سرویس اجتماعی جوان آنلاین – مهسا گربندی: دوم آبان ماه بود که دولت، بسته حمایتی از خانوارهای کم درآمد را تصویب کرد. این تصمیم زمانی گرفته شد که نوسانات قیمت ارزی اتفاق افتاد و به دنبال آن قیمت بسیاری از کالاهای مصرفی نیز با رشد قیمت زیادی روبهرو شد. به همین دلیل خانوادههای قشر متوسط و ضعیف جامعه برای گذراندن مخارج زندگی خود با مشکلات عدیدهای مواجه شدند و قرار شد تا بسته حمایتی به کمک این خانوادهها بیاید!
بسته حمایتی که به بسیاری از مشمولان نرسید!
اولین مرحله طرح بسته حمایتی دولت از تاریخ دوشنبه ۲۱ آبان ماه ۹۷ عملیاتی شد که شامل مددجویان و مشمولین کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور میشد؛ دراین طرح به ازای هر خانوار و بر حسب بعد خانوار از ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، کارت یارانه سرپرست خانوار شارژ شد و این خانوارها میتوانستند با مراجعه به فروشگاههای طرف قرارداد طرح، اقدام به خرید اقلام متنوع مواد غذایی مورد نیاز خود کنند. پس از آن محمد شریعتمداری، وزیر کار اعلام کرد که این بسته حمایتی شامل شاغلین و بازنشستگان نیز میشود و مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به حساب کسانی که حقوق کمتر از ۳ میلیون تومان دارند، واریز خواهد شد. اما بسیاری از حقوق بگیران و بازنشستگان که حقوق کمتر از سقف تعیین شده را دارند، موفق به دریافت بسته حمایتی دولت نشدند. این در حالی است که پیگیریهای این افراد برای دریافت بسته حمایتی نیز به نتیجه نرسید و بسیاری از این افراد «بهناچار» از گرفتن آن صرفنظر کردهاند.
هیچکس پاسخگو نیست
رحیم اردلان معاون اداری، مالی سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه از دو روز گذشته واریز مبلغ بسته حمایتی (۱۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان) در دستور کاری سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته، اظهار کرده: «پس از ارسال لیست سرپرستان مشمول طرح بسته حمایت غذایی فرآیند واریزها از طریق ۲۸ بانک در سطح کشور آغاز شد. بر اساس لیستی که در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر مشمول این طرح قرار گرفتند که بر اساس آخرین آمار اخذشده از بانکهای عامل، ۲۷ بانک واریزی خود را به اتمام رساندهاند و تنها بانک ملی قرار بوده مبلغ بسته حمایتی را به حساب یکمیلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سرپرستان واریز کند که این اتفاق هم تا پایان شب گذشته صورت گرفته است.»
او ادامه داده: «افرادی که حقوق آنها کمتر از ۳ میلیون تومان باشد و تا امروز هنوز رقم بسته حمایتی خود را دریافت نکردهاند میتوانند با شماره تماس ۱۴۲۰ موضوع را پیگیری کنند ضمن اینکه تمهیدات لازم برای پاسخگویی به سؤالات مردم پیشبینی شده است.»
اردلان درباره عدم پاسخگویی به سؤالات مردمی از طریق شماره تماس ۱۴۲۰ تصریح کرده: «با توجه به پیگیری و تماسهای مکرر مردم امکان دارد در ساعتی اپراتوارها پاسخگو نباشند، اما بهطورکلی از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ اپراتورها آماده پاسخگویی هستند.» این اظهارات معاون اداری، مالی سازمان تأمین اجتماعی در حالی مطرح میشود که شماره ۱۴۲۰ مکررا اشغال است و طبق پیگیریهای خبرنگار «جوان آنلاین» در هر ساعتی از صبح، ظهر و شب هیچ اپراتوری برای پاسخگویی به سوالات مردمی درباره بسته حمایتی نیست.
از سوی دیگر، اما قرار بود تا کد دستوری #۴*۴* وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای استعلام بسته حمایتی از روز دوشنبه هفته جاری فعال شود، اما رحیم اردلان درباره این کددستوری برای پیگیری چرایی عدم واریز بسته حمایتی گفته: «این سامانه هنوز فعال نشده و بهمحض اینکه فعال شود، بهصورت رسمی اعلام خواهد شد.»
بیتدبیری مسئولان برای پاسخگویی به سوالات مردم درباره بسته حمایتی
شمارههای چهار رقمی مربوط به خدمات استانیاند که از کد ۱۴ شروع میشوند و تا ۲۰ ادامه دارند. شماره ۱۴۲۰ نیز یکی از همین شمارهها است، این شماره برای این است که هر کس از سوابق بیمه خود در سازمان تامین اجتماعی آگاه شود و بدون اینکه به مراکز تامین اجتماعی بروید پاسخ سوالات خود را دریافت کند.
حالا مسئولان دولتی با سوءمدیریت و بیتدبیری خود همین شماره را برای پاسخگویی به سوالات مردم درباره عدم دریافت بسته حمایتی دولت درنظر گرفتهاند. همین مسئله یکی از مهمترین دلایل ایجاد ترافیک بالا شده است، زیرا که این خط علاوه بر تماسهای پیشین خود باید پاسخگوی سوالات مردمی باشد که به دنبال علت واریز نشدن بسته حمایتی خود میگردند.
این تصمیم نادرست مسئولان باعث سردرگمی بسیاری از افراد شده که برای تامین هزینههای زندگیشان، چشم انتظار ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان مبلغ بسته حمایتی دولتی مانده بودند، اما از بدشانسیشان، هیچ پولی به حسابشان واریز نشده است. حالا آنها ماندهاند و تنها پاسخی که شماره ۱۴۲۰ به آنها میدهد: «صدای ممتد بوق اشغال!»
نظر شما