شناسهٔ خبر: 30564255 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نهمین هفته اعتراض جلیقه زردها به درگیری با پلیس منجر شد

تهران -ایرنا-در نهمین هفته پیاپی تظاهرات منتقدان به سیاست های اقتصادی رئیس جمهوری فرانسه موسوم به 'جلیقه‌زردها'، معترضان در میدان 'اتوآل' پاریس با نیروهای پلیس درگیر شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، نهمین هفته از تظاهرات 'جلیقه‌زردها' در برخی شهرهای فرانسه امروز (شنبه) نیز برگزار شد.
پلیس در برخورد با جلیقه زردها در میدان اتوآل که خیابان شانزه لیزه به آن منتهی می‌شود، از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.
بسیاری از جلیقه‌زردهای معترض مجهز به کلاه ایمنی و ماسک و همچنین مواد دودزا بودند.
تظاهرات امروز جلیقه زردها در پاریس از مقابل وزارت اقتصاد و دارایی آغاز شده است و رفته رفته به شمار آنها اضافه می شود. تعداد معترضان در میدان اتوآل پاریس حدود چهار هزار نفر تخمین زده می شود و براساس گفته های سخنگوی پلیس، تاکنون بیش از شصت نفر از آنها بازداشت شده اند.
در شهر بورژه نیز که یکی از شهرهای مهم و مرکزی فرانسه محسوب می شود، نزدیک به پنج هزار نفر از جلیقه زردها در تظاهرات شرکت کردند که تعدادی از آنان بازداشت شدند.
بر اساس اعلام وزارت کشور فرانسه ، تا ساعت دوبعداز ظهر روز شنبه نزدیک به 32 هزار نفر در سراسر فرانسه از جمله هشت هزار نفر در پاریس در تظاهرات جلیقه زردها شرکت کردند.
'لوران نونیز' وزیر مشاور دولت فرانسه در امور داخلی روز گذشته (جمعه) اعلام کرد: دولت برای نهمین هفته از اعتراض ها، 'نیروهای نظامی، واکنش و بازداشت های بیشتر و شدیدتری' را پیش بینی کرده است.
'مارین لوپن' رقیب انتخاباتی مکرون در رقابت ریاست جمهوری 2017 که همواره از آغاز اعتراض های فرانسه خواستار کناره گیری دولت وی بوده است، امروز تنها راه بازگشت آرامش به کشور را، بازگشت به صندوق آرا معرفی کرد.
به گزارش ایرنا، شهرهای فرانسه امروز (شنبه) نیز شاهد تظاهرات معترضان به سیاست های اقتصادی امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور بود.
در فرانسه بیش از چهار هزار نفر به خیابان ها آمدند و انتظار می رود در ساعات آتی به شمار آنها افزوده شود.
در شهر بورژه فرانسه نیز بیش از یکهزار نفر به خیابان ها آمدند.
جنبش جلیقه زردها پس از 9 هفته اعتراض سراسری و با وجود برخی عقب نشینی های دولت قصد دارد تا فردا (22 دی) و در نهمین شنبه اعتراضی نیز بار دیگر در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه به سیاست های اقتصادی دولت امانوئل مکرون راهپیمایی نمایند.
دولت فرانسه در پی اعتراض های شنبه گذشته وعده برخورد با تظاهرات بدون مجوز را داده و از سوی دیگر قصد دارد با برپایی مناظره های محلی زمینه تماس مستقیم معترضان و مسئولین را فراهم سازد. با این حال مسئول برگزاری این برنامه پیش از آغاز و در اعتراض به پایین بودن دستمزد خود از آن کنار کشیده است.
شبک**اروپام**9041**1392

نظر شما