شناسهٔ خبر: 30594960 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

سقوط هواپیمای باربری ارتش در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر و فیلم

هواپیمایی که صبح امروز در زیبادشت و در حوزه شهرستان فردیس سقوط کرد. این هواپیما که به سمت فرودگاه پیام در حال پرواز بوده و در شهرک مسکونی زیبادشت سقوط کرده است.

صاحب‌خبر -
یک فروند هواپیمای باری صبح امروز درساعت 8:30 در شهرک مسکونی زیبادشت کرج سقوط کرد.

به گزارش اعتدال،‌ جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور نیز اعلام کرد: هواپیما به هنگام ورود از باند خارج شد و دچار آتش‌سوزی می شود و به محض دریافت خبر تیم‌های بررسی سانحه به محل اعزام شدند.

14:30***

هواپیمای 707 ارتش همزمان در ماموریت آموزشی بوده است

 سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: هواپیمای بوئینگ 707 به هیچ عنوان در اجاره نبوده و این ماموریت پروازی علاوه بر مردم یاری، آموزشی بوده است.
هواپیمای 707 ارتش همزمان در ماموریت آموزشی بوده است.

امیر سرتیپ دوم «شاهین تقی خانی»درخصوص چگونگی وقوع حادثه هواپیمای 707 افزود: در این ماموریت برای صرفه جویی در استفاده از تجهیزات و استفاده مطلوب از زمان طولانی ماموریت همزمان اقدام آموزشی نیز صورت می پذیرد.

وی ادامه داد: در این ماموریت نیز در فاصله رفت و برگشت، ماموریت آموزشی برای خلبانان و مجموعه تیم پروازی صورت گرفته است.

سخنگوی ارتش تصریح کرد: در نتیجه این ماموریت علاوه بر ماموریت مردم یاری، ماموریت آموزشی نیز بوده و همچنین هواپیما به هیچ عنوان در اجاره نبوده است.
امیر تقی خانی در بخش دیگری از این گفت و گو اعلام کرد: تیم های متخصص نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه حاضر شده و کار بررسی ها به منظور مشخص شدن علت سقوط را آغاز کرده اند.

وی با بیان این که بررسی ها زمان بر خواهد بود، افزود: به منظور پیشگیری از تشویش اذهان عمومی، نمی توان روی گمانه ها و حرف های پراکنده صحبت کنیم از این رو برای مشخص شدن علت وقوع حادثه باید تا پایان بررسی منتظر بود.

وی یادآور شد: از تعداد 15 نفر جان باخته، 13 نفر آنها از مجموعه ارتش و دو نفر از شرکت های مرتبط با پشتیبانی دام وزارت جهاد کشاورزی هستند. همچنین یک نفر از کارکنان پروازی مصدوم شده است.

سخنگوی ارتش با بیان این که جان باختگان شهید راه خدمت به مردم محسوب می شوند، گفت: ارتش بارها در خدمات مردم یاری داخل و خارج از کشور حضور داشته است و این ماموریت ها کماکان نیز ادامه دارد.


13:30***

اعلام اسامی جانباختگان سقوط هواپیما

مدیرکل بحران سازمان پزشکی قانونی کشور اسامی جانباختگان سقوط هواپیما در زیبادشت کرج را اعلام کرد.

دکتر مهرداد علی بخشی، در این باره گفـت: با انتقال اجساد 15 تن از قربانیان سقوط هواپیما در کرج تیم پرشکی قانونی استان البرز به آماده باش درآمده و پس از انتقال اجساد به پزشکی قانونی نسبت به شناسایی هویت آنها اقدام کردند.

وی اسامی 10 پیکر شناسایی شده را به شرح زیر اعلام کرد:

1- غفور قجاوند
2- محمد باقر ندری
3- جواد سلیمانی
4- محمد عبدلی
5- عزیراله علیزاده
6- سعید قاسمی
7- فریدون شیخی
8- شاکر آجرلو
9- مریم زارعی نژاد
10- علی افروغ

وی با بیان اینکه انجام آزمایشات برای تشخیص هویت دیگر اجساد منتقل شده ادامه دارد، گفت: محمد رضا طاهری، مصطفی محمودی،جواد مرادی، حمید رضا لطفیان و
داود ذوالفقاری از سرنشینانی بودند که برای لیست پرواز در هواپیما حضور داشتند که انجام آزمایشات برای تشخیص هویتشان ادامه دارد.


12:34*** 

اسامی گروه پروازی و سرنشینان هواپیمای بوئینگ 707 ارتش که صبح امروز دچار سانحه شد، به شرح زیر است:

۱- امیر خلبان قجاوند

۲- سرهنگ خلبان جواد سلیمانی

۳- سرهنگ معلم خلبان ندری

۴- سرهنگ معلم خلبان عبدلی

۵- سرمهماندار فریدون شیخی

۶- مهندس پرواز علیزاده

۷- مهندس پرواز مهدوی

مشخصات دیگر سرنشینان این هواپیما تا ساعتی دیگر اعلام می شود.


