شناسهٔ خبر: 30391674 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصراقتصاد | لینک خبر

دومین دیدار خبرساز ترین های سال گذشته

صاحب‌خبر -

 

عصراقتصاد: در پی اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد احتمال ملاقات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور، و کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی، یک رسانه آمریکایی از مشکلاتی در یافتن محل مناسب برای چنین ملاقاتی خبر داده و به نظر می رسد که احتمال دیدار این دو رهبر در سال جاری میلادی حتمی است.

به گزارش بی بی سی وُرلد، در حالی که ابراز نارضایی رهبر کره شمالی از پیشرفت در مذاکرات برای حل اختلافات با آمریکا باعث گمانه‌زنی هایی در مورد احتمال تغییر جهت در روند بهبود روابط بین دو کشور شده بود، روز چهارشنبه دونالد ترامپ در دیدار با خبرنگاران در کاخ سفید با خرسندی گفت که کیم جونگ-اون «یک نامه معرکه» برای او فرستاده است. برخی رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده اند که رهبر کره شمالی بار دیگر بر روابط دوستانه خود با رئیس جمهوری آمریکا و علاقه دو طرف به روند بهبود روابط تاکید کرده است.

در پی انتشار خبر ارسال نامه کیم برای آقای ترامپ، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفته است که نسبت به دومین دیدار بین رهبران دو کشور خوش‌بین است و انتظار دارد این ملاقات در آینده نزدیک انجام گیرد. با این همه، وزیرخارجه آمریکا بعید دانسته که این دیدار به توافقی تاریخی منجر شود.

وزیر خارجه آمریکا در مورد این دیدار احتمالی گفت: کارهای زیادی همچنان باید انجام شود؛ هرچند من مطمئن هستم که در آینده نه چندان دور رئیس جمهوری و رهبر کیم فرصت دوباره‌ای برای ملاقات با هم خواهند یافت.

CNNهم در گزارشی اعلام کرد که مقامات آمریکایی در جست وجوی مکانی مناسب برای دومین دیدار بین رئیس جمهوری این کشور و رهبر کره شمالی هستند. این شبکه به نقل از منابعی در دولت آمریکا گفته که از اواخر سال گذشته میلادی، مقامات آمریکایی چندین محل در مناطق مختلف جهان را برای برگزاری دومین نشست بین رهبران دو کشور مورد بررسی قرار داده اما هنوز موفق نشده‌اند محلی قابل قبول برای هر دو طرف را بیابند.

براساس این گزارش، تا کنون کشورهای ویتنام، اندونزی و مغولستان، ایالت هاوایی در آمریکا و منطقه غیرنظامی بین کره شمالی و کره جنوبی پیشنهاد شده، اما مورد توافق یک یا هر دو طرف قرار نگرفته است. با بعضی از این مکان‌ها به دلیل مسائل داخلی، ماهیت روابط آنها با یکی از دو کشور یا مشکلات تدارکاتی و امنیتی سفر رهبران و مقامات دو کشور مخالفت شده است. به گفته این شبکه تلوزیونی دولت آمریکا سوئیس را به عنوان محل مناسبی پیشنهاد کرده به خصوص اینکه کیم جونگ-اون دوره مدرسه را در این کشور گذرانده است، اما ظاهرا با این پیشنهاد هم موافقت نشده است.

خبر ارسال نامه کیم جونگ-اون برای دونالد ترامپ پس از آن منتشر شد که رهبر کره شمالی در پیام خود به مناسب سال نو، ضمن استقبال از ملاقات دیگری با رئیس جمهوری آمریکا اظهار کرد: «اگر ایالات متحده همچنان خلف کند، مطالبات یکجانبه‌ای را در مورد موضوعات مشخصی مطرح سازد و به تحریم و اعمال فشار ادامه دهد، آنگاه کره شمالی نیز چاره‌ای نخواهد داشت جز اینکه به منظور حراست از حاکمیت خود، مسیرهای دیگری را مورد بررسی قرار دهد.»

برخی ناظران معتقدند که گلایه علنی کیم جونگ-اون و هشدار به آمریکا همراه با دنبال کردن ارتباط شخصی با دونالد ترامپ برای جلوگیری از تخریب روند مصالحه با آمریکا، ناشی از ملاحظات سیاست داخلی آن کشور باشد. همچنین سختگیری ترامپ در مورد برنامه اتمی کره شمالی همزمان با تاکید بر روابطی بسیار گرم با رهبر آن کشور نیز منعکس کننده الزاماتی باشد که وی در صحنه سیاست داخلی آمریکا با آنها مواجه است

ترامپ، که از سوی مخالفان و منتقدان به ناآگاهی از اصول سیاست خارجی و نادیده گرفتن ظرایف دیپلماسی متهم است، ظاهرا می‌کوشد با دست یافتن به تمامی انتظارات خود از کره شمالی، یعنی خلع سلاح اتمی کامل قبل از لغو تحریم‌ها، نشان دهد که رویکرد سیاست خارجی او باعث می‌شود آمریکا همواره "دست بالا" را در روابط با دیگران داشته باشد و با دادن کمترین امتیاز، بیشترین نفع را ببرد

از نظر اقتصادی کارشناسان معتقدتد که  اقتصاد کره شمالی هرگز خودکفا نبوده بلکه بقای آن به دریافت کمک خارجی بستگی داشته است. در زمان شوروی سابق، حیات اقتصادی کره شمالی عملا متکی به کمک آن کشور بود. نتیجه اینکه از زمان سقوط شوروی، مردم کره شمالی با شرایط دشوار اقتصادی مواجه بوده و ارتباط ویژه با چین و دریافت کمک‌های بشردوستانه خارجی، تنها به معنی کاهش نسبی فشار بر مردم بوده و زمینه ساز پیشرفت اقتصادی نبوده است.

گفته می‌شود که کیم جونگ-اون در صدد کاهش مشکلات اقتصادی مردم و بهبود موقعیت کشورش در منطقه از طریق پیشرفت اقتصادی احتمالا با الهام از الگوی رشد اقتصاد چین است. چین با بهبود روابط با غرب و آزادسازی نسبی اقتصاد داخلی و تبدیل به یکی از قطب‌های عمده جذب سرمایه‌گذاری خارجی، به موقعیت یک قدرت بزرگ اقتصاد جهانی دست یافته است.

 

نظر شما