شناسهٔ خبر: 30344432 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس ‌جمهور چین می‌گوید تایوان باید دوباره به چین بپیوندد

رئیس‌جمهور چین ، خواستار پیوستن مجدد تایوان به خاک این کشور شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس جمهور «چین» از مردم «تایوان» درخواست کرده است تا دوباره با این کشور متحد شوند. وی گفته است تمایل داریم از راه مسالمت‌آمیز وارد عمل شویم اما گزینه اجبار را هم حفظ خواهیم کرد. رئیس جمهور تایوان در پاسخ به این دعوت رئیس‌جمهور چین با تاکید بر لزوم مسالمت آمیز بودن روابط چین و تایوان گفته است چین باید استقلال تایوان را به رسمیت بشناسد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «بی.بی.سی»، «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در یک سخنرانی با اشاره به گذشت ۴۰ سال از گرم‌تر شدن روابط مستقیم بین دو کشور، دعوت چین برای اتحاد صلح‌آمیز با تایوان به‌صورت یک کشور-دو نظام را تکرار کرد. با این حال گفت چین حق استفاده از اهرم زور را نیز حفظ خواهد کرد.

تایوان دارای خودمختاری بوده و عملا کشوری مستقل است، «پکن» این جزیره را به عنوان استانی جدا شده می‌داند. رئیس جمهور چین در سخنرانی خود افزود هر دو کشور عضو یک خانواده چینی هستند و استقلال تایوان «برخلاف جریان تاریخ و یک بن‌بست» بود. او تاکید کرد مردم چین باید «درک کنند که استقلال فقط دشواری به همراه دارد». آقای شی گفت پکن به‌هیچ‌وجه هرگونه فعالیت در راستای استقلال تایوان را تحمل نخواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد رابطه با تایوان بخشی از «سیاست‌های داخلی چین» به شمار آمده و «دخالت خارجی در این موضوع قابل تحمل نیست». او گفت: «گزینه اتخاذ هر اقدام ضروری» علیه نیروهای خارجی که در پیوستن مسالمت‌آمیز تایوان به چین و فعالیت‌های جدایی‌طلبانه تایوانی‌ها مداخله کند را «حفظ خواهیم کرد».

یک‌روز پس از سخنرانی آقای شی، «سای اینگ ون» رئیس‌جمهور تایوان گفت پکن باید موجودیت تایوان را بپذیرد و برای حل اختلاف‌ها با با روش‌های مسالمت‌آمیز وارد عمل شود. خانم سای با اشاره به نام رسمی این جزیره گفت مایل هستم از چین دعوت کنم مستقیما با حقیقت موجودیت تایوان رو‌به‌رو شود.

او گفت: «به اصرار ۲۳ میلیون نفر برای داشتن آزادی و دموکراسی احترام بگذارید و باید برای رسیدگی به اختلافات از روش‌های صلح‌آمیز و عادلانه استفاده کنید».

در ماه نوامبر حزب سیاسی خانم سای در انتخابات محلی شکست سختی خورد که چین آن را  به عنوان ضربه‌ای به موضع جدایی‌طلبانه او تعبیر کرد.

تایوان از سال ۱۹۵۰، زمانی که دولت ملی‌گرای چین به وسیله نیروهای کمونیست شکست خورده و از  بخش اصلی چین گریختند، به‌صورت خودمختار اداره می‌شود. چین این جزیره را استانی خیانت‌کار می‌داند - نه یک کشور دارای حقوق مستقل - و به دنبال بازگرداندن کامل آن به بدنه اصلی چین است.

انتهای پیام/

نظر شما