شناسهٔ خبر: 30201903 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نگاهی به آثار حمید جبلی، رجحانه حسینی و محمود محرومی

بدی‌ها را لِه کن تا خوبی‌ها از خاک برآیند

71503

«لگد کوبان برگِل، شب را می‌کشند و خورشید، زنده نگه می‌دارند. بر سیاهی شب می‌کوبند. تا آسمان آبی بماند. می‌کوبند برسرِ صیاد، تا آهو برهد. کاسه‌ای می‌سازند، از گِل، اما پر از ماهی. بشقابی پر از گُل و مرغ. کوزه‌ای از جنس کویر اما پر آب. گل و مرغ و عشق و ماهی. مه و خورشید و آسمان آبی. گل ارغوانی، بهار نارنج. زنده می‌کنند، زندگی را با گِل و عشق. از همان گِلی که خود از آن برآمدیم و بر آن خواهیم شد. پای کوبان بر گِل، بدی‌ها را له کن تا خوبی‌ها از خاک برآیند.»

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این یکی از متن‌هایی است که حمید جبلی آن را برای مجموعه‌ی «تحول انگاره» نوشته است. این هنرمند که بیشتر خودش را عکاس می‌داند تا بازیگر، در این نمایشگاه برای ثبت کمترین کنش پلاستیک، مرحله‌ی ورز دادن گِل را انتخاب کرده و با مصداقی شاعرانه در عکس‌هایش سازندگی و تغییر را نوید می‌دهد.

آثار دیگری که در این مجموعه با عنوان «گیس گلابتون» به نمایش گذاشته شده، بسته گِل‌های پخته شده با لعاب در دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد هستند.

رجحانه حسینی که کیوریتوری مجموعه «تحول انگاره» را در نمایشگاه «انبساط» بر عهده دارد و خودش دانش آموخته رشته صنایع دستی است، سه کارگاه سفالگری در شهرهای کویری(نطنز، میبد و اصفهان) را انتخاب کرده تا کنکاشی از وضعیت امروزی سرامیک به مثابه صنایع دستی در فضای خسته، درگیر و وامانده از معذوریت‌های سنتی برای حفظ میراثی چند پاره را نمایش دهد.

این هنرمند با اعتقاد به اینکه با تکیه بر منطق سرامیک در ارجاع به مسائلی پیرامون اجتماع، سیاست و امر روزمره، می‌توان هنر سرامیک را بسط داد، با مشارکت بین رشته‌ای دو هنرمند دیگر و درونمایه‌ی شکل پذیری در سرامیک معاصر، آثار این نمایشگاه را گردآوری کرده است.

او همچنین درباره این نمایشگاه گفته بود: من با سیستم سنتی چرخ و سیستم علمی، کار لعاب را یاد گرفتم و با توجه به دوره‌ای که گذراندم و وارد نقاشی شدم، تصمیم گرفتم از نگاه نقاش، سرامیک را ببینم. این اتفاق مشارکتی بود و اگر اعتماد هنرمندان نبود، نمی‌توانست بروز پیدا کند.

گیس گلابتون

حسینی درباره انتخاب نام این پروژه نیز توضیح داده بود: در عصری قرار گرفته‌ایم که منتظر اتفاقات جدید هستیم. اما شاید نیاز دارد که زوایای بیشتری را به خودش جلب کند؛ بنابراین جلب هنرهای دیگر تجسمی الزامی بود که در کارهایمان در گالری زمستان خانه هنرمندان قرار گرفتند.

محمود محرومی سومین هنرمند این مجموعه است که اثری با عنوان «یاد زدودگی» از یک تن گِل سفال جمع آوری شده از زیر چرخ لودر را به همراه لعاب و الوار چوب با ویدئویی به نمایش گذاشته است. او این اثر را در ستایش نادیا مراد زن ایزدی ۲۵ ساله، اهل سنجار که توسط داعش ربوده شده و در مدت اسارتش مورد شکنجه و تجاوز قرار گرفته، ساخته است.

این هنرمند در این اثر سعی کرده تا رد آثار خشونت و تجاوز جنسی در جنگ‌ها و چگونگی نمایش درمان بخشی و عادی سازی آن توسط نظام‌های قدرت را بازنمایی کند.

مجموعه «انگاره» که در دل نمایشگاه «انبساط» و زیر نظر هیات مدیره انجمن هنرمندان سفالگر ایران و با همکاری اداره کل هنرهای تجسمی شکل گرفته است تا ۱۱ دی‌ماه در خانه هنرمندان واقع در خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی از ساعت ۱۳ تا ۲۰ به جز روزهای شنبه برپا است.

یاد زدودگی

انتهای پیام

نظر شما