شناسهٔ خبر: 30494874 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

وزارت اطلاعات و دو ایرانی در لیست تروریسم اتحادیه اروپا قرار گرفتند

ادعای امنیتی بروکسل علیه تهران

صاحب‌خبر -

وزیر خارجه دانمارک از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران خبر داد. رویترز به نقل از وزارت خارجه دانمارک و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا مدعی شد که یک واحد از وزارت اطلاعات و دو ایرانی در لیست تروریسم‌ اتحادیه راوپا قرار گرفته‌اند.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، «سعید هاشمی مقدم» به همراه «اسدالله اسدی» در لیست موسوم به تروریسم اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند. رویترز همچنین نوشت که نام این افراد به طور رسمی در یادداشت رسمی اتحادیه اروپا که روز امروز (چهارشنبه) منتتشر می‌شود، ذکر خواهد شد.
همچنین مقامات خبر داده‌اند که قرار است دارایی‌های یک واحد وزارت اطلاعات و دو ایرانی ذکر شده از روز چهارشنبه مسدود گردد.
«آندرس ساموئلسن»، وزیر خارجه دانمارک در صفحه توییتر خود نوشت که امروز (سه‌شنبه) روز مهمی برای اتحادیه اروپاست. اتحادیه اروپا توافق کرده که تحریم‌هایی علیه یک سرویس اطلاعاتی ایران به علت آن چه توطئه در خاک اروپا خوانده، اعمال کند. این هشداری از سوی اتحادیه اروپا است که نشان می‌دهد اروپا چنین رفتارهایی را تحمل نمی‌کند.
خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال نیز در این باره به نقل از وزیر خارجه دانمارک نوشت: «ما از توافق هسته ای با ایران دفاع می کنیم، اما از سوی دیگر باید پیام روشنی ارسال کنیم مبنی بر اینکه این نوع مداخله در خاک اروپا را نمی پذیریم و از ارزش‌های لیبرال که ارزش‌های اصلی اروپا است دفاع خواهیم کرد.»
نخست‌وزیر دانمارک نیز اعمال تحریم‌ اتحادیه اروپا علیه ایران را دلگرم کننده دانست. «لارس لوکه راسموسن»، نخست‌وزیر دانمارک در واکنش به خبر اعمال تحریم‌ ضدایرانی اتحادیه اروپا در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «اینکه اتحادیه اروپا توافق کرده تا تحریم‌های جدیدی علیه ایران در پاسخ به اقدامات خصمانه و انجام توطئه‌هایی در اروپا علی ‌الخصوص دانمارک اعمال کند، بسیار دلگرم‌کننده است. اتحادیه اروپا متحد است. چنین اقداماتی قابل قبول نبوده و باید عواقبی در پی داشته باشد.»
نمایندگی دائم دانمارک در اتحادیه اروپا نیز در توییتی در صفحه رسمی خود مدعی شد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر تحریم‌های ضدایرانی به دلیل آنچه که «توطئه ایران در دانمارک» خوانده شده، به توافق رسیده‌اند. نمایندگی دانمارک با اشاره به اینکه این اقدام حاوی پیام مهمی است نوشت: «چنین اقداماتی در خاک اروپا غیرقابل قبول است.»
همچنین «بنی داگان»، سفیر رژیم صهیونیستی در دانمارک نیز با اشاره به اینکه اقدام مهمی علیه ایران رخ داده است در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران پس از اعمال فشار توسط دانمارک پذیرفته شدند.»
پیش از این مقامات وزارت خارجه ایران ادعاهای مطرح شده علیه جمهوری اسلامی در خاک اروپا را رد کرده و آنها را ناشی از تلاش سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی برای لطمه به روابط تهران و بروکسل بعد از خروج آمریکا از برجام 
دانسته اند.
اتهام قتل هلند به ایران
وزیر امور خارجه هلند نیز از تحریم ضدایرانی اتحادیه اروپا حمایت کرد. او همچنین ایران را به مشارکت در قتل دو هلندی ایرانی‌تبار متهم کرد. « استف بلوک»، وزیر امور خارجه هلند در پیامی توییتری نوشت: «هلند و اتحادیه اروپا، اقدامی محکم در قبال دخالت نامشروع ایران در اروپا اتخاذ کردند. این تحریم‌ها و پیام واضح ما، نشان‌دهنده این است که چنین رفتارهایی غیرقابل قبول است و باید فورا پایان یابد.»
وی همچنین در نامه‌ای به پارلمان کشورش مدعی شد که ایران به احتمال قوی مسئول مرگ دو ایرانی ساکن هلند بوده است.
وی از «محمد صمدی» و «احمد نیسی» نام برده که در سال 2015 و 2017 در هلند کشته شدند و ادعا کرد که ایران در قتل آنها دست داشته است. وزیر خارجه هلند در عین حال تاکید کرد که تحقیقات درباره مرگ این دو همچنان جریان دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما