شناسهٔ خبر: 30757468 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مرغ دو نرخی در بازار

قیمت مرغ با وجود اطلاعیه اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران هنوز به ۱۰ هزار تومان نرسیده است و امروز شاهد آن هستیم که مرغ به صورت دو نرخ آزاد و مصوب در خرده فروشی ها عرضه می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مرغ از جمله کالاهای پرمصرف در سبد خانوار است که نوسانات آن در هفته های اخیر با وجود سیاست ها و اقدامات نهادهای متولی دنباله دار بوده است. نهادهای متولی تلاش داشتند زمانی که قیمت مرغ به کیلویی 16 هزار تومان در خرده فروشی ها رسیده بود با عرضه مرغ منجمد تب موجود در بازار را پایین بکشند اما این سیاست ها جواب نداد.

 

بعد از آن تلاش شد تا نهادهای نظارتی چون سازمان تعزیرات حکومتی با متخلفان در این عرصه برخورد کنند و از سوی دیگه قیمت نهاده هایی که برای پرورش مرغ نیز ضروری بود پایین بیاید اما با وجود همه این اقدامات مرغ همچنان کیلویی 14 هزار و 200 تومان بود. در نهایت 26 دی ماه نرخی به عنوان نرخ مصوب از سوی اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران برای این کالا اعلام شد و قرار شد مرغ کیلویی 10 هزار تومان عرضه شود و با متخلفان در این زمینه برخورد شده و جریه شوند اما با وجود این نرخ تعیین شده بسیاری از نقاط تهران همچنان شاهد قیمت بالای 12 هزار تومان مرغ بودند.

 

در اطلاعیه اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران امده بود: «با توجه به فشار‌های متعددی که از جانب سازمان تعزیرات حکومتی در روز جاری به اعضای عمده فروش و خرده فروش در میدان بهمن و نیز سطح شهر مبنی بر پایین آمدن قیمت مرغ زنده و مرغ گرم آمده است و اخذ تعهد از اینجانب (رئیس اتحادیه) جهت مورد فوق از شما خواهشمندم که در صورت خرید از استان مازندران (امشب ۹۷/۱۰/۲۵) مطابق قیمت اعلامی تهران رفتار شود و به هیچ عنوان بیش از قیمت تهران خرید صورت نگیرد و در غیر اینصورت عواقب آن دامن گیر خود اعضا می شود. ضمنا با توجه به تعهد اخذ شده از اینجانب مبنی بر خرید مرغ زنده به قیمت مصوب (۶۳۵۰) و فروش مرغ گرم به قیمت (۹۸۰۰ تومان) رعایت مورد فوق الزامی و در غیر اینصورت عواقب آن را باید شخصا پاسخگو باشید.»

 

این در حالی است که امروز سه شنبه دوم بهمن ماه نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۲۰۰ و متوسط مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها  ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است و در کنار این نرخ آزاد برخی از خرده فروشی ها مرغ را با قیمت مصوبستاد تنظیم بازار عرضه می کنند.

 

«عظیم حجت»، عضو اتحادیه مرغداران گوشتی در این باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «عرضه مرغ در بازار دو نرخی شده است. هم اکنون بخشی از مرغ تولیدی با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و بخشی با نرخ آزاد به طور متوسط در استان‌ها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان عرضه می‌شود. پشتیبانی امور دام در راستای تنظیم بازار به ازای تحویل هر کیلو گوشت مرغ، ۷ کیلو دان با نرخ مصوب به مرغداران تحویل می‌دهد که انتظار می‌رود با ارسال اولین محموله‌های دان این میزان افزایش یابد تا بازار به آرامش برسد.»

 

آرامشی که برخی از مسئولان وعده آن را از اواسط دی ماه داده بودند همچنان بر این بازار حاکم نشده است و با توجه به اینکه سیاست های اعمالی تاکنون نتوانسته نوسانات را به طور کامل کنترل کند یعنی قیمت این فراورده را به قیمت 10 هزار تومانی که به گفته بسیاری از مسئولان و وزیر جهاد کشاورزی نرخ عادلانه برای این کالا است برساند، نیاز است تدابیر ویژه ای در حوزه نهاده هایی که در پرورش مرغ گوشتی مورد استفاده قرار می گیرد از جمله ذرت درنظر گرفته شود./

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما