شناسهٔ خبر: 30266645 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هفته هفتم اعتراض جلیقه زردها در فرانسه برگزار شد

تهران - ایرنا - معترضان مخالف با سیاست های «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه معروف به جلیقه زردها روز شنبه در هفتمین هفته پیاپی اعتراض های خود، در خیابان های پاریس و دیگر شهرهای فرانسه تظاهرات کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شنبه شب ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، گردهمایی امروز جلیقه زردها در خیابان شانزه لیزه مکان اصلی اعتراض های ماه اخیر انجام شد.
بر این اساس ، پلیس نیز در این خیابان استقرار یافت و معترضان را به دقت زیر نظر داشت، اما به نظر می رسید از تعداد معترضان و نیروهای پلیس حاضر در تجمعات روز شنبه در مقایسه با چند هفته گذشته، کاسته شده بود.
جنبش جلیقه زردهای فرانسه از 17 نوامبر (26 آبان) در اعتراض به اعمال مالیات بر سوخت شکل گرفت و از آن زمان به بعد هر شنبه تجمع هایی را برگزار کرد.
جلیقه زردها روز گذشته (جمعه) نیز اقامتگاه تابستانی مکرون را محاصره کردند و سعی در ورود به این مکان داشتند.
این در حالی است که رئیس جمهوری فرانسه در تعطیلات پایان سال به سر می برد و هیچ کس از محل اقامتش اطلاعی ندارد.
درحالی که کاخ الیزه بیانیه ای در مورد محل اقامت مکرون در تعطیلات کریسمس منتشر نکرده، مخالفان وی، او را به بی اعتنایی به خواسته های مردم متهم می کنند و می گویند رئیس جمهوری آنها را رها کرده و به تعطیلات رفته است.
مکرون پس از اعتراض های خشونت بار در کشورش عقب نشینی کرد و قول اختصاص بسته ای از امتیازات شامل افزایش حداقل دستمزدها را داد تا از رقم خوردن بزرگترین بحران در دوره ریاست جمهوری اش جلوگیری کند.
پرداخت اضافه کاری عاری از کسر مالیات و ثابت نگه داشتن قیمت برق و گاز در زمستان سال جاری از جمله این امتیازات است.
بیشتر شهرهای فرانسه به ویژه پاریس متحمل هفته ها اعتراض های جنبش جلیقه زردها شده که اعتراض شان به تدریج به خشونت گرائیده است. از زمان آغاز این جنبش اعتراضی در اواسط ماه گذشته میلادی، 10 نفر عمدتا در سوانح ترافیکی جان باخته اند.
اعتراض های فرانسه به رشد اقتصادی در این کشور لطمه زده است. بسیاری از مغازه داران خرده فروش، مغازه هایشان را با نزدیک شدن به کریسمس و خشونت بار بودن اعتراض ها بسته اند.
فرانسه در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی، تنها دو دهم درصد رشد اقتصادی داشته که از رقم چهار دهم درصد سه ماهه سوم این سال کمتر است.
مجموع رشد اقتصادی فرانسه در سال 2018، یک و نیم درصد پیش بینی می شود که از رقم یک و شش درصدی ماه اکتبر (مهر - آبان) و رقم دو و سه درصدی سال گذشته کمتر است.
از سویی در بحبوحه اعتراض ها، فرانسه پیشتر صحنه حمله و تیراندازی فردی مسلح به بازار کریسمس استراسبورگ بود که در جریان آن پنج نفر کشته شدند.
به گفته یک مقام قضایی فرانسوی، «شریف شکات» عامل تیراندازی به این بازار، با داعش اعلام بیعت کرده بود. اندکی پس از مرگ وی، سایت اعماق وابسته به داعش، او را از اعضای این گروه تروریستی نامید.
اما «کریستوف کاستانر» وزیر کشور فرانسه، ادعای داعش مبنی بر عضویت شکات در این گروه را رد کرد.
شبد**اروپام**9109**1010

نظر شما