شناسهٔ خبر: 30735742 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

موافقت مجلس با کلیات طرح ساماندهی صنعت خودرو

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح ساماندهی صنعت خودرو موافقت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی امروز دوشنبه یک بهمن با کلیات طرح یک فوریتی ساماندهی صنعت خودرو با 104 رای موافق، 67 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 206 رای موافقت کردند.

 

این طرح دارای 15 ماده است که در آن در رابطه با بحث آلایندگی خودروها، افزایش رقابت پذیری بازار، واردات خودرو و تکلیف های وزارت صنعت و معدن در بحث تنظیم صنعت خودرو موادی آورده شده است.

 

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی مخالفت با کلیات این لایحه گفت: عنوان این طرح ساماندهی بازار خودرو است که بسیار زیباست اما موضوع و محتوا با عنوان طرح متفاوت است و ارتباط معناداری بین محتوا و عنوان وجود ندارد.

 

وی اظهار داشت: در طرح در رابطه با مسایل زیست محیطی موادی آمده است که نیازی به آنها نیست چرا که ما در قانون هوای پاک در این زمینه قانون گذاری کرده ایم و مجلس با این طرح آنها را تغییر می دهد.

 

وی تصریح کرد: امروز ده ها هزار نفر از مردم نسبت به پیش خرید خودرو اقدام کرده اند اما با بدقولی خودروسازان مواجه شده اند و به دنبال این هستند که این مسئله را تعیین تکلیف کنند.

 

حاجی دلیگانی تاکید کرد: ما باید جلوی این گونه سوءاستفاده ها را بگیریم و سازمان حمایت از مصرف کننده در قبال گرانفروشی ها اقدام کند.

 

وی گفت: در رابطه با حذف دلالان و کسانی که یک شبه به ثروت های چند میلیاردی رسیده اند باید گرفته شود و در این طرح ضابطه و قانونی در این زمینه نیامده است.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: چرا باید ارز دولتی برای واردات خودرو بدهیم، آیا جزو کالاهای اساسی 80 میلیون نفر جمعیت ایران است، قطعا بانک مرکزی باید برای اختصاص ارز دولتی برای واردات خودرو شفاف سازی کند.

 

احمد سالک، نماینده اصفهان در موافقت با کلیات این طرح گفت: این طرح در راستای تلاش برای حفظ سلامتی مردم است چرا که در آن در رابطه با مسایل زیست محیطی و آلودگی ای که خودروها و موتورسیکلت ها ایجاد می کنند مواد خوبی آورده شده است.

 

وی گفت: هم اکنون چین، آلمان و آمریکا و ژاپن از بزرگترین تولیدکننده های موتورسیکلت هستند و در کشور ما نیز موتورسیکلت هایی با 120 کیلومتر توان تولید شده اند که قدرت بالا رفتن تا 200 کیلومتر توان را نیز دارند و با ظرفیت پنج هزار دستگاه و قیمت کمتر می توانند در اختیار مشتری قرار گیرند.

 

علیرضا سلیمی، نماینده محلات نیز در مخالفت با کلیات این طرح گفت: این طرح باعث رهاسازی واردات خودرو می شود، آیا در شرایطی که خودروسازان و قطعه سازان ما با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می کنند افزایش واردات پنج درصد هر ساله درست است؟

 

وی تاکید کرد: این طرح باعث ایجاد یک موج بیکاری در بین کارگران صنعت خودرو می شود و یک طوفان بیکاری رقم می زند.

 

همچنین، احمدی، نماینده مردم زنجان در مجلس در مخالفت با کلیات این طرح گفت: خودروسازی مسایل و مشکلات محیطی و محاطی دارد و نباید در قیمت گذاری دخالت کنیم، شان مجلس قیمت گذاری نیست.

 

وی تصریح کرد: خودروسازان بنگاه دار هستند و بنگاه دار موظف نیست خودرویش را ارزان به مردم بدهد.

 

اصغر مقصودی، نماینده سبزوار نیز در موافقت با کلیات این طرح گفت: این طرح باعث کاهش میزان آلایندگی، کاهش مصرف سوخت و ساماندهی بازار خودرو می شود و بهتر است با آن موافقت شود./

 

نظر شما