شناسهٔ خبر: 30827701 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

اجرای سامانه نوین آبیاری در سطح 130 هزار هکتار از اراضی کشور

صاحب‌خبر -

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، از اجرای سامانه نوین آبیاری در سطح 130 هزار هکتار از اراضی کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، مهندس علیمراد اکبری با همراهی علی باقرزاده همایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در حاشیه بازدید از «پروژه سد زاکین» و «طرح احیای و توسعه سامانه نوین آبیاری مزرعه فورخورج» در بندرعباس گفت: با اجرای پروژه‌های زیر شبکه مدرن در شبکه‌های غرب و شمال غرب کشور، حدود 300 هزار هکتار از اراضی سنتی کشور در سال 97 به سامانه نوین آبیاری مجهز خواهند شد.

وی استان هرمزگان را از استان‌های پیشرو در بحث سامانه‌های نوین آبیاری برشمرد و افزود: این استان با اجرای سامانه نوین آبیاری در 67 درصد از اراضی کشت آبی رتبه نخست کشور را در اختیار دارد.

این مسوول خاطرنشان کرد: خوشبختانه در 95 درصد از اراضی زیر پوشش این سامانه از روش میکرو استفاده شده است که افزایش کارایی مصرف آب و بهره‌وری را به همراه خواهد داشت.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی با اشاره طرح احیا و توسعه سامانه نوین آبیاری مزرعه فورخورج اظهار کرد: رویکرد جدیدی که توسط سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان عملیاتی شده و می‌تواند به عنوان یک الگو در سایر استان‌ها استفاده شود، تجمیع اراضی به خصوص در باغات و تجهیز آن به سامانه نوین آبیاری است که در افزایش بهره‌وری منابع آبی اثرگذاری فوق‌العاده‌ای دارد.

وی همچنین در خصوص سد زاکین گفت: این سد 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در دیدار با استاندار هرمزگان مقرر شد منابع مالی استانی برای اجرای این پروژه تامین شود و در صورت تأمین اعتبار، حداکثر نیمه دوم سال 98 این سد به بهره‌برداری می‌رسد.

اکبری با بیان این که در سال جاری 80 میلیارد ریال برای اجرای این پروژه تأمین اعتبار شده و 50 درصد آن تاکنون تخصیص داده شده است، افزود: در صورت بهره‌برداری از این سد، بیش از 400 هکتار از باغات نارنگی منطقه سیاهو در آبخور این سد قرار می‌گیرد و می‌تواند تحولی در بحث تولید و اقتصاد این منطقه ایجاد کند.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی عملیات آبخیزداری در قالب اجرای همزمان عملیات سازه‌ای، خاکی و احیا و مرمت قنوات در پایین دست این سازه‌ها را از کارهای شاخص استان هرمزگان عنوان و تصریح کرد: با اجرای این کار ترکیبی توسط سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، میزان دبی قنواتی که در آبخور این سازه‌ها قرار دارند افزایش خواهد یافت و پایداری منابع آبی در استان را تضمین خواهد شد؛ همچنین با تدوام این عملیات به طور قطع وزارت جهاد کشاورزی به عنوان حامی این طرح در کنار مسئولان استانی خواهد بود.

اکبری یادآور شد: از سال 92 تاکنون، بیش از 800 هزار هکتار از اراضی آبی کشور مجهز به سامانه نوین آبیاری شده است این در حالی است که تا قبل از سال 92، حدود یک میلیون و 300 هزار هکتار از اراضی به این سامانه مجهز شده بود.

نظر شما