شناسهٔ خبر: 30750829 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در جلسه علني امروز مجلس صورت گرفت؛

تصويب کليات طرح ساماندهي صنعت خودرو

صاحب‌خبر -
تصويب کليات طرح ساماندهي صنعت خودرو
خبرگزاري آريا- کليات طرح ساماندهي صنعت خودرو تصويب شد.
به گزارش خبرگزاري آريا، نمايندگان محلس در جلسه علني امروز دوشنبه کليات طرح ساماندهي صنعت خودرو را با 104 راي موافق، 67 راي مخالف و 10 راي ممتنع از مجموع 206 نماينده حاضر در مجلس تصويب کردند.
در جريان بررسي کليات اين طرح حسينعلي حاجي دليگاني نماينده شاهين شهر به عنوان اولين مخالف کليات طرح گفت: نام اين طرح بسيار زيباست که انتظار مي رود وضعيت خريد و فروش خودرو و بازار را سامان دهد. حال اين که بين نام و محتواي آن ارتباط معناداري وجود ندارد. در اين طرح مسائل مربوط به محيط زيست آمده حال اين که مجلس سال گذشته قانون هواي پاک را تصويب کرد پس دليلي ندارد که ما بخواهيم قوانين قبلي را تغيير دهيم.
وي افزود: در حال حاضر ده ها هزارن نفر که خودرو پيش خريد کردند با بدقولي خودروسازان داخلي مواجه شدند آنها به دنبال تعين تکليف وضعيتشان و راهکارهايي براي جلوگيري از اين سوءاستفادها از مال مردم هستند.
حاجي دليگاني با بيان اين که در اين طرح نقش سازمان حمايت از مصرف کنندگان براي مقابله با گران فروشي خودرو مشخص نشده است، گفت: بايد در اين طرح در باره حذف واسطه ها و دلالهايي که يک شبه ميلياردها تومان به جيب مي زنند، صبحت شود. يا اين که جلوي اين روند گرفته شود که بدون توضيح يک شبه و با يک تصميم ده ها ميليون تومان قيمت خودرو گران مي‌شود به خصوص خودروهايي که از قبل پيش خريد شدند.
اين نماينده مجلس گفت: چرا بايد ارز دولتي براي واردات خودرو داده شود مگر خودرو جزء کالاهاي اساسي است؟. بانک مرکزي شفاف سازي کند که 21.3 ميليارد دلاري که در فاصله زماني چهار ماه از 21 فروردين تا 16 مرداد توزيع و براي ثبت سفارش واگذار شد به چه کساني داده شده است.
احمد سالک نماينده اصفهان به عنوان اولين موافق کليات طرح گفت: با اين طرح شاهد خودکفايي شرکتهاي خودرو ساز با تکيه بر دانش داخلي خواهيم بود همچين قدرت رقابت افزايش پيدا مي‌کند در اين طرح به موضوع توليد موتورسيکلت غرب هم توجه شده است چون 80 درصد آلودگي از موتور سيکلت است.
عليرضا سليمي نماينده محلات به عنوان دومين مخالف کليات طرح گفت: عنوان اين طرح بسيار زيباست اما واقعيت آن چيزي ديگري است اين طرح براي رهاسازي واردات خوردو است آن هم در شرايطي که خودرو سازان و قطعه سازان با مشکلات بسياري دست و پنجه نرم مي‌کند اگر واردات خودرو افزايش پيدا کند باعث طوفان بيکاري در صنعت خودرو مي‌شود.
مقصودي نماينده سبزاور نيز به عناون دومين موافق کليات طرح گفت: اين طرح باعث ايحاد فضاي رقابتي و کاهش ميزان آلايندگي و مصرف سوخت مي‌شود.
احمدي نماينده زنجان به عنوان آخرين موافق کليات اين طرح گفت: اين طرح احساسي است و باعث ايجاد توقع در کشور مي‌شود. اين که براي هر شرايطي بخوايم قانون وضع کنيم درست نيست چون به محض تغيير شرايط ناچار به تغيير قانون هستيم. به گفته وي قيمت گذاري خودرو در شان مجلس نيست از طرف ديگري خودروسازان بنگاه دار هستند که الزامي براي دادن خودروي ارزان به مردم ندارند. آنها براساس هزينه و فايده قميت تعيين مي‌کنند.
محمد خدابخشي نماينده اليگوذر به عنوان آخرين موافق کليات اين طرح گفت: اين طرح باعث حمايت از خودروسازي، کمک به اشغال زايي و افزايش کيفيت خودرو مي‌شود.
معاون وزير صنعت نيز با ارائه توضيحاتي درباره اين طرح گفت: ما با اين طرح مخالفيم چون با توجه به شرايط امروز کشور زمينه اجراي آن فراهم نيست.

نظر شما