شناسهٔ خبر: 3035346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

معاون بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه:

آمریکا بزرگترین ناقض حقوق بشر است

دکتر غریب آبادی، معاون بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به تفاوت بنیادین حقوق بشر در نگاه اسلام و کشورهای غربی گفت: ما اعتقاد داریم حقوق انسان ها یک مسئله ذاتی است ولی آنها می گویند این حقوق براساس قراردادها به انسان داده می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، کاظم غریب آبادی معاون بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در مراسم رونمایی از دومین سند نقض حقوق بشر در آمریکا ضمن تشکر از مرکز حمایت از حقوق بشر گفت: پرداختن به این مسائل کار با ارزشی است و یکی از جنایات آمریکا و انگلیس در حق حقوق بشر این است که کاری کردند که وقتی کسی اسم حقوق بشر را بشنود فکر کند که فقط اینها حامی حقوق بشر هستند.

 

وی در ادامه گفت: اعتقاد ما به حقوق بشر ریشه در مبانی اعتقادی ما دارد کشورهای غربی ادعا می کنند تنها مدعیان حقوق بشر آنها هستند و بقیه در جایگاه متهم قرار دارند.

 

غریب آبادی با اشاره به سابقه تاریخی طرح مبحث حقوق بشر افزود: غربی ها بعد از کشتارهای فجیع جنگ جهانی دوم مسئله حقوق بشر را مطرح کردند. اندیشمندان غربی مانند مونتیسکیو اصلاً جایگاهی برای زنان قائل نبودند.

 

وی در ادامه گفت: اگر این را با دیدگاه اسلام مقایسه کنیم می بینیم که اسلام بحث کرامت انسانی را در حقوق بشر بسیار مورد تاکید قرار می دهد ما اعتقاد داریم حقوق انسان ها یک مسئله ذاتی است ولی آنها می گویند براساس قراردادها این حقوق به انسان ها اعطاء می شود.

 

وی با بیان اینکه در کشوری مانند جمهوری اسلامی هیچ نمونه نقض حقوق بشری تقریباً مشاهده نمی شود، افزود: غربی ها می خواهند با راه اندازی و حمایت از گروه های تروریستی همچون داعش اسلام را در مقابل حقوق بشر قرار دهند تا اذهان عمومی را منحرف کنند.

 

غریب آبادی ادامه داد: ما باید دستاوردهای مثبت خودمان را به عنوان یک نظام 36 ساله به ملت های جهان معرفی کنیم و این را با کشورهای مدعی حقوق بشر مقایسه کنیم.

 

وی با بیان اینکه حقوق بشر در ایران نهادینه شده است، افزود: تمامی نهادهای دموکراتیک براساس اسلام شکل گرفته و ما دارای بزرگترین و پیشرفته ترین دموکراسی در خاورمیانه هستیم.

 

این در صورتی است که کشورهای مدعی حقوق بشر همواره رژیم صهیونیستی را به عنوان بزرگترین دموکراسی خاورمیانه معرفی می کنند و اینجاست که باید از آنها پرسید که آیا قصد زمین و کشتن زنان و کودکان بی گناه دموکراسی است.

 

غریب آبادی تاکید کرد: به جرات می گویم پیشرفته ترین و مترقی ترین قوانین را در زمینه حفظ حقوق شهروندی داریم و این قوانین هم اکنون در حال اجرا هستند. مضاف بر اینکه از لحاظ ساختارهای حمایت از حقوق بشر هم پیشرفته ترین کشور هستیم.

 

وی با اشاره به نهادهای متولی حقوق بشر در سه قوه اصلی کشور افزود: کشورهای غربی بیشترین ساختاری را که در زمینه حقوق بشر دارند، یک نهاد ملی مردم نهاد برای حمایت از حقوق بشر است.

 

وی افزود: این سازمان مردم نهاد اگر فرضاً به یک نهاد دولتی نامه نگاری کند می توانند به او جواب ندهند.

 

غریب آبادی افزود: کشورهای غربی حقوق بشر را فقط در زمینه حقوق سیاسی و آن هم برای فشار آوردن به کشورهای مستقل مطرح می کنند در صورتی که ما در همه زمینه های حقوق بشر از کشورهای مدعی جلوتر هستیم.

 

وی با بیان اینکه بنده سابقه حضور در کشورهای غربی و زندگی در آنجا را داشته ام، تاکید کرد: آنگونه که تبلیغ می کنند هیچ آزادی مطلقی در آنجا وجود ندارد و رسانه ها به شدت کنترل می شوند ولی در جمهوری اسلامی رسانه ها در زمینه نقد حکومت کاملاً آزاد هستند.

 

غریب آبادی افزود: ما در کشورهای دیگر قوه قضائیه به معنای که در ایران داریم، نداریم و در بسیاری از کشورها قضات و مسئولین دیوان عالی توسط رئیس جمهور مشخص می شوند.

 

وی با بیان اینکه کشورهای غربی از حقوق بشر استفاده ابزاری می کنند، افزود: کشورهای متحد آنها که هیچ ساختار دموکراتیکی هم ندارند، مورد انتقاد واقع نمی شوند.

 

وی افزود: کشورهای غربی مدعی دفاع از حقوق مردم ایران هستند ولی در مقابل نقض حقوق میلیونی مردم ایران از قبیل تحریم ها، ترورهای سازمان دهی شده و جانبازان و شهدای جنگ تحمیلی سکوت می کنند.

 

غریب آبادی با اشاره به موارد اصلی نقض حقوق بشر در سال 2014 افزود: سه نقص گسترده و مهم حقوق بشر در این سال اتفاق افتاد اول آمریکا که در آن با نقض حقوق سیاه پوستان مواجه هستیم از طرفی شاهد گزارش مجلس سنا از جنایت سازمان سیا که به بهانه مبارزه با تروریست انجام شده بود، بودیم و این گزارش نشان دهنده نقض حقوق بشر در خارج از آمریکاست.

 

وی با اشاره به دومین مورد نقض حقوق بشر در اسرائیل افزود در بحران غزه 2700 زن و کودک بی گناه کشته شدند، کشورهای مدعی حقوق بشر هم حمایت نظامی و اقتصادی کردند.

 

غریب آبادی با بیان اینکه داعش مورد دیگری از نقض حقوق بشر توسط غربی ها می باشد، افزود: گسترش افراطی گری و تشکیل سازمان های تروریستی در منطقه را هم با اروپا و آمریکا در ارتباط می دانیم.

 

وی در ادامه با اشاره به انحراف های انجام شده در مسئله حقوق بشر توسط کشورهای غربی افزود: نگاه ابزاری به حقوق بشر، رهیافت دو گانه به مقوله حقوق بشر، بی تفاوتی به تفاوت های فرهنگی کشورها و نگاه امنیتی به مقوله حقوق بشر از جمله خیانت های کشورهای غربی در مسئله حقوق بشر است.

 

وی در همین زمینه افزود: کشورهای متحد آمریکا در هر صورتی حقوق بشرشان بسیار خوب است ولی کشورهای مستقل همواره در معرض اتهام هستند از طرفی شاهد چندین مداخله نظامی توسط آمریکا و کشورهای اروپایی به بهانه استقرار دموکراسی و حمایت از حقوق مردم بودیم در صورتی که نتیجه ای جزء کشتن افراد بی گناه و خرابی زیرساخت های کشورهای اشغال شده نداشته است.

 

غریب آبادی در ادامه تاکید کرد: راهبرد جمهوری اسلامی قطعاً یک راهبرد انفعالی نیست و ما در زمینه حقوق بشر راهبرد فعالی خواهیم داشت.

 

وی افزود: ما به سمت هنجارسازی و پرچمداری حقوق بشر در جامعه بین الملل حرکت خواهیم کرد و در زمینه حقوق بشر مدعی هستیم.

 

وی در پایان افزود: امیدوارم دستگاه های مسئول و وزارت خارجه از تولیدات مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر استفاده کنند، مستندسازان نیز می توانند از گزارش های منتشر شده برای تولید آثار مستند در این زمینه به خوبی استفاده کنند.

 

نظر شما