شناسهٔ خبر: 30327204 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

محمدجواد لاریجانی در «بدون توقف» مطرح کرد:

تبادل «نازنین زاغری» با انگلیس را نمی پذیریم

مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا در دنیا بر جمهوری اسلامی به عنوان قلب تپنده جهان اسلامی حسابی باز می‌شود یا خیر اظهار داشت: شان جمهوری اسلامی تنها امور دیپلماسی نیست. امروز جمهوری اسلامی در جهان اسلام موقعیت بسیار ممتازی دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، قسمت شصت و ششم از برنامه "بدون توقف" به تهیه کنندگی رضا غلامحسین نژاد از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۹:۲۰ به روی آنتن شبکه سه سیما رفت و دکتر محمدجواد لاریجانی مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر به عنوان کارشناس، در این برنامه در پاسخ به این مورد که ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در حوزه دیپلماسی حقوقی فعالیت چندانی نداشته است و جمهوری اسلامی هیچ گاه در قبال تهاجمات غرب تقابلی نکرده است و دچار انفعال شدید بوده ایم گفت: درست است که ما باید در این حوزه بیشتر فعال باشیم، اما اینکه هیچ کاری نکرده ایم درست نیست. درباره پایش آمریکا در سازمان‌های بین المللی هیچکس جرئت اظهار نظر نکرد، اما ما مطرح کردیم. یعنی ما تخلفات حقوق بشری امریکا و کشور‌های اروپایی را با اسناد مربوطه به طور وسیع مطرح کردیم.
لاریجانی در جواب یکی از مهمانان که گفت، کشور‌های منطقه به شهروندان و بانوان ما هتک حرمت می‌کنند و شما فقط بیانیه صادر می‌کنید پاسخ داد: بیانیه فقط قسمت ظاهری کار است، اما کار‌های اصلی هم انجام می‌شود. مثلا در مورد مسئله گرجستان تشکیلات دیپلماسی ما فعال بوده و می‌خواستیم آن را حل و فصل کنیم، اما برخی می‌خواهند هر اتفاقی که می‌افتد ما روابط مان را با اطراف به هم بزنیم.
دبیر ستاد حقوق بشر در پاسخ به این که در مورد ۲ میلیارد ریالی که امریکا بلوکه کرد را خود مقام معظم رهبری فرمودند: این را پیگیری کنید، اما این را هم پیگیری نکردیم و در سازمان ملل بر علیه ما نظر می‌دهند، اما ما هیچ اقدام متقابلی انجام نمی‌دهیم عنوان کرد: در زمان حضرت امام دو جور ایده بود یکی ایده مرحوم بازرگان که می‌گفت: ما در سازمان ملل بهانه به کشور‌های غربی ندهیم یعنی برخی از احکام مان را متوقف کنیم و فعلا جلو برویم. یک گروه دیگری مانند شهید منتظری معتقد بودند باید کلا از سازمان ملل بیرون بیاییم چرا که در سلطه غربی هایت و وقت تلف کردن است. ما هر دو گزینه را خدمت حضرت امام بردیم و ایشان گفتند که اولی غلط است، چون ما انقلاب کردیم که یک نظام مدنی اسلامی بسازیم. دومی هم غلط است، چون ما نظام محدود در دیوار نیستیم و باید از مرز‌های خود بیروم باشیم؛ لذا ما باید از هر امکانی برای بیان حق استفاده کنیم و پرچمدار حق باشیم.
وی ادامه داد: غربی‌ها با امکانات و قدرت رسانه‌ای که دارند اخبار خود را با صدای بلند به گوش جهان می‌رسانند، اما ما باید فریاد بزنیم. اسنادی که ما بر علیه رفتار آن‌ها در سازمان ملل ارائه داده ایم صد‌ها صفحه می‌شود. امروز هر دولتی که میخواهد موضع گیری کند نگران اطرافیان و تهدید‌های اطراف است، اما جمهوری اسلامی با فریاد بلند و شجاعانه از مظلومین دفاع میکند. از بحرین یمن و فلسطین دفاع می‌کند و این شان در دنیا بی نظیر است.
