شناسهٔ خبر: 30202533 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

آیت ‌الله‌دری نجف‌آبادی:

آیت الله شاهرودی نتیجه یک قرن و نیم فقاهت و اصول شیعه بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره شخصیت آیت‌الله هاشمی شاهرودی گفت: آیت‌الله شاهرودی نتیجه یک قرن و نیم فقاهت و اصول شیعه در نجف و یکی از میوه‌های پربرکت شجره طیبه فقاهت و اهل بیت عصمت و طهارت بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، «آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی» با حضور در برنامه شب گذشته (سه شنبه 4 دی ماه) تیتر امشب شبکه خبر درباره شخصیت آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: «آیت الله شاهرودی نتیجه یک قرن و نیم فقاهت و اصول شیعه در نجف و یکی از میوه های پربرکت شجره طیبه فقاهت و اهل بیت عصمت و طهارت بود.»

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره زندگی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «دوران زندگی آیت الله شاهرودی به دو فصل کلی 30 ساله و 40 ساله تقسیم می شود 30 سال مرحله اول از زندگی ایشان که در نجف سپری شد و بسیار مهم است که ایشان از ممتازترین شاگردان مرحوم آیت الله صدر و آیت الله خویی و امام (ره) و علما و بزرگان دیگر بود. پدر ایشان نیز از شاگردان آیت الله خویی بود. سه برادر ایشان را صدام اعدام کرد که مقام معظم رهبری نیز از ایشان به عنوان برادر سه شهید گرانقدر یاد کرده است.»

 

وی با اشاره به اینکه آیت الله هاشمی شاهرودی به دلیل شرایط نجف به امر آیت الله صدر ناچار به مهاجرت به کویت شد، ادامه داد: «وی بعد از این به ایران آمد که فضای انقلاب و بستر تحولات فراهم شد تا از استعداد و نبوغ ایشان استفاده شود. حوزه علمیه نجف و ماحصل علما و تربیت شاگرد ممتازی مانند آیت الله شاهرودی نتیجه و عصاره یک قرن و نیم فقاهت و اصول شیعه در نجف است که یکی از میوه های پربرکت این شجره طیبه آیت الله شاهرودی است.»

 

دری نجف‌آبادی درباره ویژگی های مدیریتی آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: «خدمات ایشان در عالم تشیع و حوزه های علیمه می ماند. در دیوان عدالت اداری و دادسراها کارهای ارزشمندی انجام داد. در دوره های قبل دادسراها حذف شد که ایشان پیگیری بر احیای دوباره دادسراها کرد تا دادسراها دوباره احیا شد.»

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: «پیشگیری و صیانت از حقوق مردم را نیز با قدرت پیگیری می کرد. زندان زدایی، حبس زدایی و جایگزینی حبس از کارهای ایشان بود.»

 

بنابراین گزارش، «آیت الله سید احمد خاتمی»، عضو هیئت‌ رئیسه مجلس خبرگان رهبری نیز در این برنامه خبری درباره ویژگی های علمی آیت الله شاهرودی گفت: «کتاب نفیس دایره المعارف فقه اسلامی از خلاء هایی بود که در حوزه فقاهت شیعه جایش خالی بود که آیت الله شاهرودی موسسه را با عنایت مقام معظم رهبری تاسیس کردند و این دایره المعارف را نوشتند.»

 

وی درباره کتاب فقه معاصر گفت: «در کتاب فقه معاصر مطالب نوآور را در فقه بیان کرده اند که این از نکات ارزشمند یک فقیه است. ایشان هم تالیف دارند هم مجله ای به زبان فارسی و عربی دارند که تاکنون 100 شماره از آن منتشر شده است. بنده همیشه به طلبه ها سفارش می کردم از کلاس آیت الله شاهرودی استفاده کنند. درعرصه علمی ما گوهری را از دست داده ایم که مسائل اقتصادی و سیاسی را به خوبی درک می کرد.»

 

این گزارش می افزاید: «آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری»، دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه تیتر امشب درباره ویژگی های آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: «مایه تاسف است که شخصیت ها را زمانی برای مردم معرفی می کنیم که دیگر در میان ما نیستند. آیت الله شاهرودی شخصیت امروز نبود بلکه ایشان از روزی که خود را شناخت در زمان جوانی و نوجوانی با درک بالایی که داشت و بهره لازم از محضر حضرت امام (ره)، آیت الله شهید صدر و آیت الله خویی بردند و این سه شخصیت بزرگ به نبوغ ایشان پی برده بودند.»

 

وی با بیان اینکه آیت الله هاشمی شاهرودی مطالبی که از حضرت امام فرا می گرفت در محضر آیت الله صدر عرضه می کرد که آیت الله صدر نقطه نظرات امام را تایید و تقویت می کردند، گفت: «حوزه علمیه ما سرمایه بزرگی را از دست داده است. آثار ایشان در فقه حکومت باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.»

 

بنابراین گزارش، «حسین‌علی سعدی» از شاگردان آیت‌الله هاشمی شاهرودی نیز با حضور در این برنامه به بیان ویژگی های علمی آیت الله هاشمی شاهرودی پرداخت و گفت: «یکی از ویژگی های ایشان نبوغ فکری و ذهنی و استعداد ایشان بود. آزاد اندیشی در سیره ایشان کاملا مشهود بود.»

 

وی با اشاره به اینکه آیت الله هاشمی شاهرودی توانست فقه حکومتی که امام به ایشان ماموریت داده بود به معنای دقیقه کلمه بیان کند، ادامه داد: «ایشان در حوزه مباحث اقتصاد اسلامی مباحثی کاملا روشن دارد، در مباحث نوین فقهی اساس فقهی حوزه علمیه نجف را منتقل می کردند. در حوزه نظریه های موجود اهل نظریه پردازی بودند. ایشان در کتاب خود با نظریات نوین در فلسفه زبان اصول امامیه را مقارنه کرده و به عمق اصول پرداخته است.»

 

سعدی با بیان اینکه آیت الله هاشمی شاهرودی در نوآوری های فقهی نگاهی به فقه حکومتی داشتند، افزود: «نگاه نظام مند و نظریه پرداز در حوزه قضایی موجب پیشرفت شد برای طراحی نظام مبانی اصیل فقهی ما با سازوکارهای مدرن برای اداره جامعه باید با هم تلفیق شود و نیاز به انسجام درونی دارد.»

 

شاگرد آیت الله هاشمی شاهرودی ادامه داد: «شناخت پول مدرن به فقیه قدرت نظر در نظام بانک، بیمه و بورس می دهد که ایشان تبیینی که از ماهیت پول می کند، نوترین تفسیر از ماهیت پول در دنیاست که می تواند در پیگیری فقه حکومتی ساختار سازی کند.»/

 

 

نظر شما