12:30***

تحویل جس 15 تن از قربانیان به پزشکی قانونی

مدیرکل پزشکی قانونی استان البرز از تحویل جسد 15 تن از قربانیان حادثه سقوط هواپیما در زیبادشت به پزشکی قانونی خبر داد.

حمید داوود آبادی، در این باره گفت: تا کنون اجساد 15 تن از قربانیان حادثه سقوط هواپیما شامل 14 مرد و یک زن به پزشکی قانونی استان البرز تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه هویت 10 تن از جانباختگان قابل تشخیص است، تصریح کرد: همچنین نسبت به تشخیص هویت دیگر جانباختگان نیز تردد وجود داشت که بنا شد با انجام آزمایش های ژنتیک و نمونه برداری از اعضای خانواده ها نسبت به شناسایی و تشخیص هویت این افراد اقدام شود و با دستور دادستانی و انجام بررسی های نهایی اسامی این افراد اعلام خواهد شد.


12:26***

رییس اورژانس کشور از افزایش شمار جان‌باختگان سقوط هواپیما به ۹ تن خبر داد.

دکتر پیرحسین کولیوند گفت: تاکنون پیکر ۹ تن از سرنشینان هواپیمای باربری از محل حادثه خارج شده است.

وی افزود: یکی از جان‌باختگان زن بوده است.

11:36 ***

استقرار تیم پزشکی قانونی در محل حادثه سقوط هواپیمای ۷۰۷

مدیرکل پزشکی قانونی استان البرز با بیان اینکه هم اکنون تیم پزشکی قانونی در محل حادثه سقوط هواپیما مستقر است گفت: تاکنون هیچ جسدی تحویل پزشکی قانونی نشده است.


11:11*** 

امیر تقی خانی سخنگوی ارتش گفت: این هواپیما حامل گوشت از مبدا بیشکک قرقیزستان برای طرح مردم‌یاری بوده که هنگام نشستن در فرودگاه فتح البرز دچار سانحه شده و بعد از برخورد با دیواره انتهای باند آتش گرفته است. یک نفر از نیروهای فنی این هواپیما زنده است.

10:41 ***

حسین رضایی‌فر مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: نهادی که متولی این هواپیما است یعنی ارتش جمهوری اسلامی ایران باید اسامی را اعلام کند.


10:40 ***
خالدی سخنگوی اورژانس اعلام کرد این پرواز ده خدمه داشته است و یک بالگرد، یک اتوبوس آمبولانس و 10 دستگاه آمبولانس به منطقه حادثه اعزام شده‌اند.

به گفته یکی از کارشناسان در این‌باره، لااقل در چارت پروازی فرودگاه پیام و AIP ایران حتما باید قید شود که فرودگاهی با باند و جهت مشابه در نزدیکی فرودگاه وجود دارد که خلبان اشتباه نکند؛ اگر کرو پرواز خارجی باشد که این شرایط باید بسیار دقیق‌تر رعایت شود.

یکی از مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری گفت بررسی دلایل قطعی وقوع سانحه هواپیماهای نظامی در کمیته بررسی سانحه همان نهاد نظامی انجام می‌شود.


10:33 *** منابع خبری گفتند این هواپیما متعلق به نیروی هوایی ارتش بوده است.

واکنش فرودگاه بیشکک قرقیزستان به سقوط هواپیمای باری در ایران

سخنگوی فرودگاه بین‌المللی «مناس» واقع در بیشکک قرقیزستان در بیانیه‌ای گفته هواپیمای باربری که دوشنبه در ایران سقوط کرد از این فرودگاه پرواز کرده بود. وی گفته این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی پیام (پیام‌ایر) بوده است

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر و فیلم

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر و فیلم




سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر

10:27 *** مهندس پرواز زنده است

کولیوند رییس اورژانس کشور  اعلام کرد: پیکر 7 تن از سرنشینان از محل حادثه خارج شده است. مهندس پرواز زنده است و به مرکز درمانی اعزام شده است.

10:15*** 

روابط عمومی ارتش براساس اعلام کرد: هواپیمای سانحه دیده حامل بار "گوشت " بود. این هواپیما از مبدا بیشکک قرقیزستان حرکت کرده بود و به هنگام فرود اضطراری از باند خارج و پس از برخورد با دیوار انتهای باند دچار آتش‌سوزی شد.  گفتنی است، جزییات حادثه وضعیت تیم پرواز و خدمه با اعزام تیم‌های تخصصی در دست بررسی است.


10:10***
پیدا شدن جسد 2 نفر از سرنشینان هواپیما

ناصر چرخساز، مدیرعامل جمعیت هلال احمر البرز درباره جزئیات سانحه هوایی رخ داده در کرج گفته، فعلا جسد دو نفر از سرنشینان هواپیمای سقوط کرده پیدا شده و جستجو برای یافتن سرنشینان دیگر ادامه دارد.


10:01***  چند نفر در هواپیما بودند؟
ایلنا به نقل از مدیرکل امنیتی استان البرز از نجات خلبانان هواپیمای ساقط شده صبح امروز خبر داد و نوشت: طبق شنیده‌ها 15 نفر در این هواپیما بودند که خلبانان آن نجات پیدا کردند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور: از ۱۶ سرنشین هواپیمای باری تنها مهندس پرواز نجات یافته است

سخنگوی سازمان اورژانس کشور اعلام کرد هواپیما به منازل مسکونی شهرک زیبا دشن کرج برخورد کرده است و از ۱۶ سرنشین این پرواز تنها مهندس پرواز زنده از داخل هواپیما خارج شده است.

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با فارس در ارتباط با جزییات حادثه سقوط هواپیمای بویینگ ۷۰۷ اعلام کردند هواپیما به منازل مسکونی شهرک زیبا دشت کرج برخورد کرده است و  از ۱۶ سرنشین این پرواز تنها مهندس پرواز زنده از داخل هواپیما خارج شده است.

این در حالی است که تا لحظه انتشار خبر اطلاعی از سرنوشت اهالی ساختمان مسکونی در دست نیست.


سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر



9:58 ***
فرمانده انتظامی استان البرز از اعزام تیم‌های پلیس به محل سقوط هواپیما به منظور تأمین امنیت خبر داد.

سردار عباسعلی محمدیان، اظهارکرد:‌ پس از اعلام حادثه سقوط هواپیما پنج تیم از یگان امداد پلیس البرز به محل اعزام شده و نسبت به برقراری و تأمین امنیت در این محل اقدام کردند.

محمدیان با بیان اینکه فرمانده انتظامی شهرستان فردیس نیز به این محل اعزام شده و بر عملیات نظارت دارد، اظهار کرد: همچنین عوامل بررسی صحنه پلیس آگاهی نیز در محل مستقر شده و در صورت نیاز اقدامات مربوطه را انجام خواهد داد.  با اقدامات انجام شده از سوی پلیس امنیت خوبی در این محل حاکم است و هیچ مشکل امنیتی وجود ندارد . پلیس تا هر زمان که نیاز باشد در این محل حضور خواهد داشت.

9:40 ***
 سرپرست اورژانس کشور نیز اعلام کرد:‌یک فروند بالگرد به همراه 10 آمبولانس، یک اتوبوس آمبولانس و 6 تیم امدادی  به محل حادثه اعزام شده است.


9:33***
 ناصرچرخساز مدیرعامل جمعیت هلال احمر البرز در بیان جزییاتی از این حادثه گفت:‌ مبداء این هواپیما فرودگاه پیام بوده و به دلایلی که هنوز مشخص نیست در پادگان فتح سپاه سقوط کرده است.

این مسئول توضیح داد: متاسفانه این هواپیما برخوردی با خانه‌های مسکونی داشته و دچار حریق شده است و در حال حاضر عملیات اطفاء حریق و عملیات جستجوی مصدومان احتمالی در حال انجام است.


9:24***
سقوط هواپیمای قرقیزستانی در شهرک مسکونی

فرماندار فردیس نیز گفت: هواپیمایی که صبح امروز در زیبادشت و در حوزه شهرستان فردیس سقوط کرد متعلق به کشور قرقیزستان بوده که به سمت فرودگاه پیام در حال پرواز بوده و در شهرک مسکونی زیبادشت سقوط کرده است.


9:20***
سلیمی رییس سازمان امداد و نجات نیز در این باره گفت : یک فروند بالگرد به همراه تیم‌های امدادرسان و ارزیاب برای امدادرسانی به محل حادثه اعزام شده است.

وی افزود: این حادثه بین فرودگاه پیام و فتح رخ داده است .


9:16 ***
روابط عمومی اورژانس تهران اعلام کرد:‌ ساعت 8:30 حادثه سقوط یک فروند هواپیمای باربری به اورژانس اعلام شد. این هواپیما 10 خدمه پروازی داشت و هنوز از وضعیت آنها اطلاعی در دست نیست.
وی گفت: اکیپ‌های اورژانس جهت امدادرسانی به محل حادثه اعزام شده‌اند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان امداد و نجات، هواپیمای مذکور در حین فرود دچار حادثه شده است.

