شناسهٔ خبر: 30489729 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرنامه

صاحب‌خبر -

 دبير شوراي دندانپزشکي خبر داد؛

آخرين تغييرات برنامه آموزشي رشته دندانپزشكي

دبير شوراي آموزش دندانپزشکي و تخصصي وزارت بهداشت از اضافه شدن «دندانپزشکي اجتماعي» و «درمان جامعه» به عنوان واحد درسي در برنامه آموزشي دندانپزشکي عمومي خبر داد.

به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، دکتر حسن رزمي با اعلام اين خبر افزود: در برنامه آموزشي (کوريکولوم) دوره دکتري دندانپزشکي، دو بحث «دندانپزشکي اجتماعي» و «درمان جامعه» (که در پايان دوره دکتري به عنوان واحد درسي پيش بيني شده) ديده شده است و هدف قانونگذار از ارائه اين برنامه هاي آموزشي، ارتقاي توانمندي‎هاي عملي دانشجويان و حضور در جامعه، فيلد و مراکز خارج از دانشگاه بوده است.

جزئيات برگزاري آزمون جامع دکتري دانشگاه آزاد

معاون آموزشي و تحصيلات تکميلي دانشگاه آزاد ضمن ارائه گزارشي از فرآيند برگزاري آزمون جامع دوره دکتري، جزئيات برگزاري آزمون جامع را اعلام کرد.

به گزارش ايسنا، دکتر عليرضا رهايي با اشاره به جزئيات برگزاري آزمون جامع دوره دکتري، گفت: دانشگاه آزاد از سال 1393 با توجه به درخواست رو به تزايد داوطلبان براي ورود به دوره‎هاي تحصيلات تکميلي، ظرفيت پذيرش در دوره‏هاي کارشناسي ارشد و دکتري خود را توسعه داده است.

تدوين شيوه نامه پذيرش دوره دکتري

وي افزود: بالاترين ظرفيت پذيرش مربوط به سال 1395 بود که البته تراکم پذيرش باعث بروز اختلافاتي در سيستم آموزشي برخي از واحدها شد.

دکتر رهايي با بيان اينکه از بهار سال 1396 با هدف ارتقاي کيفيت و ايجاد نظم آموزش، برنامه ريزي گسترده اي تدوين و به اجرا گذاشته شد، گفت: اولين قدم، تدوين شيوه نامه دوره دکتري بود که در تيرماه 96 به واحدهاي دانشگاهي ابلاغ شد. همچنين با اصلاح ساختار، شوراي آموزشي و تحصيلات تکميلي در سطح سازمان مرکزي و واحدها راه اندازي شد که منشاء تصميمات مهمي بود.

دستورالعمل برگزاري آزمون جامع

معاون آموزشي و تحصيلات تکميلي دانشگاه آزاد با بيان اينکه يکي از اين اقدامات، دستورالعمل برگزاري آزمون جامع بود که از مراحل مهم دوره دکتري به عنوان بالاترين مقطع تحصيلي کشور است، اظهار داشت: در شرايط کنوني تعداد دانشجويان مقطع دکتراي تخصصي 52 هزار و 600 نفر است. با توجه به اينکه اين آزمون پايان دوره آموزشي و ارزيابي جامع دروس و توانايي داوطلب براي ورود به فاز تحقيقاتي است، بنابراين برگزاري دقيق و با برنامه آن از اهميت خاصي برخوردار است، از طرف ديگر نظر به اينکه تمام دانشجويان واحدهاي مختلف دانشگاهي يک مدرک واحد از دانشگاه آزاد اسلامي دريافت مي‌کنند، هم سطح کردن آزمون مورد توجه و نياز است.

وي افزود: قطعا برگزاري يک آزمون هم سطح و استاندارد در جهت ارتقاي ارزش مدارک تحصيلي دانشگاه و پذيرش بهتر دانش آموختگان در مجامع داخلي و خارجي و مراکز اجرايي موثر خواهد بود.

جزئيات برگزاري آزمون جامع دوره دکتري

دکتر رهايي با اشاره به جزئيات برگزاري آزمون جامع دوره دکتري گفت: براساس دستورالعمل مصوب آزمون جامع، در هر استان با راه اندازي کميته برگزارکننده و کميته هاي تخصصي که با مشارکت اساتيد واحدهاي آن استان تشکيل مي‎شود، اقدام به تهيه سوال با ماهيت بررسي اطلاعات و دانسته‎هاي جامع دانشجو شده و مراحل اجراي آزمونهاي کتبي و شفاهي تحت نظر کميته هاي برگزاري دنبال مي‎شود.

معاون آموزشي و تحصيلات تکميلي دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينکه اين برنامه با همکاري صميمانه و نزديک روساي استان‎ها روبرو شد، گفت: در آزمون قبلي که در تيرماه برگزار شد، آزمون جامع براي 17 هزار و 658 داوطلب انجام شد. بعد از برگزاري آزمون، تيم هاي نظارت و ارزيابي موثر آموزشي، ارزيابي دقيقي از مشکلات و چالش‏هاي اين آزمون به عمل آوردند که مهمترين چالش، عدم کنترل دقيق شرايط و مدارک دانشجويان ورود به آزمون جامع بود.

آمار دانشجويان شركت كننده در آزمون جامع

معاون آموزشي و تحصيلات تکميلي دانشگاه آزاد اسلامي افزود: در آزمون جامع دي ماه 97 که در هفته هاي گذشته و جاري انجام شد حدود 10 هزار و 580 داوطلب شرکت کردند، البته در هر دو آزمون تيم هاي نظارت و ارزيابي سازمان با حضور در استان‎ها يک به يک پرونده‏هاي دانشجويان و شرايط برگزاري آزمون را بررسي کرده و گزارش جامعي ارائه کردند. با توجه به تذکرات و هماهنگي‏هاي قبلي در آزمون جاري، خوشبختانه نقائص و شرايط داوطلبان و شرايط برگزاري با کيفيت به مراتب بهتر برگزار شد که سطح نارسايي ها به حد 25 درصد آزمون قبلي رسيد.

دکتر رهايي خاطرنشان کرد: اين موضوع يکي از تحولات مهم کيفي بود که با مشارکت کليه روسا و معاونان آموزشي و اساتيد صاحب نظر واحدهاي دانشگاهي به اجرا گذاشته شد که قطعاً اثرات آن در ارتقاء موقعيت دانش آموختگان دانشگاه مطرح خواهد بود.

ثبت نام در سامانه پايش آزاد

به گزارش روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي، وي تاکيد کرد: در ادامه اين اقدام، با توجه به ملزومات طرح پايش آزاد و نيازهاي تحقيقاتي با همکاري تنگاتنگ حوزه‎هاي معاونت پژوهش و فناوري و آموزش و تحصيلات تکميلي دانشگاه، پذيرفته شدگان در آزمون جامع فعلي براي اولين بار با ورود و ثبت نام در سامانه پايش آزاد (پژوهش اثرگذار يکپارچه شبکه‎اي دانشگاه آزاد) عناوين رساله‎هاي خود را در زمينه‎هاي ثبت شده در سامانه که تناسب قطعي با نيازهاي کشور دارد، انتخاب کرده و بدين ترتيب تحول بزرگي در اجراي طرح هاي تحقيقاتي نافع و مفيد ايجاد خواهد شد.

اساتيد دانشگاه تهران در بين دانشمندان برتر دنيا

طبق آخرين آمار منتشر شده از سوي موسسه کلاريويت آناليتيکس پنج استاد پرديس علوم دانشگاه تهران در فهرست دانشمندان يک درصد برتر جهان قرار گرفتند.به گزارش روابط عمومي دانشگاه تهران، طبق آخرين آمار منتشر شده از سوي کلاريويت آناليتيکس مربوط به دانشمندان يک‌درصد برتر تعداد پنج نفر از استادان پرديس علوم دانشگاه تهران در فهرست دانشمندان يک درصد برتر قرار گرفتند.محمدرضا گنجعلي، پرويز نوروزي و فرنوش فريدبد از دانشکده شيمي، سيامک ياسمي و حسن يوسفي آذري (استاد بازنشسته) از دانشکده رياضي، آمار و علوم کامپيوتر پرديس علوم، استاداني هستند که در فهرست 2018 دانشمندان يک‌درصد برتر جهان قرار گرفتند.

اطلاعات موسسه کلاريويت آناليتيکس هر دو ماه يک‌بار به ‌روزرساني مي‌شود و در اعلام رتبه‌بندي‌ها و آمار فعاليت‌هاي افراد در بازه 10 سال اخير مدنظر قرار مي‌گيرد، براي قرار گرفتن ميان محققان و دانشگاه‌هاي برتر، افراد يا موسسات بايد جزو يک‌ درصد اول فهرست از لحاظ تعداد ارجاعات باشند و در خصوص کشورها و مجلات در 50 درصد اول قرارگيرند.

برچسب‌ها:

نظر شما