شناسهٔ خبر: 30516310 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

آغاز پرداخت بدهی‌ نفتی هند به ایران

صاحب‌خبر -
مدیر اجرایی بانک یوکو (UCO) هند گفت: پالایشگاه‌های این کشور روند پرداخت بدهی خود بابت خرید نفت از ایران را از طریق مکانیسم روپیه آغاز کرده اند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، یک مقام ارشد بانکی هند اعلام کرد: بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه تهران در ماه نوامبر گذشته از روز ۱۸ دی روند پرداخت بدهی‌های نفتی هند به ایران از طریق مکانیسم روپیه آغاز شد.

“چاران سینگ” مدیر اجرایی بانک دولتی بانک یوکو به رویترز گفت، در روز سه شنبه گذشته مبلغی از بدهی شرکت های هندی به ایران را دریافت کردیم. وی مبلغ دریافتی برای پرداخت بدهی پالایشگاهها را اعلام نکرد.

ایران برای هند به عنوان یکی از خریداران مهم نفت این کشور تسهیلاتی از قبیل حمل رایگان ،تمدید مهلت پرداخت نفت خریداری شده و دریافت بخشی از پول با روپیه در نظر گرفته است.

همچنین «بیزینس استاندارد» گزارش داد: پرداخت پول نفت ایران به روپیه به ۹ بانک ایرانی صورت می‌گیرد که در دور قبلی تحریم‌ها ۱۵ بانک این مبالغ را دریافت می‌کردند. این ۹ بانک،شامل بانک‌های سامان، پاسارگاد، اقتصاد نوین، کارآفرین، سرمایه، خاورمیانه، شهر، حکمت ایرانیان و گردشگری هستند.

در دور قبلی تحریم‌ها ۴۵ درصد پرداخت‌ها به روپیه و باقی به یورو انجام می‌شد اما این بار تمامی پرداخت‌ها به روپیه انجام خواهد شد. واردات هند از ایران در بازه زمانی آوریل تا نوامبر حدود ۱۱ میلیارد دلار است و واردات نفتی حدود ۹۰ درصد این رقم را تشکیل می‌دهد.

دهلی‌نو اخیرا شرکت‌های هندی را که برای واردات نفت خام به شرکت ملی نفت ایران پرداختی دارند از مالیات معاف کرده و همین موضوع پالایشگاه‌ها را قادر ساخته تا حدود ۵ر۱ میلیارد دلار از بدهی خود را پرداخت کنند.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز همچنین گزارش داد که ترکیه به دنبال معافیت از تحریم‌های نفتی آمریکا، پس از یک ماه وقفه، واردات نفت از ایران را از سر گرفت.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع نوشت که ترکیه واردات نفت خود را از ایران در نوامبر (آبانرآذر) به دنبال آغاز تحریم های جدید آمریکا علیه ایران متوقف کرده بود.

بنابر این گزارش، آمریکا اوایل ماه نوامبر با معافیت ترکیه و برخی کشورها برای خرید نفت از ایران موافقت کرد. ترکیه هم در این باره اعلام کرد که بنابر این معافیت می‌تواند سالانه ۳ میلیون تُن معادل حدود ۶۰ هزار بشکه در روزانه از ایران نفت خریداری کند.

آنکارا واردات نفتی خود از ایران را طی ماه های اخیر به دنبال آغاز تحریم ها علیه تهران کاهش داده و در ماه نوامبر آن را به طور کامل متوقف کرده بود. اما به گفته منابع مطلع، در ماه دسامبر (آذرر دی) ترکیه دو کشتی حامل فراورده های نفتی ایران معادل حدود ۵۴ هزار بشکه در روز خریداری کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما