شناسهٔ خبر: 30378905 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حاشیه اعلام فهرست فیلم‌های جشنواره فجر

ابرازامیدواری برای حل اختلافات درباره'آشغال های دوست داشتنی'

تهران- ایرنا- دبیر سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر درباره حضور نیافتن فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» در جشنواره، گفت: این فیلم توصیه به وحدت ملی دارد و امیدوارم اختلاف نظرها درباره آن برطرف و اکران شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، ابراهیم داروغه‌زاده ظهر امروز جمعه 14 دی‌ماه، در حاشیه نشست خبری سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر در موسسه رسانه‌های تصویری، درباره به نمایش درنیامدن فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» برای هیات انتخاب جشنواره، اظهار داشت: پاسخ این سوال را مدیر دبیرخانه از نظر قانونی اعلام کرد. فیلم هایی که قبل از سال نود و شش تولید شده اند نمی توانند در این جشنواره حضور پیدا کنند، اما این فیلم سال نود و یک تولید شد و تا سال نود و شش پروانه نمایش نداشت، اما در مدیریت ما پروانه گرفت.
وی با اشاره به اینکه به نظر بنده «آشغال های دوست داشتنی» فیلم خوبی است، گفت: این فیلم درباره گفتگو است و توصیه به وحدت ملی دارد، بنابراین امیدوارم اختلاف نظرها درباره آن برطرف شود و مثل همه فیلم‌هایی که مشکل داشتند و سوء تفاهم هایی آنها برطرف شد اکران شود.
دبیر سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر با تاکید بر اینکه نمایش فیلم هیچ‌گاه مشکلی برای کشور ایجاد نکرده است، افزود: معتقدم در مواجهه با فرهنگ و هنر که حوزه ای نرم است، باید انعطاف‌ بیشتری داشت.
داروغه زاده ادامه داد: امیدوارم این فرصت برای سینما نیز ایجاد شود تا در شرایطی آرام از فضای سینما برای نزدیک شدن دل ها استفاده کنیم و مشکل این فیلم ها نیز برطرف شود.

**واقعیت‌ها درباره «آشغال‌های دوست داشتنی» را بگویید
در ادامه محسن امیریوسفی کارگردان فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» که در نشست حضور داشت خطاب به دبیر جشنواره، گفت: از دبیر جشنواره می‌خواهم واقعیت‌ها درباره «آشغال‌های دوست داشتنی» را مطرح کند.
این کارگردان سینما با بیان اینکه برای ششمین سال پیاپی فیلم خود را به این جشنواره ارسال کرده ام، افزود: سوال من از هیات انتخاب این است که چرا استثنایی به نام «آشغال های دوست داشتنی» ایجاد کردند.
امیر یوسفی در ادامه خطاب به دبیر جشنواره فجر، اظهار داشت: شما اینجا نشسته‌اید و چنان می‌گویید که کرسی‌های آزاداندیشی رواج پیدا کند، اما این کرسی‌ها در سر من و عوامل فیلمم شکسته شده است.
این کارگردان با تاکید بر اینکه شش سال است که به دنبال اکران فیلمم هستم، افزود: آیا نمی‌توانستم فیلمم را به جشنواره‌های خارجی بدهم؟
وی درباره این قانون جشنواره که آثاری داوری خواهد شد که در سال 96 تولید شده باشند، افزود: ما برخی سکانس‌های فیلم را تازه گرفته‌ایم پس فیلم محصول امسال است.

**جایزه ویژه هیات داوران به یک انیمیشن
در ادامه نشست، دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این سوال که آیا این رویه که هیات انتخاب تنها بخشی از فیلم‌ها را دیده‌اند، گفت: ما می خواستیم این فرصت را از فیلم ها نگیریم، بنابراین فیلمسازی که فیلمش کامل نشده این فرصت را دارد که اثرش را برای حضور در جشنواره کامل کند ضمن این که اکثریت فیلم‌ها نسخه کامل یا نسخه قابل قضاوت داشته‌اند.
داروغه‌زاده درباره نحوه داوری فیلم‌های بخش انیمیشن، نیز توضیح داد سه فیلم انیمیشن داشتیم که امکان رقابت با فیلم های بخش سودای سیمرغ نداشتند. داوری و نمایش دارند و جایزه ویژه هیات داوران به یکی از فیلم ها تعلق می گیرد.
دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر درباره ارسال یا عدم ارسال فیلم «مصائب شیرین2» ساخته علیرضا داودنژاد به جشنواره نیز توضیح داد: نسخه مصائب شیرین تحویل دبیرخانه نشده است.
وی درباره حضور فیلم «بنفشه آفریقایی» در جشنواره جهانی فیلم فجر و مشکل قانونی برای حضور در جشنواره ملی، نیز گفت: با توجه به این که چند سال است بخش بین‌المللی جشنواره از بخش ملی جدا شده است در آیین نامه قاعده ای مبنی بر منع حضور یک فیلم در جشنواره‌های بین المللی و حضور دوباره در جشنواره‌ای داخلی ایجاد نمی کند.
داروغه زاده درباره حضور فیلم «درخونگاه» که سال گذشته نیز فرم جشنواره را پُرکرده بود، توضیح داد: با توجه به این که نسخه تحویلی این فیلم در سال گذشته ناقص بوده هیات انتخاب نتوانستند درباره‌‎اش تصمیم بگیرند. مثل اتفاقی که سال قبل برای فیلم «شعله ور» افتاد. بنابراین اجازه داده شد این فیلم امسال توسط هیات انتخاب دیده شود.
دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر همچنین در پاسخ به این که فیلم «یلدا» که در بخش مسابقه حضور دارد آیا فیلم اول کارگردان محسوب می شود یا نه، خاطرنشان کرد: تمایز بین فیلم اول و دوم در جشنواره فجر جدا از این که نیاز به بازنگری دارد، اما ملاک آن بر پروانه ساخت سینمایی است که از این نظر فیلم اول محسوب می‌شود.
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از 10 تا 22 بهمن ماه همزمان با گرامیداشت چهلمین سال انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.
فراهنگ**9246**1535

نظر شما