شناسهٔ خبر: 30837417 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

تريبون

صاحب‌خبر -

 معاون سازمان حمايت مصرف‌کنندگان:

خودروسازان زمان تحويل خودروهاي معوق را به مشتريان اعلام کنند

معاون بازرسي سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان از شرکت‌هاي خودروساز خواست تا زمان تحويل خودروهاي معوق را به مشتريان اعلام کنند.

به گزارش مهر، شهرام ميرآخورلو گفت: خودروسازان ملزم هستند به تعهدات خود در قبال مشتريان پاسخ دهند. اگر زمان اين تعهدات، سررسيد شده باشد بايد قيمتي که در پيش فروش عادي ذکر شده برابر با قيمت زمان تحويل مندرج در قرارداد باشد.

وي اظهار داشت: اخيرا بازرساني از سوي سازمان حمايت در شرکت‌هاي خودروساز مستقر شده اند و مقرر شده که 80 درصد از ميزان توليد روزانه خودروسازان براي رفع تعهدات گذشته خودروسازان و 20 درصد نيز براي مديريت بازار در قالب فروش فوري عرضه شود.

وي افزود: بر اساس ماده 4 آيين نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف کننده، خودروساز بايد در قراردادهاي پيش فروش جديد به گونه‌اي رفتار کند که بتواند در موعد مقرر، خودرو مورد نظر را به مشتري تحويل دهد و از اين پس زمان تحويل خودروهاي پيش فروش شده بايد کاملا مشخص باشد.

عضو هيات مديره سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان با اشاره به مشکلاتي که تحريم‌ها براي خودروسازان به وجود آورده است، گفت: اگر به دليل اعمال تحريم ها، خودروسازان نمي‌توانند خودروي خاصي را به مشتريان تحويل دهند بايد نسبت به جايگزيني خودروي پيش فروش شده با خودرويي ديگر، هم تراز با سليقه و رضايت مشتري، اقدام کنند و به طور کلي بايد رضايت مصرف کننده جلب شود.

وي افزود: ممکن است خودروساز به دلايل تحريم و يا مشکلات تامين قطعه، امکان توليد يک خودرو خاص را نداشته باشد، ولي نبايد براي معرفي خودرو جايگزين، به مشتري تحميل صورت گيرد.

ميرآخورلو با بيان اينکه ممکن است يافتن راهکارهاي مناسب براي مقابله با تحريم‌ها و تامين قطعات مورد نياز خودروسازان نيازمند زمان بيشتري باشد افزود: آنچه مهم است و بايد اتفاق بيفتد اين است که شرکت‌هاي خودروساز بايد براي خودروهاي پيش فروش سررسيد شده، زمان تحويل جديدي را براي مصرف کننده مشخص کنند و رضايت مصرف کننده را در اين زمينه جلب کنند و مشتريان به تمام حق و حقوق خود برسند.

عضو هيات مديره سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان در ادامه اظهار داشت: قطعا وزارتخانه تمهيداتي را براي حل مشکلات خودروسازان در جهت دور زدن تحريم‌ها و يا در قالب اعطاي ارز و يا تسهيلات ريالي اتخاذ مي‌کند تا تيراژ توليد خودرو به شرايط قبلي خود بازگشته و چرخه توليد متوقف نشود.

وي خاطرنشان کرد: متاسفانه در پيش فروش‌هاي قبلي، مشکلاتي در زمينه توليد برخي خودروها و يا تامين قطعات آن‌ها موجب ايجاد التهاب در صنعت خودرو شد، ولي تلاش مي‌کنيم از اين پس با هدف کسب رضايت کامل مشتريان، دوره زماني تحويل کاملا مشخص باشد.

مدير کنترل کيفيت و بهداشت شرکت آب و فاضلاب تهران:

شفافيت آب معيار کيفيت آن نيست

مدير کنترل کيفيت و بهداشت شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: شفافيت آب از ويژگي‌هاي ظاهري آن است و اگر آب لوله کشي به اندازه آب بسته‌بندي يا آبي که توسط دستگاه‌هاي تصفيه آب به دست مي‌آيد، شفاف نباشد، لزوما به‌معناي پايين بودن کيفيت آن نيست.

مهتاب باغبان در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که در تمام شرکت‌هاي آب‌ و فاضلاب، ميزان شفافيت آب يک حد استاندارد دارد، اظهار کرد: ميزان مطلوب شفافيت با پارامترهاي مختلفي مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد و صراحتا بايد اعلام کرد که ميزان ميزان شفافيت آب در تهران، به اندازه‌اي است که هيچ نيازي به استفاده از دستگاه‌هاي تصفيه آب نيست.

به گفته وي، شفافيت آب جزو معيارهاي مقبوليت در نظر گرفته مي‌شود و اگر کسي بخواهد شفافيت آب بسته‌بندي را با آب شير مقايسه کند، حتما بايد از تجهيزات آزمايشگاهي کمک بگيرد چراکه که اين موضوع به‌هيچ عنوان به‌صورت چشمي قابل مقايسه نيست.

او، با اشاره به تعريف سازمان بهداشت جهاني از آب آشاميدني سالم، ابراز کرد: آبي که در حال حاضر در شهر تهران توزيع مي‌شود، مطابق با استانداردهاي 1053 است و نبايد نگراني در اين حوزه وجود داشته باشد.

هم‌چنين سيد کوشيار اعظم واقفي - مديرکل دفتر بهداشت آب و فاضلاب کشور - در اين باره معتقد است کيفيت آب در تهران به گونه‌اي است که به هيچ عنوان نياز به استفاده از دستگاه‌هاي تصفيه آب نيست و بايد به اين موضوع نيز توجه کرد که دستگاه‌هاي غيراستاندارد تصفيه آب، نه تنها موجب افزايش کيفيت نمي‌شوند، بلکه آلودگي‌هايي را نيز در آب ايجاد مي‌کنند.

به گفته وي، استفاده از دستگاه‌هاي تصفيه آب در تهران معنايي ندارد؛ چراکه ميزان کيفيت آب در تهران، قابل قبول است. هم‌چنين اين دستگاه‌ها املاحي را که براي بدن مفيد است، از آب حذف مي‌کنند. با توجه به اين‌که اين دستگاه‌ها، املاح مفيد آب را از بين مي‌برند، طعم آب در اين فرآيند تغيير مي‌کند که قابل قبول نيست.

واقفي تصريح کرد: علاوه بر اين مساله، استفاده از اين دستگاه‌ها مي‌تواند موجب بروز بيماري‌هايي هم‌چون بيماري‌هاي پوستي شود و حتي اگر اين دستگاه‌ها استاندارد نيز باشند، تنها مي‌توان از آن‌ها براي مکان‌هايي که آب شور است، استفاده کرد؛ اما به‌طور قاطع بايد گفت که در هيچ جاي تهران، لزوم استفاده از اين دستگاه‌ها احساس نمي‌شود.

وزير صمت:

به آخر رسيدن نفس‌هاي خودروسازي را تاييد نمي‌کنم

عضو کابينه دوازدهم در پاسخ به اينکه در برخي خبرها آمده خودروسازي در کشور نفس‌هاي آخر خود را مي‌کشد، پاسخ داد: اين خبر را تاييد نمي‌کنم؛ اما خودروسازي مانند تمامي صنايع به مراقبت نياز دارد.

به گزارش خانه ملت، رضا رحماني درباره تاثير تصويب طرح ساماندهي بازار خودرو در کاهش التهاب بازار اين کالا، گفت: اين طرح شامل نکات خوبي است و حتي برخي از مواد آن از برنامه‌هاي بلندمدت وزارت صمت است، اما بايد به اين نکته نيز توجه شود که اين طرح ناظر بر اصلاح ساختار است و براي نتيجه بخش بودن به زمان نياز دارد.

وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: طرح ساماندهي خودرو ناظر بر تعهدات جديد نيست بلکه به دنبال اصلاح کل صنعت خودروسازي و قطعه سازي داخلي است.وي تاکيد کرد: در شرايط کنوني توجه به توليد داخلي اولويت است و نگراني درخصوص عمل به تعهدات خودروسازان وجود ندارد.عضو کابينه دوازدهم در پاسخ به اينکه در برخي خبرها آمده خودروسازي در کشور نفس‌هاي آخر خود را مي‌کشد، پاسخ داد: اين خبر را تاييد نمي‌کنم؛ اما خودروسازي مانند تمامي صنايع به مراقبت نياز دارد اين صنعت مشکلاتي مانند تامين ارز، جا به جايي ارز، تامين مواد اوليه و... دارد و نياز است همگي از اين صنعت حمايت کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما