شناسهٔ خبر: 30526887 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ظريف:

اروپايي‌ها وعده‌هاي کلامي به ايران را عملي نکردند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- وزير خارجه ايران در مصاحبه‌اي روز چهارشنبه گفته که اروپايي‌ها وعده‌هايي که بعد از خروج آمريکا از برجام به ايران داده شد را عملي نکردند.
به گزارش خبرگزاري آريا، «محمد جواد ظريف»، وزير خارجه ايران در مصاحبه‌اي با يک رسانه بين‌المللي گفت که کشورهاي اروپايي وعده‌هاي کلامي خود به ايران را عملي نکرده‌اند.
مجري شبکه «ان‌دي‌تي‌وي» در ابتداي اين مصاحبه نظر وزير خارجه ايران را درباره مواضع هند در قبال فشارهاي آمريکا عليه دهلي نو در قبال روابطش با تهران جويا شد.
«محمد جواد ظريف» در جواب گفت: «تاريخ روابط ما و هند به هزار سال قبل برمي‌گردد و مردم دو کشور از نظر فرهنگي خيلي شناخت خوبي نسبت به هم دارند، ما طي قرن‌ها روابط فرهنگي، سياسي داشته‌ايم و با هم طي قرن‌ها تبادلات تجاري داشته‌ايم در نتيجه براي يک قدرت خارجي بسيار سخت است که وارد شود و در اين روابط مداخله کند به ويژه وقتي که آنچه آمريکا خواستار آن شده است، نه فقط نقض قوانين بين‌المللي است بلکه همچنين ديگران را هم به نقض قوانين بين‌المللي و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل فرا خوانده است، هند يک موضع اصولي اتخاذ کرده و اعلام کرده است که تنها از تحريم‌هاي سازمان ملل تبعيت خواهد کرد و از تحريم‌هاي يکجانبه تبعيت نمي‌کند. همانطور که گفتيد، فشارهاي اقتصادي (عليه هند) وجود دارد و آمريکايي‌ها از همه ابزارها براي اعمال فشارهاي غيرقانوني استفاده مي‌کنند، اينگونه اقدامات اقداماتي است که هيچکس خواهان مشاهده آنها نيست چرا که سابقه‌اي در آينده ايجاد مي‌کند مبني بر اينکه با قدرت‌هاي سياسي و اقتصادي براي فشار آوردن به ديگران براي نقض قوانين بين‌المللي فشار بياورند، چنين اقداماتي به ضرر خود اين قدرت‌ها هم خواهد شد».
وي افزود: «روابط ما با هند، هميشه بريا ما مهم بوده است، هند يک همسايه مهم ما است، براي ما روابطمان با هند منحصر به مسائل اقتصادي نيست، ما نگراني‌هاي امنيتي و منطقه‌اي مشترکي داريم، از جمله در افغانستان و در حوزه خليج فارس و يکي از دلايلي که من اينجا (در هند) هستم، همين است، ما حوزه‌هاي منافع مشترک زيادي با هند داريم».
ظريف ادامه داد: «همانطور که شما هم گفتيد، به خاطر فشارهاي آمريکا اقدامات اروپايي‌ها که قرار بود در راستاي وظايف آنها در زمينه برجام و همچنين قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل (2231) انجام شوند، هنوز تحقق نيافته است، آنها وعده‌هاي کلامي دادند اما متاسفانه از منظر اقدامات عيني اين وعده‌ها را عملي نکرده‌اند البته ما با ديگر کشورها اقداماتمان را پيش برده‌ايم، به ويژه در رابطه با شرکاي سنتي‌مان، کشورهاي همسايه‌مان عراق افغانستان، ترکيه، روسيه و همچنين با چين و هند و ديگر کشورهاي آسيايي (کارمان را به جلو برده‌ايم)».
مجري هندي در اين مصاحبه از ظريف درباره تبادلات هند و ايران در آينده و نحوه مقابله آنها با فشارهاي آمريکا در دراز مدت سوال کرد.
ظريف جواب داد: «ما قادر بوده‌ايم که به رغم ديگر مواقع سخت هم راه‌هاي يبراي تعامل با هم پيدا بکنيم و من مطمئنم که ايران و هند قادر به يافتن راه‌ها براي ادامه تعاملاتمان هستيم به ويژه بخش‌هاي خصوصي دو کشور قادر به يافتن راه‌ براي دور زدن اين اقدامات غيرقانوني آمريکا خواهند بود، بياييد به خودمان يادآوري کنيم که اين اقدامات آمريکا، اقدامات غيرقانوني هستند و اينطور نيست که ما بخواهيم قانون را بشکنيم و اقدامات غيرقانوني بکنيم، ما در تلاش هستيم که از قلدري (آمريکا) دوري کنيم».

نظر شما