شناسهٔ خبر: 30581104 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افغانستان نقش ابتکاری ازبکستان را برای مذاکرات صلح ستود

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه افغانستان در دیدار با همتای ازبکی خود در حاشیه کنفرانس سمرقند از ابتکار رئیس جمهوری ازبکستان برای برگزاری نشست تاشکند که به آغاز روند مذاکرات صلح با گروه طالبان در افغانستان پرداخت، قدردانی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، امور خارجه افغانستان در اطلاعیه های مطبوعاتی که منتشر کرده ، آورده «صلاح‌الدین ربانی» وزیر خارجه افغانستان پیش از آغاز اولین نشست هند و کشورهای آسیای مرکزی در شهر سمرقند با «عبدالعزیز کاملوف» و «رشید مردوف» وزرای خارجه ازبکستان و ترکمنستان دیدار کرده است.
ربانی در دیدار با کاملوف از تلاش‌های دولت ازبکستان برای برقراری صلح در افغانستان سپاسگزاری کرده و ابتکار رئیس جمهوری این کشور را برای برگزاری نشست تاشکند در باره صلح قابل تقدیر خوانده است .
وزیر خارجه افغانستان از اعطای بورسیه‌های تحصیلی از سوی دولت ازبکستان به‌ اتباع افغان و مساعدت در بخش توسعه راه آهن تقدیر و تشکر کرد.
وزیر خارجه ازبکستان نیز اجماع منطقه‌ای را برای صلح در افغانستان در حال گسترش دانست و بر پشتیبانی کشورش از تلاش‌های منطقه‌ای و جهانی به خاطر ثبات در افغانستان تأکید کرد.
وی همچنین بر حل مشکل افغانستان تنها از طریق گفت‌ و گوهای مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان تأکید کرد.
وزیر خارجه افغانستان همچنین در دیدار با مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان افتتاح راه لاجورد و ارسال اولین محموله‌ تجاری افغانستان از این مسیر را گامی بلند برای توسعه‌ای روابط میان دو کشور دانست.
وزیر خارجه ترکمنستان نیز در این دیدار با ابراز رضایت از گسترش روابط میان افغانستان و کشورش بر عملی شدن تمامی توافقنامه‌ها میان دو کشور تأکید کرد.
مردوف همچنین اظهار داشت که ترکمنستان از روند صلح افغانستان به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند.
آساق**9473**1104*

نظر شما