شناسهٔ خبر: 30653387 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نامزد دادستانی کل آمریکا ادعای ترامپ درباره تحقیقات مولر را رد کرد

همشهری آنلاین: ویلیام بار» نامزد دادستانی کل آمریکا در نشست سنای آمریکا، ادعای «دونالد ترامپ» درباره تحقیقات بازرس ویژه تحقیقات روسیه را رد کرد و گفت: فکر نمی‌کنم که «رابرت مولر» به دنبال «شکار ساحره‌ها» است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ترامپ تاکنون بارها تحقیقات درباره احتمال تبانی او و تیم همراهش با روسیه را در کمپین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا «شکار ساحره ها» (تعقیب و آزار بی مورد) توصیف و حتی مولر را به اخراج تهدید کرده است.

ویلیام بار نامزد دادستانی آمریکا که به دنبال استعفای «راد روزنشتاین» معاون دادستانی آمریکا، از سوی ترامپ به عنوان نامزد جدید ریاست این وزارتخانه منصوب شده است در اولین جلسه تایید خود در سنای آمریکا در تناقض آشکار با ادعاهای ترامپ گفت که تحقیقات مولر شکار ساحره ها نیست.

ترامپ معتقد است که تحقیقات مولر تحت انگیزه های سیاسی انجام می شود و شاهد معتبری برای اثبات هر گونه اتهامی دراین زمینه وجود ندارد.

ویلیام بار در جلسه سنا، مولر را دوست قدیمی خود خواند و گفت اطمینان دارد که او به شکل مناسبی این تحقیقات را مدیریت می کند.

وی همچین تاکید کرد که مولر باید اجازه داشته باشد که تحقیقاتش را کامل کند.

به گزارش شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا، ویلیام بار که دو جلسه دیگر تایید سنا را در پیش رو دارد درجلسه روز سه شنبه با سوالات اعضای کمیته قضایی سنا مواجه شد و سناتورها عمدتا از او درباره تحقیقات کنونی مولر سوال کردند.

ویلیام بار در این جلسه که بیش از هفت ساعت طول کشید به سوالات ۲۲ عضو کمیته قضایی پاسخ داد و از جمله یکی از سوالات درباره این بود که تا چه اندازه تحت نفوذ رئیس جمهور خواهد بود.

این دومین بار است که ویلیام بار برای برعهده گرفتن نقش یک مقام ارشد اجرایی در وزارت دادگستری آماده می شود. وی قبلا در دولت «جورج هربرت واکر بوش» (بوش پدر) در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی دادستان کل بود و با اکثریت آرا توسط سنا تایید شد.

در حالی که انتظارمی رود اکنون نیز در مجلس سنای آمریکا که تحت کنترل جمهوری خواهان است باز هم تایید شود اما دستکم یک سناتور دمکرات و رقیب احتمالی ترامپ درانتخابات ۲۰۲۰، «الیزابت وارن» از ماساچوست، تاکنون وعده داده که به او رای نمی دهد.

جف سشنز» دادستان سلف ویلیام بار اوایل سال ۲۰۱۷ خود را از تحقیقات فدرال درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا کنار کشید. کناره گیری او از این تحقیقات به دنبال انتشار گزارش هایی درباره تماس های قبلی او با «سرگئی کیسلیک» سفیر وقت روسیه انجام شد.

سی ان بی سی نوشت: روابط گرم ترامپ با روسیه انتقادهایی را از سوی جمهوری خواهان و دموکرات های آمریکایی برانگیخته است. دامنه دخالت کرملین در انتخابات آمریکا که به عنوان بخشی از تحقیقات مولر فاش شده است، ازدیدگاه بسیاری از آمریکایی این ایده را که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه دشمن آمریکا است، تقویت کرده است.

ویلیام بار در پاسخ به پرسش «بن ساس» سناتور جمهوری خواه درباره این که آیا روسیه را دوست یا دشمن می داند گفت: من فکر می کنم که روس ها رقیب جدی کشور ما هستند اما فکر می کنم که رقیب اصلی آمریکا، چین است.

نظر شما