وی افزود: یکی از تهاجمات غرب مسئله اسلام ستیزی است. ما بسیار مطالب را بر علیه اسلام ستیزی به سازمان ملل بردیم و برخی حرف‌های ما به شکل قطعنامه‌های آبکی و زوری تصویب شده است.
در ادامه مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که موضوع نازنین زاغری - دوتابعیتیِ زندانی در ایران - به کجا رسید و چرا حل نمی‌شود اظهار کرد: این موضوع حل شده است. یک کسی آمد که اتهام جاسوسی داشت و این اتهام تایید شد و او دارد زندان خود را سپری می‌کند. جاسوس حرفه‌ای انگلیسی‌ها در ایران گیر افتاده است و دارند او را به اسم فعال رسانه‌ای جا می‌زنند. یکی از مشکلات ما این است که تروریست‌ها شده اند فعال حقوق بشر. اگر این فرد برای آن‌ها مهم نبود دنبالش نمی‌آمدند. ما حکممان را داده‌ایم و این نشانه قدرت و استقلال ما است. آن‌ها تهدید کردند و وزیر خارجه‌شان نیز به ایران آمد و التماس می‌کرد که یکی از دستگاه قضا مارا ببیند.
یکی از مهمانان برنامه گفت: آن‌ها به دنبال تبادل هستند، آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟
دبیر ستاد حقوق بشر گفت: تبادل غلط است و ما اصلا آن را نمی‌پذیریم.
لاریجانی در خصوص کمک به مسلمانان میانمار و اینکه جمهوری اسلامی دیپلماسی فعال ندارد بیان کرد: ما در میانمار بهترین بیمارستان‌ها و مدرسه را درست کردیم. مسلمانان میانماری عاشق ما هستند. اینکه ما تبلیغات کمی داریم درست است، اما جمهوری اسلامی بین مسلمانان میانمار بهترین کار‌ها را در مقیاس بزرگ انجام داده اند. مردم میانمار برای بقا مشکل دارند و جوانان ما با روحیه جهادی در آنجا کار می‌کنند و زندگی هزاران نفر را از نابودی نجات دادند. ما باید کاری کنیم که مسلمانان میانمار شان خود را به دست بیاورند و بحث مهم این است که علاوه بر مساله اسلامی، مساله قومی هم در آنجا مطرح است.
مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا در دنیا بر جمهوری اسلامی به عنوان قلب تپنده جهان اسلامی حسابی باز می‌شود یا خیر اظهار داشت: شان جمهوری اسلامی تنها امور دیپلماسی نیست. امروز جمهوری اسلامی در جهان اسلام موقعیت بسیار ممتازی دارد و ما را به عنوان کشوری قدرتمند و موفق می‌شناسند. مردم در مصر و در کشور‌های دیگر تلاش کردند که یک حکومت معقول دموکراتیک ایجاد کنند، اما موفق نشدند و معلوم شد کار بسیار مشکلی است؛ لذا بدون استثنا در جهان به جمهوری اسللامی به عنوان یک تجربه موفق نظری بسیار تحسین برانگیز دارند.
در ادامه یکی از مهمانان گفت: ما هزینه‌های سیاسی کشور‌های دیگر را می‌دهیم و با فشار‌های بین‌المللی روبرو هستیم، ولی حمایت ملموس و واقعی از مردم میانمار و یمن و مسلمانان روهینگیا نمی‌کنیم و لاریجانی در پاسخ گفت: طبیعتا جمهوری اسلامی فعالیت‌های زیادی انجام داده است، اما در خصوص مسلمانان روهینگیا نکته مهم این است که اولین گروهی که باید به آن‌ها کمک کند خودشان هستند تا توانمند شوند. آن‌ها اگر حق خود را مطالبه کنند قدرت بسیار عظیمی است.
وی افزود: تنها کشوری که به مردم یمن کمک می‌کند ما هستیم، ولی اگر منظورتان این است که هواپیما‌های ما برود و وارد جنگ شود، این کار به ضرر مردم یمن است، اما تنها حامی ملت مظلوم یمن جمهوری اسلامی است.

نظر شما