شناسهٔ خبر: 30802663 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مديرکل سلامت شهرداري تهران خبر داد؛

پويش ملي «مبارزه با سرطان»

صاحب‌خبر -
پويش ملي «مبارزه با سرطان»
خبرگزاري آريا- برنامه‌هاي هفته ملي مبارزه با سرطان در اماکن عمومي مناطق 22 گانه تهران و ايستگاه‌هاي مترو اجرا مي شود.
ربه گزارش خبرگزاري آريا به نقل از روابط عمومي معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، ­مديرکل سلامت شهرداري تهران از اجراي برنامه‌هاي هفته ملي مبارزه با سرطان با شعار "سرطان با خودمراقبتي و اميد قابل پيشگيري و درمان است" در اماکن عمومي مناطق 22 گانه و ايستگاه‌هاي مترو خبر داد.
زينب نصيري سرطان را از علل عمده مرگ و مير و ناتواني در جوامع بشري عنوان کرد و افزود: در ايران سرطان سومين عامل مرگ و مير بوده و ساليانه بيش از 85 هزار نفر در کشور به اين بيماري مبتلا مي‌شوند. از سوي ديگر با افزايش متوسط اميد به زندگي و سالمندي جامعه و همچنين گسترش آلاينده‌هاي زيست محيطي و دور شدن از سبک زندگي سالم در سال‌هاي اخير با افزايش شيوع و کاهش سن ابتلا به اين بيماري در کشور مواجه هستيم.
وي با تاکيد بر اهميت مقوله پيشگيري از سرطان گفت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهاني با زندگي سالم، تغذيه صحيح، فعاليت بدني مناسب و دوري از عوامل سرطان زا مي‌توان از 40 درصد موارد سرطان جلوگيري نمود.
نصيري با اشاره به شکل گيري "پويش ملي مبارزه با سرطان" افزود: اداره کل سلامت شهرداري تهران با مشارکت سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي همکار، برنامه‌هاي هفته ملي مبارزه با سرطان را در راستاي ارتقاي سلامت و توانمندسازي شهروندان در کنترل و پيشگيري سرطان برگزار مي‌کند.
وي از مشارکت در برپايي 10 پايگاه آموزشي پيشگيري از سرطان با بهره گيري از ظرفيت سازمان‌هاي مردم نهاد در ايستگاه‌هاي مترو خبر داد و گفت: معاونت امور اجتماعي فرهنگي شرکت بهره برداري مترو با پخش کليپ‌هاي آموزشي در نمايشگر ايستگاه ها، اکران طرح‌هاي گرافيکي و اطلاع رساني پويش ملي مبارزه با سرطان در اين زمينه همکاري مي‌کند.
مديرکل سلامت شهرداري تهران اعلام کرد: 154 کارگاه آموزش پيشگيري از سرطان در سطح مراکز فرهنگي آموزشي خانه‌هاي سلامت مناطق و 22 ايستگاه اطلاع رساني در اماکن عمومي با استفاده از ظرفيت سازمان‌هاي مردم نهاد، پايگاه‌ها و مراکز بهداشت در مناطق 22 گانه شهر تهران برپا مي‌شود.
وي از اکران شعار‌هاي پويش ملي مبارزه با سرطان در سطح مناطق پايتخت از سوي سازمان زيباسازي شهرداري تهران خبر داد و گفت: همکاري ادارات سلامت مناطق در برپايي پايگاه‌هاي سلامت و برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي سلامت محور توسط شبکه ملي سرطان ايران، مشارکت در اجراي پويش ملي مبارزه با سرطان و برپايي 10 ايستگاه اطلاع رساني در مترو توسط شبکه ملي سرطان ايران از ديگر برنامه‌هاي سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي در هفته مبارزه با سرطان به شمار مي‌رود.
نصيري با اشاره به روزشمار هفته ملي مبارزه با سرطان گفت: دوشنبه اول بهمن به عنوان روز «سرطان و تشخيص زودهنگام آن»، سه شنبه 2 بهمن به عنوان روز «محيط سالم و پيشگيري از سرطان»، چهارشنبه 2 بهمن به عنوان روز «پيشگيري از سرطان و زندگي اجتماعي و معنوي سالم»، پنجشنبه 4 بهمن به عنوان روز «سرطان و نقش سازمان‌هاي مردم نهاد و خيريه»، جمعه 5 بهمن به عنوان روز «پيشگيري از سرطان و شيوه زندگي سالم»، شنبه 6 بهمن به عنوان روز «سرطان و بهبود کيفيت زندگي بيماران و خانواده ها» و يکشنبه 7 بهمن به عنوان روز «سرطان و نقش نهاد‌هاي دولتي و حاکميتي» نامگذاري شده است.
وي افزايش آگاهي و جلب مشارکت مردم و باور به قابل پيشگيري بودن سرطان و شيوه‌هاي آن، اصلاح باور‌هاي نادرست مردم درخصوص سرطان از جمله درمان پذير بودن آن و جلب مشارکت سياستگزاران و مجريان سلامت (درون و برون بخشي) در کنترل عوامل خطر سرطان را از اهداف اصلي پويش ملي مبارزه با سرطان برشمرد و افزود: همچنين اهداف اختصاصي پويش ملي مبارزه با سرطان در سطوح فردي، شبکه اي، سازماني، اجتماعي و منطقه‌اي نيز درنظر گرفته شده است.

نظر شما