شناسهٔ خبر: 3020115 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزير خارجه قبرس: نقش ايران در مقابله با تروريسم کليدي است

صاحب‌خبر - تهران/ واحد مرکزی خبر/ سیاسی 1393/10/21
وزیر امور خارجه قبرس، جمهوری اسلامی ایران را کشور قوی منطقه‌ای دانست که می‌تواند نقشی کلیدی در مقابله با تروریسم ایفا کند.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، ایوانیس کاسولیدیس پس از مذاکره با وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با ابراز خرسندی از حضور در تهران گفت: زمانی که برای این سفر انتخاب شده بسیار مهم است و فرصت بسیار خوبی فراهم شده است تا نه فقط برای گفتگو در مسائل دوجانبه بلکه درباره روابط دوجانبه نیز مذاکره کنیم زیرا دو کشور از یک منطقه اند و به ارزش های مشترک پایبندند.
وی افزود: ما به خوبی یکدیگر را درک می کنیم و این به علت این است که فرصت داشتیم درباره مسائل نگران کننده دو کشور صحبت کنیم و آن ثبات و امنیت منطقه است که مشکلات فراوانی ایجاد کرده است.
ایوانیس کاسولیدیس گفت: ما درباره مسائل دو جانبه جلسه بسیار خوبی داشتیم و با آقای ظریف همه روش های موجود برای تقویت روابط دو جانبه را در زمینه هایی مانند تجارت ، گردشگری ، فرهنگی ، آموزشی و نهادهای مالی بررسی کردیم و مقرر شد توافقنامه هایی که در این زمینه داریم اجرا و توافقنامه های دیگری تهیه کنیم.
وی افزود: به آقای ظریف گفتم در قبرس منطقه ویژه تجاری داریم که متأسفانه نیروی دریایی ترکیه آنجا حضور تهاجمی دارد.
وزیر امور خارجه قبرس همچنین گفت: در مذاکره با آقای ظریف درباره تشکیل دولت فراگیر در عراق در زمانی که جناح های افراطی در آنجا حضور دارند صحبت کردیم همچنین در این مذاکرات درباره راه های حمایت از دولت عراق برای مقابله با داعش تبادل نظر کردیم.
ایوانیس کاسولیدیس با تأکید بر اهمیت سرنوشت سیاسی سوریه برای ایران و قبرس افزود: در این نشست درباره راه های خروج از بحران سوریه با حفظ تمامیت ارضی این کشور گفتگو کردیم.
وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران می تواند تسهیل‌کننده انتخاب رئیس جمهور در لبنان باشد و ثبات را در آن کشور تقویت کند.
ایوانیس کاسولیدیس تأکید کرد: داعش و دیگر گروه های تروریستی تهدیداتی هستند که از مرزهای ملی فراتر می روند و جهان را تهدید می کنند که باید با آن مقابله کرد اتفاقات پاریس نشان داد که چنین اقدامی ضروری است.
وی نقش جمهوری اسلامی ایران را برای مقابله با تروریسم و ایجاد صلح و ثبات در منطقه کلیدی دانست و افزود: ما از ایران می خواهیم که از سیاست حسن همجواری برای ارتقای امنیت در منطقه استفاده کند.
وزیر امور خارجه قبرس همچنین گفتگو درباره مذاکرات هسته ای با 1+5 را محور دیگر مذاکراتش با ظریف دانست و گفت: آقای ظریف درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته ای سخن گفت و من از صحبت های او حمایت کردم و امیدوارم روند کنونی مذاکرات هسته ای بتواند به نتیجه برسد.
ایوانیس کاسولیدیس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا قبرس به عنوان عضو اتحادیه اروپا نقش فعالی در تحولات منطقه ای ایفا نمی کند گفت: این مسئله از اولویت های سیاست خارجی ماست، ما می خواهیم عضوی از اعضای این اتحادیه باشیم که متوجه ضرورت ها و نیازهای منطقه یعنی مدیترانه و فراتر از آن است.
وی افزود: به همین علت است که در مقابله با تروریسم ما توجه ویژه ای با این مسئله داشتیم که برخی از همسایگان مانند لبنان با خطر مواجهند زیرا می دانیم وقتی تروریسم رادیکال به سواحل مدیترانه می رسد چه پیچیدگی هایی ایجاد می شود و اروپا و جهان در وضع بدتری قرار خواهند گرفت.
ایوانیس کاسولیدیس گفت: با آنکه کشوری کوچکیم و با مشکلاتی جدی به ویژه با ترکیه مواجهیم اما تردیدی در ارسال تجهیزات نظامی برای ارتش لبنان برای مبارزه با تروریسم نداشتیم و حتی زمانی که اقلیم کردستان عراق با حمله داعش مواجه شد برای پیشمرگ ها تجهیزات نظامی فرستادیم.
وی تأکید کرد: مطمئن باشید صدای ما در اتحادیه اروپا شنیده خواهد شد و ما سعی داریم در تصمیم گیری ها و نگرانی هایی که وجود دارد مشارکت داشته باشیم نگرانی هایی که برای کشورهای دوست مانند ایران وجود دارد و این نگرانی ها را منتقل خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه قبرس همچنین در پاسخ به این پرسش که چه برنامه ای برای گسترش روابط با ایران دارید گفت: وزیر انرژی،‌ توریسم و تجارت ما یعنی کسی که این مسئولیت ها را دارد هیئتی را از اتاق بازرگانی قبرس رهبری می کند و ماه آینده به ایران خواهد آمد.
ایوانیس کاسولیدیس افزود: وزرای مختلف دو کشور نیز از ایران و قبرس دیدار کرده اند و در آینده نزدیک نیز به دو کشور سفر می کنند تا روابط دو جانبه را تسهیل کنیم، بوروکراسی را کاهش دهیم و برخی توافقنامه ها را اجرایی کنیم.
وی به عنوان نمونه جلوگیری از دریافت مالیات مضاعف، گسترش اقدامات و احیای فرهنگی و همکاری در زمینه های جهانگردی و باستان شناسی را از محورهای همکاری دو جانبه برشمرد که دو کشور می توانند از آن منتفع شوند.
صدا و تصویر دارد

نظر شما