شناسهٔ خبر: 30462586 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

معاون وزیر صنعت:

خودروسازان مکلف به پرداخت جریمه تأخیر به مشتریان هستند

معاون وزیر صنعت از تکلیف خودروسازان به پرداخت جریمه تأخیر و سود مشارکت در قراردادهایی خبر داد که امکان تحویل به موقع خودروهای آنها از سوی خودروساز وجود ندارد.

صاحب‌خبر -




به گزارش خبرگزاری مهر، محسن صالحی‌نیا با‌ اشاره به کاهش تولید خودرو طی ماه‌های گذشته اظهار داشت: با توجه به شرایطی که برای اقتصاد ایران رخ داد، تولید خودروسازان کاهش پیدا کرده و هم اکنون برخی مشکلات در حوزه تأمین خودرو در بازار وجود دارد. بنابراین گلایه قطعه‌سازان از خودروسازان به دلیل عدم پرداخت مطالباتشان صحیح است.
وی افزود: با  توجه به اینکه برخی  عوامل دست به دست هم داده و کاهش تولید خودرو را رقم زده‌اند، برآوردها حکایت از آن دارد که امروز ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کنیم که ۳۰ درصد کاهش نسبت به سال گذشته و ۴۰ درصد کاهش نسبت به برنامه تدوین شده در آن مشاهده می‌شود، اما برای آن برنامه جبرانی داریم.
معاون وزیر صنعت ادامه داد: کاهش تولید به مفهوم کاهش سقف قرارداد با قطعه‌سازان بوده و ممکن است در این میان قطعه‌سازان متضرر شوند.
به گفته صالحی‌نیا، در مورد افرادی که خودروهای تولید مشترک ایران با سایر کشورها را ثبت‌نام کرده و هم اکنون خودروساز امکان تحویل آن را ندارد، خودروسازان مکلفند با توجه به نوع قرارداد یا خودروی جایگزین تحویل دهند، یا سود مشارکت را به حساب مشتریان واریز کرده، یا اگر شکل دیگری از توافق را با مشتریان انجام می‌دهند، عملیاتی سازند. ما هم در وزارت صنعت بر این موضوع نظارت می‌کنیم.
وی تاکید کرد: پرداخت سود و جرایم تأخیر در قراردادهای خودرویی باید از سوی خودروسازان رعایت شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: ستاد تنظیم بازار نیز نرخ عادلانه‌ای برای خودروها اعلام خواهد کرد اما خودروساز نمی‌تواند به بهانه انتظار برای ابلاغ قیمت‌ها از سوی ستاد تنظیم بازار، از تحویل خودرو امتناع کند.در همین زمینه هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت مواد اولیه ما خودروسازان خواسته‌هایی داریم و به دنبال اصلاح قیمت خودرو هستیم و باید متناسب با افزایش قیمت‌ها، قیمت خودرو هم افزایش یابد اما ابلاغ باید از سوی وزارت صنعت انجام شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی در پاسخ به این سؤال که آیا با افزایش قیمت‌ها تمام مشکلات ایران‌خودرو حل خواهد شد، گفت: بخشی از مشکلات به دلیل تحریم اتفاق افتاده و این تحریم‌ها هدف‌دار بوده بنابراین همه باید کمک کنیم تا این مشکلات حل شود ولی اینکه همه این مشکلات با افزایش قیمت و اصلاح قیمت خودرو حل شود اینگونه نیست اما اثرات خودش را دارد.همچنین محمدرضا سروش، مدیرعامل  شرکت خودروسازی سایپا نیز اظهار داشت:‌ عرضه عموم محصولات زیر قیمت تمام شده زیان سنگینی را به شرکت خودروسازی سایپا وارد کرده و امیدواریم طی چند روز آینده قیمت‌گذاری‌های جدید برای خودرو اعلام شود.
وی افزود: عملیات ما در 9 ماه اخیر با زیان اساسی مواجه بوده و ادامه این روند شرکت سایپا را با بحران جدی مواجه می‌کند. بنابراین اصلاح قیمت‌ها یک ضرورت است و طبیعتا در تقاضا ممکن است محدودیت‌هایی ایجاد شود.مدیرعامل سایپا درخصوص اینکه میزان زیان 9 ماهه این خودروساز چقدر بوده گفت:‌ زیان 9 ماهه رقم بالایی است!
گفتنی است، این مقام مسئول در شرایطی از زیان شرکت سایپا حرف می‌زند که در همه جای دنیا بنگاه‌های انحصاری، سودده هستند و مشخص نیست این مقامات چگونه کار می‌کنند که حتی در شرایط انحصار هم ورشکست می‌شوند! خودروسازان هرگاه بخواهند قیمت‌های خود را به مردم تحمیل می‌کنند و تقریبا تمام بازار را در اختیار دارند، چرا باید زیان آنها «رقم بالایی» باشد؟

برچسب‌ها:

نظر شما