شناسهٔ خبر: 30332535 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تا پایان سال؛ جمع آوری معتادان متجاهر

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر: اولویت کوتاه مدت ما تا پایان سال جمع آوری، ساماندهی، بازپروری و درمان معتادان متجاهر در کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سردار اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز در نشست خبری افزود: در کشور 50 تا 60 هزار معتاد متجاهر داریم که 15 هزار معتاد مربوط به پایتخت است.
وی گفت: با هماهنگی دستگاه های مرتبط ، بازپروری آنها به زودی آغاز خواهد شد البته تعدادی از آنها مبتلا به انواع بیماری هستند که درمان آنها نیازمند هماهنگی است که امیدواریم به نتایج خوبی تا پایان سال برسیم.
سردار مومنی افزود: به تازگی 5 هزار و 600 نفر به ظرفیت مراکز نگهداری اضافه شده است و امکان نگهداری بیش از 15 هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد.
وی گفت: هزینه نگهداری روزانه هر معتاد متجاهر 15 تا 20 هزار تومان است که در سال آینده نیز این رقم افزایش پیدا خواهد کرد و از نظر بودجه ای مشکلی نداریم.
­دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه وظیفه ستاد؛ سیاستگذاری، برنامه ریزی و هماهنگی و نظارت در حوزه مبارزه با مواد مخدر است، افزود: یکی از اولویت های ما در حوزه بین المللی آشنا سازی کشورهای غربی و اشاره به مسئولیت های آنها در این بخش است زیرا جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با مواد مخدر تاکنون 4 هزار شهید تقدیم کرده است تا جلوی ترانزیت مواد مخدر و توزیع آن را در داخل بگیرد.
سردار مومنی گفت: در سال 2001 تولید مواد مخدر در افغانستان 200 تن بوده که در حال حاضر به 10 هزار تن رسیده و نشان دهنده تاثیر منفی حضور غربی ها در افغانستان و افزایش تولید است.
وی افزود: بنابر این دیگر کشورها بایستی مسئولیت خودشان را بپذیرند و سهم خودشان را در مبارزه جهانی با مواد مخدر ادا کنند.
­دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مقابله در تمامی ابعاد انجام شده است و هماهنگی با نیروی انتظامی، سپاه، گمرک و وزارت اطلاعات شده و همه دستگاه ها اعلام آمادگی کردند.
سردار مومنی با بیان اینکه درمان معتادان در اولویت کارهاست اما موضوع پیشگیری نیز از همه مهمتر است، گفت: این موضوع نیاز به توجه خانواده ها، نهادها و رسانه ها دارد زیرا با یک بار مصرف مواد، راه بازگشتی برای فرد وجود ندارد.
وی افزود: متأسفانه اعتیاد منشأ آسیب های فراوانی است به طوری که 55 درصد علت طلاق ها مستقیم به مواد مخدر برمی گردد، 70 درصد زندانیان مواد مخدری هستند، بیش از 30 درصد مبتلایان به ایدز از طریق مواد مخدر گرفتار شده اند و منشأ بسیاری از جرایم، قتل های فجیع و سرقت ها ریشه در اعتیاد به مواد مخدر دارد.
­دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نخستین دغدغه مردم موضوع مواد مخدر است بنابر این تمام توان خود را برای درمان و بازپروری معتادان انجام خواهیم داد.
سردار مومنی افزود: یکی از موضوعات مهمی که ستاد پیگیری می کند پرونده قاچاقچیان عمده مواد مخدر است که اموال آنها را شناسایی و با همکاری خوب قوه قضائیه در جهت مبارزه با مواد مخدر صرف می کنیم.
وی در خصوص خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفت: حضور آنان در افغانستان موجب افزایش تولید مواد مخدر شده است به گونه ای که با حضور آنها تولید مواد مخدر 50 برابر افزایش یافته است و مطمئناً با خروج آنها شاهد کاهش تولید مواد مخدر خواهیم بود.
­دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوال خبرنگاری که ایا ممکن است نهاد یا سازمانی همکاری خوبی در این زمینه انجام ندهد؟ افزود: با اعلام نام آن سازمان یا نهاد کاری از پیش نخواهیم برد بلکه مردم را نگران می کنیم و آرامش مردم مهمترین موضوع است اما هماهنگی ها را انجام خواهیم داد تا مشکلی پیش نیاید.
سردار مومنی در خصوص هزینه و خسارت ناشی از مواد مخدر در کشور گفت: خسارت ناشی از مواد مخدر برابر با 11.7 درصد تولید ناخالص ملی کشور است.
وی در خصوص مراکز بهاران افزود: هیچ تغییری در برنامه این مراکز وجود ندارد و هماهنگی ها برای برنامه ریزی و هدفمندی با شهرداری در حال انجام است و باید آنها را توسعه دهیم.
­دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص زمان تهیه به مواد مخدر گفت: بحث چند ساعت یا چند دقیقه باید با بررسی های دقیق صورت بگیرد و این موضوع مهم نیست بلکه باید نسبت به جمع آوری و بازپروری معتادان متجاهر اقدام کنیم و همین موضوع موجب کاهش عرضه و تقاضا خواهد شد البته میانگین سنی اعتیاد در حال حاضر 24 سال و چند ماه است.
سردار مومنی در خصوص جمعیت زنان معتاد در کشور افزود: جمعیت زنان معتاد 6 دهم درصد زنان کشور است و در تهران نیز برای بازپروری زنان معتاد مرکزی با ظرفیت 500 نفر و در کشور با ظرفیت 10 هزار نفر ایجاد شده است.
وی درباره توسعه سازمان های مردم نهاد در کشور گفت : 2 هزار سمن در کشور فعالیت می کنند که معادل 20 تا 30 درصد ظرفیت درمان را اضافه کرده اند که بایستی در جهت توسعه آنها در سال آینده اقدام کنیم.
­دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص اعتیاد دانش آموزان به مواد مخدر گفت: سرشماری در نرخ شیوع اعتیاد در میان دانش آموزان صورت نگرفته و مبنای ما پژوهش است اما در خصوص دانش آموزان دبیرستان اعلام شده که متوسط نرخ شیوع 2 درصد است.
سردار مومنی در خصوص فروش مواد مخدر در فضای مجازی نیز گفت: در این خصوص پلیس فتا نظارت کامل دارد و سایت های بسیار زیادی مسدود شده و تلاش های خوبی صورت گرفته است.
وی افزود: یکی از دغدغه های ما بعد از بازپروری و درمان معتادان ایجاد اشتغال است که در این زمینه هماهنگی هایی با سایر سازمان ها و نهادها انجام شده و سمن هایی در این زمینه بسیار فعال هستند و توانسته ایم تا حدود زیادی این مشکل را برطرف کنیم.

نظر شما