شناسهٔ خبر: 3054069 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جوانان آذری از نقش تاریخی آذربایجان در حفظ انسجام ایران بی‌اطلاعند

صالحی‌امیری: تاریخ و تمدن ایران با آذربایجان شکل گرفته است

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه تاریخ و تمدن ایران با آذربایجان شکل گرفته است، گفت: متاسفانه خود جوانان آذربایجان نیز با نقش تاریخی این خطه در حفظ انسجام و بقای ایران بی‌اطلاع هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سیدرضا صالحی‌امیری صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال‌غرب کشور با اشاره به اهمیت اسناد و تاریخ اظهار داشت: توجه به فرهنگ و تمدن جامعه باید به صورت زیربنایی و از مدارس آغاز شود و مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تاریخ و تمدن ایران با آذربایجان شکل گرفته است، اظهار داشت: متاسفانه خود جوانان آذربایجان نیز با نقش تاریخی این خطه در حفظ انسجام و بقای ایران بی‌اطلاع هستند و باید نگاهی از ریشه به این امر شود.
مشاور رئیس‌جمهور فقدان انسجام ملی را زمینه‌ساز تفرقه‌های فراوان دانست و تاکید کرد: بزرگ‌ترین کانون فرهنگی و تمدنی و تاریخی برای انسجام ملی جامعه آذربایجان است.
وی گفت: به لحاظ ظرفیت و اثربخشی و تمدنی آذربایجان دارای این جایگاه و ظرفیت است و هیچ محققی نمی‌تواند بدون بررسی جایگاه آذربایجان از انسجام ملی سخن بگوید.
صالحی‌امیری با انتقاد از انسجام جبری توسط سیستم رضاخانی گفت: انسجام ملی باید به شیوه ارگانیک شکل یابد و این انسجام در ایران خدادادی است، بر خلاف انسجام در کشورهایی مانند آمریکا و کانادا که انسجامی تصنعی است.
مشاور رئیس جمهور ریشه اختلاف در برخی کشورها را ناشی از نبود انسجام دانست و افزود: علت این همه جنایت در کشوری مانند آمریکا از انسجامی تصنعی است که بدون پشتوانه تاریخی شکل یافته است.
وی ادامه داد: اختلافات قومی در برخی کشورهای منطقه و نیز کشورهایی مانند اوکراین ناشی از نبود انسجام تاریخی ارگانیک است که خوشبختانه در ایران این مسئله وجود ندارد.
صالحی امیری اظهار کرد: با وجود تحولات بزرگ در 100 سال گذشته منطقه خاورمیانه و دخالت و نفوذ بیگانگان در ایران، آذربایجان هویت خود را در انسجام بخشی ملی از دست نداده است و باید تلاش شود تاریخ تمدن آذربایجان در کتب درسی تدوین و تدریس شود.

انتهای پیام/60002//چ3000

نظر شما