شناسهٔ خبر: 30570598 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان مطرح کرد:

افزایش قیمت خودرو با هدف ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا

تابش درباره وضعیت تولید خودرو در کشور و قیمت های جدید شرکت های خودروسازی گفت: «افزایش قیمت خودرو در شرکت های تولید کننده با هدف افزایش تولید برای ایجاد تعادل عرضه و تقاضا، کاهش قیمت در بازار در نظرگرفته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «عباس تابش» مهمان برنامه دیشب (شنبه 22 دی ماه) گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود و در این برنامه درباره وضعیت تولید خودرو در کشور و قیمت های جدید شرکت های خودروسازی گفت: «افزایش قیمت خودرو در شرکت های تولید کننده با هدف افزایش تولید برای ایجاد تعادل عرضه و تقاضا، کاهش قیمت در بازار، کمک به مصرف کنندگان خودرو و اشتغال در صنعت خودروسازی در نظر گرفته شده است.»

 

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با اشاره به اینکه خودروهای بالای 45 میلیون تومان مشمول قیمت گذاری نمی شوند، افزود: «شرکت های عرضه کننده باید قیمت نهایی مصرف کنندگان را اعلام کنند و برای بهبود وضعیت تولید در دو خودروساز بزرگ کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردشگر پرداخت می شود.»

 

تابش با بیان اینکه هیچ خودرویی تا انتهای مرداد سال جاری مشمول افزایش قیمت نمی شود، گفت: «همه قراردادهای فروش از جمله فروش فوری 30 روزه و قطعی تا این تاریخ باید به قیمت منعقد در قراردادها تحویل شود. بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، خودروسازان حق ندارند بیش از 20 درصد تولیداتشان را به فروش نقدی اختصاص دهند و 80 درصد باید به معوقات اختصاص یابد.»

 

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در ادامه این برنامه خبری به معوقات شرکت های ایران خودرو و سایپا اشاره کرد و گفت: «این دو شرکت 300 هزار معوقه دارند و تعهد 930 هزار دستگاه خودرو دارند و فروش سال 98 هم در این تعداد وجود دارد.»

 

بنابراین گزارش، در بخش دیگری از این برنامه خبری «هاشم یکه زارع»، مدیرعامل ایران خودرو نیز درباره آخرین وضعیت تولید خودرو در این شرکت و معوقات آن گفت: «از خرداد سال جاری به بعد ایران خودرو خودروی معوق ندارد.»

 

وی درباره تغییرات قیمیت این شرکت نیز گفت: «بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار از اول شهریور تا آخر دی سال جاری قراردادهای فروش ایران خودرو با افزایش 30 درصد همراه است. هر چه در قراردادهای فروش قیمت قطعی ثبت شده باشد خودروها بدون حتی یک ریال افزایش به مصرف کنندگان تحویل می شوند. قراردادهای فروش پژو پارس نیز تا دو ماه دیگر اجرا می شود.»

 

یکه زارع با انتقاد از تاخیر مسئولان برای اعلام نرخ رسمی خودرو گفت: «اگر زودتر برای افزایش قیمت خودرو تصمیم گیری می کردند ما هم زودتر به تعهداتمان عمل می کردیم چرا باید 10 هزار میلیارد تومان پول مشتری و مصرف کننده به جیب دلالان برود؟»

 

مدیر عامل ایران خودرو خاطرنشان کرد: «تا پایان اردیبهشت 98 شاهد ایجاد توازن در قیمت تولیدات کارخانه و بازار خودرو می شویم.»

 

«محمدرضا سروش»، مدیرعامل سایپا نیز به عنوان دیگر مهمان برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه قیمت زمان تحویل مبنای محاسبه در قراردادهای ما با مشتریان است، گفت: «بخش عمده تعهداتمان را تا پایان امسال تحویل می دهیم و بخش دیگر تا اردیبهشت سال آینده تحویل می شود.»

 

وی در ادامه صحبت هایش به برخی مشکلات ایجاد شده در مسیر تولید خودرو اشاره کرد و در این باره اینگونه توضیح داد: «محدودیت ها باعث وقفه در تولید و عرضه خودرو شد. تأمین نشدن ارز و قطعات مورد نیاز سازندگان موجب شد تا شرکت نتواند به تعهداتش عمل کند. البته در شرکت خودروسازی سایپا کاهش سرمایه در گردش باعث بروز مشکلات عدیده شده است.»/

 

 

نظر شما