شناسهٔ خبر: 3030973 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رییس جمهوری در مراسم جشن بیمه سلامت:

همگان بدانند که کشور و حکومت از آن مردم است/اساس کار دولت خشنودی مردم است

کشورهای غربی در آرزوی روزی هستند که چتر بیمه سلامت بتواند بر سر همه مردم سایه بیافکند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در مراسم جشن بیمه سلامت و همگانی که در سالن اجلاس سران برگزار شد گفت: یکی از روزهای بسیار مبارک برای دولت و برای ملت بزرگ ایران است. آرزوی دیرین نه مردم ایران بلکه بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان تحت پوشش بیمه قرار گرفتن است. کشورهای غربی در آرزوی روزی هستند که چتر بیمه سلامت بتواند بر سر همه مردم سایه بیافکند.

دکتر روحانی ادامه داد: از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی یکی از شعارهای انقلاب حمایت از مردم به ویژه مردمی که از شرایط زندگی تحت فشار هستند و کمک به آن ها هدف انقلاب اسلامی است. بی تردید کشور توسط اداره مردم و اراده مردم اداره می شود و با دستان پرتوان مردم چرخ جامعه به حرکت در می آید. دولت ها اگر بخواهند موفق باشند باید بتوانند به خوبی از مردم نمایندگی کنند و همگان بدانند که کشور و حکومت از آن مردم است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: همه تلاش دولت خدمت به مردم است تا مردم از حاکمیت و حکومت رضامند باشند. این رضامندی از چند اصل نشات می گیرد: یک اجرای عدالت است که مردم باید احساس کنند که در پیشگاه قانون و حاکمیت و در برابر خزانه دولت و امور حاکمیتی مساوی هستند و فرصت برابر برای مردم به مفهوم اجرای عدالت اجتماعی است.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: بیمه همگانی نیز همه عدالت نیست، بخشی از عدالت است. دو مشکل در جامعه ما وجود دارد که بسیار رنج آور است: یک بیماری و دوم بیکاری که هر دو معضل بزرگ اجتماعی هستند. درست است که دومی مهم تر است و اگر دومی درست شود اولی را هم حل و فصل می کند اما موضوع بیماری از یک نظر از بیکاری هم مهم تر است چون بیکار سالم با استعداد ذاتی و با مهارت های به دست آمده با کمک دیگران می تواند روی پای خود بایستد.

وی با اشاره به حضور مردم پس از اجرایی شدن طرح بیمه سلامت در بیمارستان ها گفت: در گذشته وقتی یک بیماری وارد بیمارستان می شد یک لیست به او می دادند که از دمپایی تا نخ و سوزن را تهیه کند و برای تکمیل بخش های تشخیصی به مراکز دیگر مراجعه کند و زمانیکه بیمار وارد بیمارستان که می شد دچار دربه دری بود و وقتی که پس از خرید باز می گشت و این ها را ارائه می کرد بیمارستان اعلام می کرد که چقدر باید هزینه پرداخت کند و برخی از بیماران می گفتند که عزرائیل بیاید و ما را خلاص کند. دولت این شرایط را تحقیر مردم می دانست و این نوع برخورد با بیمار خارج از معیارهای اسلامی و انسانی بود، و البته این را هم می دانیم که در کشورهای پیشرفته نیز در صف های طولانی در بیمارستان های دولتی مردم حاضر می شوند ولیکن ما توانستیم این مشکلات را برطرف کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به سفر اخیر خود به نیویورک گفت: من در سفر به نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل با سران کشورهای اروپایی که دیدار می کردم آن ها می گفتند چطور توانستید در ساماندهی نظام سلامت موفق شوید. باید بگویم، این کار بسیار بزرگ در کشور با تلاش کارگزاران نظام و حمایت از ملت بزرگ آغاز شد.

دکتر روحانی با اشاره به حضور خود در بیمارستان ها و عیادت از بیماران گفت: من پس از اجرایی شدن این طرح وقتی به بیمارستان ها مراجعه می کنم بدون استثنا مردم احساس رضایتمندی دارند. در روزهای اول اجرایی شدن طرح در بیمارستانی شاهد بودم که بیماری گریه می کرد و می گفت چند میلیون پول می خواستم بابت بیماری پرداخت کنم اما گفتم که پول نیازی نیست و بسیار خوشحال شدم.

دکتر روحانی اضافه کرد: این کار بسیار بزرگ و ارزشمند در کشور آغاز شد و مهم تر آن است که به خوبی ادامه دهیم. ما باید طرح تحول سلامت را ادامه دهیم و همه نواقصش را برطرف کنیم. امروز مردم برای ساخت بیمارستان ها قدم جلو می گذارند و هیچ کاری را دولت بدون کمک مردم انجام نخواهد داد. دولت راهی را که انتخاب کرده نقص دارد ولیکن مردم باید نقد و حمایت کنند که البته نقد مردم نوعی حمایت است.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اساس کار دولت خوشنودی مردم و خوشنودی حق است. ما برای طرح سلامت دو کار اصلی را باید انجام می دادیم که اول همگانی کردن بیمه بود، در ابتدای امر وقتی بررسی می کردیم که چند میلیون نفر در کشور بیمه نیستند ارقام بین 5 تا 11 و 13 میلیون اختلاف داشت. به هر حال ما کار را آغاز کردیم و روی 9 و 10 میلیون پیش بینی کردیم و برای اولین بار این طرح از فروردین ماه آغاز شد، مردم ثبت نام کردند و تا به امروز هشت میلیون و یک نفر دفترچه بیمه دریافت کردند و پیش بینی می کنیم که به حدود نه میلیون نفر برسد.

رئیس جمهوری ادامه داد: امروز تمام ایرانیان صاحب دفترچه بیمه همگانی هستند و این افتخار برای ملت ایران است، و علاوه بر طرح بیمه سلامت و همگانی کیفیت و کارایی این دفترچه نیز باید بهبود یابد و ما روز به روز باید دفترچه بیمه همگانی را ارزشمند کنیم و پوشش داروها را در این بیمه گسترش دهیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: ما در امر سلامت در بخش بهداشت باید کوشا باشیم و صدا و سیما نیز باید فعال شود و رسانه های دیگر هم در این زمینه یاری کنند که گاهی یک دستورالعمل کوچک ما را از بیماری باز می دارد.

وی در پایان با اشاره به تلاش دولت در زمینه کاهش فقر غذایی گفت: دولت در زمینه فقر غذایی تلاش می کند و ما سالانه چند نوبت یارانه کالایی به مردم می دهیم و موضوع شیر در مدارس نیز مورد توجه دولت است زیرا در دوران کودکی و نوجوانی نیازمند رشد مناسب در جامعه هستیم، و اگر این مسیر را ادامه دهیم اثرش اعتماد عمومی وسرمایه اجتماعی است. امیدواریم مشارکت مردم در همه امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همواره پشتوانه دولت باشد.




نظر شما