50 ساله را به عنوان نفر اول تیم ملی‌شان برگزیدند.
ترکیب ژاپن در بازی برابر بلژیک در جام جهانی روسیه که منجر به آخرین باخت آنها هم شد، بدین ترتیب بود؛ ایجی کاواشیما (دروازه‌بان)، مایا یوشیدا، گن شوجی، یوتو ناگاتومو، هیروکی ساکای (مدافعان)، ماکوتو‌ هاسبه، گنکی ‌هاراگوچی، گاکو شیباساکی، شینجی کاگاوا و تاکاشی اینوی (هافبک‌ها) و یویا اوساکو (مهاجم) که از این ترکیب در حال حاضر 7 بازیکن در تیم ملی ژاپن حضور دارند.
ژاپنی‌ها 2 ماه و 9 روز بعد از دیدار با بلژیک در اولین بازی خود به مصاف کاستاریکا رفتند. از همان مسابقه 12 بازیکن این تیم در جام جهانی دیگر به تیم ملی دعوت نشدند که از این بین کیسوکه هوندا خودش از بازی‌های ملی خداحافظی کرد ولی باقی نفرات با ورود موریاسو، دیگر به تیم دعوت نشدند. با این حال ستاره‌های اصلی سامورایی‌ها در جام جهانی که برای این تیم اکثر گل‌ها را به ثمر رسانده بودند، همچنان در تیم باقی ماندند. نفرات جایگزین هم به جز 2-3 نفر، بقیه از سن و سال کمی برخوردار نبودند که بخواهیم ادعا کنیم ژاپنی‌ها تغییر نسل داده‌اند. ریتسو دوان و تاکهیرو تومیاسو 2 بازیکن 20 ساله‌ای بودند که به این تیم اضافه شدند و به جز آنها، 3 بازیکن دیگر در لیست ژاپن 23 یا کمتر از 23 سال سن دارند.
نکته قابل توجه در ترکیب ژاپن این است که همچنان در این تیم لژیونرهای متعددی حضور دارند؛ مایا یوشیدا مدافع و کاپیتان این تیم (ساوت‌همپتون) و یوشینوری موتو (نیوکاسل یونایتد) لیگ برتر انگلستان، تاکاشی اینوی (آلاوز) و جاکو شیباساکی (ختافه) لالیگای اسپانیا، گنکی ‌هاراگوچی (هانوفر) و یویا اوساکو (وردربرمن) بوندسلیگای آلمان، تاکاهیرو تومیاسو و واتارو آندو (سنت ترویدن) ژوپیرلیگ بلژیک، تاکومی مینامینو (سالزبورگ) بوندسلیگای اتریش، ریتسو دوان (خرونینگن) اردیویژه هلند، هیروکی ساکای (المپیک مارسی) لوشامپیونای فرانسه، یوتو ناگاتومو (گالاتاسرای) سوپرلیگ ترکیه، شوئیجی گوندا (پورتیموننزه) لیگ برتر پرتغال و تاسوکاسا شیوتانی (العین) لیگ امارات، 14 بازیکن این تیم هستند که در 10 لیگ مختلف اروپایی و آسیایی مشغول هستند. ضمن اینکه 9 بازیکن این تیم هم از 7 باشگاه داخلی دعوت شده‌اند که به جز کویا کیتاگاوا از شیمیزو اسپالس باقی جزو مهره‌های مهم تیم به حساب نمی‌آیند. این تیم مهره‌ها و ستاره‌هایی را کنار گذاشته که در جام جهانی تقریباً نمایش دور از انتظار و ضعیفی داشتند و هم اکنون در باشگاه‌های خود نیز جایگاه ثابت و مناسبی ندارند. کاگاوا در دورتموند، اوکازاکی در لسترسیتی، ‌هاسبه در فرانکفورت و... گواه بر همین قضیه هستند. در بازی ژاپن مقابل ویتنام که با برد 1-0 سامورایی‌ها همراه شد و آنها جواز حضور در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا را به دست آوردند، شوئیجی گوندا، مایا یوشیدا، تاکاهیرو تومیاسو، هیروکی ساکای، یوتو ناگاتومو، گنکی ‌هاراگوچی، ریتسو دوان، گاکو شیباساکی، واتارو اندو، تاکومی مینامینو و کویا کیتاگاوا بازیکنانی بودند که در ترکیب اصلی این تیم به میدان رفتند و بررسی ترکیب ژاپن نسبت به آخرین ترکیبش در جام جهانی نشان می‌دهد 5 نفر از آن تیم، از ابتدا در ترکیب بازی با ویتنام حضور داشته‌اند.
در انتظار جدال های جذاب فردی
اما موضوعی که در این قسمت به آن می‌پردازیم، این است که احتمالاً کدام بازیکنان از ایران در پست مقابل ژاپن (آخرین ترکیب برابر ویتنام) قرار می‌گیرند. دروازه‌بان ژاپن گوندا باید از دروازه‌اش برابر سردار آزمون محافظت کند که با 4 گل بهترین گلزن ایران در این رقابت‌هاست و در روبین کازان بازی می‌کند. در دفاع راست ژاپن، ساکای بازی می‌کند و تقابل او با وحید امیری که در ترابزون بازی می‌کند و احتمالاً به ترکیب برمی‌گردد، جالب توجه خواهد بود. مدافعان وسط ژاپن تومیاسو و یوشیدا هستند که باید سردار و شاید کریم انصاری فرد مهاجم ناتینگهام فارست که در بازی با چین گل زده و انگیزه زیادی هم دارد را یارگیری کنند. دفاع چپ ژاپن ناگاتومو هم احتمالاً باید با علیرضا جهانبخش، ‌هافبک برایتون که در سمت راست کناری ایران حضور دارد، مصاف کند. هافبک راست ژاپن دوان است که تقابل او با احسان حاج صفی مدافع تراکتورسازی یا میلاد محمدی که در احمد گروژنی بازی می‌کند، دیدنی خواهد بود. شیاساکی و آندو ‌هافبک‌های وسط ژاپن هستند که تقابل آنها با امید ابراهیمی ‌هافبک الاهلی و اشکان دژاگه‌ هافبک تراکتورسازی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.‌ هافبک چپ سامورایی‌ها نیز ‌هاراگوچی است که احتمالاً باید با رامین رضاییان مدافع الشحانیه یا وریا غفوری مدافع استقلال تقابل داشته باشد. در خط حمله ژاپن هم مینامینو و کویا کیتاگاوا مهاجم شیمیزو اسپالس قرار دارند. در واقع کیتاگاوا تنها بازیکن ژاپن در آخرین ترکیب این تیم بوده که در لیگ داخلی این کشور بازی می‌کند. آنها باید از سد مرتضی پورعلی گنجی مدافع یوپن و احتمالاً محمدحسین کنعانی زادگان مدافع ماشین سازی  عبور کنند تا به علیرضا بیرانوند دروازه‌بان پرسپولیس برسند. دروازه‌بانی که در 5 بازی کلین شیت داشته و باز کردن دروازه‌اش اصلاً ساده نیست.

نظر شما