9:08 ***
یک منبع آگاه با بیان اینکه دقایقی پیش یک هواپیمای باری از نوع بوئینگ 707 در صفادشت کرج سقوط کرد گفت: هنوز جزئیاتی از این حادثه مشخص نیست.


09:00 ***
مدیرعامل جمعیت هلال احمر البرز گفت: فعلا اطلاعاتی از تعداد سرنشینان هواپیمای باری (بوئینگ 707) نداریم.

ناصر چرخساز اظهار کرد: دقایقی پیش یک فروند هواپیمای باری (بوئینگ 707) در پایگاه فتح سقوط کرده است.

وی ادامه داد: برای امداد رسانی به مصدومان این حادثه هشت تیم عملیاتی به منطقه اعزام شده است.

وی افزود: مبداء این هواپیما فرودگاه پیام بوده و به دلایلی که هنوز مشخص نیست در پادگان فتح سپاه سقوط کرده است.

وی توضیح داد: هنوز اطلاعات دقیقی از تعداد سرنشینان آن وجود ندارد.

این مسئول توضیح داد: متاسفانه این هواپیما برخوردی با خانه‌های مسکونی داشته و دچار حریق شده است.

چرخساز ابراز کرد: در حال حاضر عملیات اطفاء حریق و عملیات جستجوی مصدومان احتمالی در حال انجام است.


سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر



08:50 ***
فرماندار فردیس گفت: هواپیمایی که امروز صبح در زیبادشت سقوط کرد متعلق به قرقیرستان بوده است.

ابوالفضل اینانلو افزود: هواپیمایی که صبح امروز در زیبادشت و در حوزه شهرستان فردیس سقوط کرد متعلق به کشور قرقیزستان بوده که به سمت فرودگاه پیام در حال پرواز بوده و در شهرک مسکونی زیبادشت سقوط کرده است.

این هواپیمای باری شامل 10 مسافر بوده که دچار سانحه شده و سقوط کرده است. تیم فنی به محل حادثه اعزام شده است. با بررسی تیم فنی بزودی جزییات بیشتری از حادثه منتشر میشود


بوئینگ ۷۰۷ یک هواپیمای جت تجاری باریک‌پیکر دوربرد با اندازهٔ متوسط است که دارای چهار موتور جت است و توسط شرکت بوئینگ طراحی و ساخته شده است.

از این هواپیما در فاصلهٔ بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۹ به تعداد ۱۰۱۰ فروند ساخته و تحویل شده‌ است. این پرنده در نزد عموم به صورت هفت صفر هفت (به انگلیسی: Seven oh Seven) تلفظ می‌شده‌ است. این هواپیما در میان گونه‌های مختلف خود بین ۱۴۰ تا ۲۱۹ مسافر ظرفیت داشته و بُرد آن بین ۴۶۳۰ تا ۱۰۶۵۰ کیلومتر است.

۷۰۷ لقب اولین هواپیمای جت ساخت بوئینگ را دارد و بال‌های آن متمایل و مجهز به غلاف موتور طراحی شده‌است. ۷۰۷ اولین هواپیمای مسافربری جت طراحی شده نبود اما اولین نمونه‌ای بود که به موفقیت تجاری دست یافت. تسلط کامل بر حمل و نقل هوائی مسافری در دههٔ ۶۰ میلادی و همچنین حضور مستمر در دههٔ ۷۰ به بوئینگ ۷۰۷ اعتبار پیشتاز بودن در عصر جت را بخشید.

این هواپیما بوئینگ را به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان هواپیمای مسافربری در دنیا مطرح کرد و منجر به تولید مجموعهٔ جت‌های تجاری با اسم 7X7 شد. هواپیماهای ۷۲۰، ۷۲۷، ۷۳۷ و ۷۵۷ که بعدها ساخته شدند عناصر طراحی مشترک زیادی در بدنه با بوئینگ ۷۰۷ دارند.

۷۰۷ برای پروازهای داخلی، بین قاره‌ای و بین اقیانوسی و همچنین حمل بار و کاربردهای نظامی مورد استفاده قرار گرفته‌است. یک گونهٔ قابل تبدیل مسافری-باری با نام 707-320C نیز در سال ۱۹۶۳ وارد خدمت شده و گونه‌های مسافری نیز به نموهٔ باری تبدیل شده‌اند. 

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر و فیلم

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر و فیلم

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر و فیلم

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر و فیلم

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر و فیلم

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر و فیلم

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر و فیلم

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر و فیلم

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر و فیلم

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر و فیلم

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر و فیلم

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر و فیلم

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر و فیلم

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر و فیلم

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر و فیلم

سقوط هواپیمای باری در شهرک مسکونی کرج/ تصاویر و فیلم





نظر شما