شناسهٔ خبر: 30342380 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پیگیری سوژه مردم

فارس من| کارشناسان میراث فرهنگی، سرنوشت پروژه زیرگذر شوش را مشخص می‌کنند

در پی فشار افکارعمومی نسبت به متوقف شدن پروژه زیرگذر چهارراه ورودی شهر شوش، مسؤولان میراث فرهنگی با انجام گمانه زنی و کاوش‌های باستان‌شناسی در محل پروژه موافقت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شوش، مردم شهرستان شوش در اعتراض به ممانعت از اجرای پروژه‌های عمرانی و به‌ویژه زیرگذر ورودی شهر توسط مسؤولان میراث فرهنگی، در روزهای اخیر سه بار دست به تجمع زدند.

تجمع کنندگان معتقدند که مسؤولان میراث فرهنگی با وجود ثبت جهانی شوش، اهتمامی در زمینه فراهم کردن زیرساخت‌های جذب گردشگر ندارند و تنها به مانع تراشی در مسیر توسعه شهر مشغول هستند.

ابهام در سرنوشت پروژه زیرگذر شوش

چهارراه ورودی شوش در جاده ترانزیتی محور شمال به جنوب واقع شده و دارای حجم بالای ترافیکی است؛ مردم شوش از دیرباز به منظور تسهیل در عبور و مرور، خواستار احداث زیرگذر در این نقطه هستند اما مسؤولان میراث فرهنگی در سال‌های اخیر با احداث آن مخالفت می‌کنند و دلیل مخالفت خود را قرار گرفتن این جاده در محوطه باستانی شوش عنوان می‌کنند؛ این در حالی است که چهارراه شوش در عرصه ثبت شده جهانی واقع نشده است.

پروژه تقاطع غیرهمسطح ورودی شهر شوش در اردیبهشت 96 در دو فاز برچیدن پل هوایی ورودی این شهر و احداث زیرگذر به دستور شریعتی، استاندار خوزستان کلنگ‌زنی شد.

عدنان غزی فرماندار شوش در مراسم کلنگ‌زنی با اشاره به اخذ مجوز لازم از وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی و تعریف ردیف بودجه برای عملیات اجرایی این پروژه، گفته بود: این پروژه با اعتبار 240 میلیارد ریالی و مشارکت 40 درصدی استانداری، اداره کل راه و شهرسازی خوزستان نیز با 40 درصد و شهرداری شوش با سهم 20 درصد احداث می‌شود.

فاز اول این پروژه بحث برانگیز تا پایان سال 96 پایان یافت اما با مخالفت سازمان میراث فرهنگی از عملیات اجرایی فاز دوم آن ممانعت شد.

به گفته مسئولان شوش از جمله نماینده این شهر در مجلس، معاون سازمان میراث فرهنگی در طول رایزنی جهت انجام پروژه زیرگذر با این سازمان به عنوان معارض پروژه، هیچ گونه مخالفتی اعلام نکرده بلکه از طرح پروژه و ساماندهی محوطه استقبال و اعلام موافقت کرده بود.

بر این اساس، نظر کارشناسان میراث فرهنگی بر این بود که گمانه‌زنی و حفاری در محل پروژه انجام شود و در صورت مشاهده آثار پروژه متوقف و یا آثار منقول کشف شده به موزه منتقل شود اما پس از تخریب پل ورودی شهر، مدیران میراث فرهنگی، احداث این زیرگذر را منتفی دانستند.

گفته می‌شود در 8 ماه گذشته بیش از 220 سانحه رانندگی در ورودی شوش رخ داده که منجر به کشته و مصدوم شدن 38 نفر شده است.

مصوبه شورای تأمین برای اجرا و مخالفت شدید میراث فرهنگی

پس از مطالبه مردم شوش و مصوبه شورای تأمین شهرستان شوش، عملیات احداث زیرگذر در 6 دی ماه آغاز شد که واکنش شدید مسؤولان میراث فرهنگی را در پی داشت به طوری که طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی را شبانه به شوش کشاند و مونسیان رئیس سازمان نیز در صفحه خود نوشت: «اجازه نمی‌دهیم میراث تاریخی ایران را نابود کنند! هم شکایت می‌کنیم هم به معاون میراث گفتم به جد پیگیر موضوع باشد!»

در این مدت همچنین شایعاتی در رابطه با کشف آثار تاریخی در زمان حفاری منتشر شد که توسط فرماندار، شهردار و دادستان شوش در بازدید از محل، تکذیب شد.

مردم، میراث‌دار و حافظ آثار باستانی هستند

عدنان غزی فرماندار شوش با بیان اینکه دلایل قانونی برای ممانعت میراث فرهنگی و تعلل در انجام مطالبه مردم وجود ندارد، اظهار می‌کند: قبل از انجام طرح مطالعاتی احداث زیر گذر در ورودی شهر شوش همه گزینه‌های جایگزین بررسی و رد شده است.

فرماندار شوش می‌افزاید: کلیه شواهد در آکس جاده نشان از عدم وجود آثار در محوطه احداث زیر گذر دارد.

وی آثار میراث فرهنگی را هویت مردم منطقه به عنوان اولین خاستگاه تمدن بشری و مایه افتخار مردم شوش، خوزستان و ایران در سطح جهان برشمرد و افزود: مردم میراث داران اصلی و حافظ آثار باستانی به عنوان ثروتی بی‌بدیل هستند که همراه با توسعه عمرانی شهرستان متبلور خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم شوش خواستار توسعه راه‌های جذب گردشگر در منطقه با تقویت زیر ساخت‌های گردشگری هستند، عنوان می‌کند: در مکاتبات صورت گرفته در قبل از برداشت پل، یکی از خواسته‌های سازمان میراث فرهنگی حذف پل بوده است کما اینکه منطقه حفاری شده در عرصه ثبت جهانی قرار ندارد.

سفر تیم باستان‌شناس به شوش

به نظر می‌رسد فشار افکار عمومی و برگزاری چند تجمع اعتراضی توسط مردم شوش نسبت به متوقف شدن پروژه زیرگذر چهارراه ورودی شهر، مسؤولان میراث فرهنگی را به انجام گمانه زنی و کاوش‌های باستان شناسی در محل پروژه متقاعد کرده است.

سید حکمت موسوی سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان شب گذشته از سفر باستان‌شناسان به شوش خبر داد و اظهار کرد: برای بررسی امکان انجام حفاری و احداث زیرگذر، تصمیم گرفته شد تا یک تیم کارشناسی توانمند تا کمتر از یک هفته آینده در شوش مستقر شود و کار خود را آغاز کند.

وی افزود: مکان محل احداث زیرگذر در عرصه جهانی نیست اما در حریم آن واقع شده است و ما مسؤولیت حفاظت از آثار باستانی و محوطه‌های تاریخی را داریم.

به گزارش خبرگزاری فارس، زیرگذر ورودی شوش تنها پروژه‌ای نیست که با مخالفت میراث فرهنگی روبه‌رو شده است بلکه پل روگذر بیمارستان نظام مافی، هتل امیر زرگر و پایانه شوش از جمله پروژه‌هایی است که با صرف هزینه‌های بسیار برای آن‌ها، پس از مدتی با مخالفت اداره میراث فرهنگی، به‌صورت نیمه‌کاره رهاشده‌اند.

شهروندان در سامانه «فارس من» که مطالبات و مشکلات مردمی را در سراسر کشور پیگیری می‌کند، سوژه‌ای با عنوان «چرا با گذشت بیش از یک سال از تخریب پل ورودی شوش هنوز هیچ گونه کاری برای آن انجام نشده است؟» ثبت کرده‌اند.

گزارش از: احمد خنیفر

انتهای پیام/م

نظر شما