شناسهٔ خبر: 30278077 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در گفت‌وگو با فارس اعلام شد

«نیمه فرشته»، نمایشی درباره ماهیت انسان

علیرضا یاری، کارگردان نمایش «نیمه فرشته» گفت: نمی‌خواهیم فراز و فرود دین را در نمایش نشان دهیم بلکه می خواهیم این را نشان دهیم که انسان امروز دوست دارد سریع در هر چیزی به جواب برسد.

صاحب‌خبر -

علیرضا یاری کارگردان نمایش «نیمه فرشته» که از امشب (یکشنبه ۹ دی) در تماشاخانه باران روی صحنه می رود، درباره روند نگارش نمایشنامه آن به خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس گفت: نخستین چیزی که برای نگارش این نمایشنامه به ذهنم رسید این پرسش بود که چرا چیزهایی را که به ذهنمان می رسد، استفاده نمی کنیم؟ در بیان و ارتباط با دیگران خود را سانسور می کنیم و ادای دوست داشتن هایمان را در می آوریم در حالیکه واقعا شاید طرف مقابل را دوست هم نداشته باشیم.

وی در ادامه افزود: به نظر من باید به تراکنش های ذهنی مان بیشتر اهمیت بدهیم و به این فکر کنیم چطور شد که افکارمان را کنار گذاشتیم برای اینکه دیگران را راضی نگه داریم، اینها مسائل اولیه ذهنی من در این نمایشنامه بود.

کارگردان نمایش «نیمه فرشته» درباره روند داستانی کار توضیح داد: نمایش در قالب یک داستان اتفاق می افتد، به هر حال هر مخاطبی دوست دارد داستانی را بشنود و ابتدا و انتهای کاری را بداند اما نکته اینجاست که زمان و مکان در این کار مدام جابه جا می شوند، هر چند اساس نمایش در یک مکان رخ می دهد اما دیالوگ ها هستند که شرایط را تعیین می کنند.

یاری در پاسخ به این سوال که مفاهیم دینی کجای کار شما قرار دارد و آیا بخش هایی از کار به بی دینی انسان ها مرتبط می شود، گفت: ما نمی خواهیم فراز و فرود دین را در نمایش نشان دهیم بلکه می خواهیم این را نشان دهیم که انسان امروز دوست دارد سریع در هر چیزی به جواب برسد. در این کار دیالوگی داریم که در آن از آیه های قرآن استفاده کردیم هر کسی ممکن است از دید خود برداشتی از آن داشته باشد اما نکته مهم این است که در نهایت از کلیت کار برداشت درستی صورت بگیرد.

وی در ادامه افزود: ما چند دیدگاه را در این کار بررسی کردیم از دیدگاه شریعتی مقابل دیدگاه صادق هدایت تا دیدگاه کافکا مقابل کامو. نمایش با یک جمله بکت آغاز می شود و به ماهیت انسان چنگ می اندازد اما هدفش این نیست که بگوید من میخواهم به ماهیت خودم برسم یا می خواهم به دین خاصی برسم دلیل چیز دیگری است که بهتر است هر کسی خودش به شخصه به تماشای کار بنشیند و متوجه شود.

کارگردان «نیمه فرشته» گفت: گروه کارگردانی محدود است نازنین بهرامی هم بازیگر و هم کمک کننده کارگردانی بوده است، آتوسا رزمجویی هم منشی صحنه و کمک من بوده است. دو بازیگر اصلی داریم؛ نازنین بهرامی که خودش در دو شخصیت رئال و سورئال بازی می کند، کار بازیگری او خوب و از پس هر نقشی بر می آید بازیگر دیگر هم تایماز گلشن که دیر به گروه ما اضافه شد اما در همین دو ماه هم پرانرژی بود و پیشرفت کرد. دو بازیگر دیگر نمایش محمدسروش غفاری که خواننده و موزیسین هم هست و دلارا ادراکی که در صحنه آخر پرفورمنس دارد.

* انتقاد از وضعیت این روزهای تئاتر

وی در درباره شرایط تئاتر امروز گفت: هنرمندان تئاتر این روزها از هوا تغذیه می کنند بعد از چند ماه زحمت و هزینه بدون هیچ برداشتی سالن را ترک می کنند، آخر سر هم همه انتظار دارند که بلیت مهمان بگیرند و کار را تماشا کنند و هیچ حمایتی از گروه نشود. تئاتر برای آدم های خاص است اما آدم های خاص هم این مدل شده اند.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه وضعیت گروه های نمایشی درصورتی که تهیه کننده داشته باشند بهتر از دیگران است، افزود: بدون سرمایه گذار کار جور در نمی آید، همه فاکتورها را هم کنار بگذاری و بگویی می خواهم هنرم را ارائه کنم امکان ندارد چون فکرت به هزار جا باید برود و دغدغه همه چیز را باید داشته باشی.

یاری در پایان با اشاره به کمبود حمایت از گروه های نمایشی گفت: این خیلی بد است که می شنویم سال گذشته بیش از ۳ هزار گروه نمایشی برای اجرا تمرین کردند اما فقط ۱۵۰ گروه به اجرا رسیدند. خیلی از کارها این روزها بی محتوا شده و همین هم مردم را از تئاتر زده می کند و ریزش مخاطب را در پی دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما