شناسهٔ خبر: 30379695 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تلاش مصر و لبنان برای مشارکت سوریه در نشست اقتصادی اتحادیه عرب

منابع دیپلماتیک اعلام کردند لبنان و مصر در تلاشند که بشار اسد رئیس جمهور سوریه را به نشست اقتصادی سران اتحادیه عرب دعوت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، لبنان در 16 -20 ژانویه جاری میزبان میزبان نشست اقتصادی سران اتحادیه عرب است، و این مسئله از دو منظر رصد می‌شود.

نخست، سطح حضور کشورهای عربی و مسئله دوم نیز چگونگی برخورد لبنان با مسئله دعوت از سوریه برای حضور در این نشست است.

روزنامه الاخبار لبنان درباره سطح حضور کشورهای عربی در این نشست گزارش داد، «ملک عبدالله» پادشاه اردن اعلام کرد که در این نشست حاضر نخواهد بود. «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر نیز گفت که شخصا در این نشست حضور خواهد داشت، ولی هنوز این مسئله قطعی نیست. سطح حضور دیپلماتیک عربستان در این نشست نیز مشخص نیست.

منابع دیپلماتیک به الاخبار گفتند که سطح دیپلماتیک امارات و بحرین در سطح عربستان سعودی خواهد بود و شایعاتی نیز درباره احتمال درخواست لبنان برای تعویق این نشست مطرح شد که منابعی در وزارت خارجه این کشور، این شایعات را تکذیب و تأکید کردند که کاخ ریاست جمهوری دستور کار و جزئیات نشستهای مقدماتی را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است.

به گزارش این روزنامه، لبنان و مصر به صورت مشترک در تلاشند که بتوانند بشار اسد رئیس جمهور سوریه را به این نشست دعوت کنند.

منابع آگاه اعلام کردند که لبنان قصد دارد ترتیبی را اتخاد کند که پیش از دعوت از دمشق، عربستان سعودی از این مسئله استقبال کند؛ چه به صورت علنی چه به صورت ضمنی.

منابع بلندپایه حاضر در وزارت خارجه سوریه هم به الاخبار گفتند که به آنان اعلام نشده است که یک هیئت لبنانی به دمشق خواهد آمد تا در این نشست شرکت کند.

این منابع تأکید کردند که «ما موضع برادرانمان در لبنان را درک می‌کنیم و به آنان فشار وارد نمی‌کنیم»، ولی این نشست با موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ارتباطی ندارد.

فراکسیون «الوفاء للمقاومة» در پارلمان لبنان -وابسته به جنبش مقاومت- روز گذشته اعلام کرد که حضور سوریه در این نشست، منفعت راهبردی برای بیروت دارد؛ به ویژه اینکه «شرایط کنونی شاهد فضای عربی مثبتی است که در آن کشورهای عربی برای بازگشت به [سمت] سوریه شتاب زده هستند و لبنان باید در صدر طرفهایی باشد که این فضا را تقویت کند».

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما