شناسهٔ خبر: 3009039 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

40 درصد از زندانیان کشور را افراد ترد شده از سوی خانوده ها تشکیل می دهند

خبرگزاری شبستان: رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با اشاره به مشکل ترد از خانواده به عنوان یکی از عوامل اجتماعی، اعلام کرد: 40 درصد از زندانیان قبل از ورود به زندان از خانواده ترد و یا از طرف خانواده مورد بی توجهی قرار گرفته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از یزد، اصغر جهانگیر رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، امروز(20 مرداد) در مراسم تکریم و معارفه مدیر کل زندان های استان یزد، با اشاره به ویژگی های استان یزد گفت: مسئولان استان یزد نباید به این حد متوقع باشند ، چرا که اگر بدون برنامه حرکت کنیم، خطراتی که در استان‌های دیگر وجود دارد، دامان استان یزد را هم می گیرد.

وی از توسعه نامتوازن و محرومیت های کلان در بخشهای مختلف کشور به عنوان یکی از علل ایجاد محیطی ناآرام یاد کرد و افزود: این مساله می تواند زمینه ناامنی را در جامعه ایجاد کند.

جهانگیر از این مشکلات به عنوان عامل افزایش مهاجرت در کشور یاد کرد و اظهار داشت: مهاجرت های بی رویه نیز زمینه ساز حاشیه نشینی و به دنبال آن بدهکاری و نهایتا بزهکاری افراد می‌شود.

وی با بیان اینکه 75 درصد از مجرمان را افرادی تشکیل می دهند که ساکن مناطق حاشیه نشین، مناطق محروم و روستاها هستند گفت:حاشیه نشینی بیش از 9 میلیون نفر در کشور میراث نابرابری‎‎های دوران طلاغوت است و اگر به این موضوع توجه نشود هر روز باید به تعداد زندا‎‎نها و بازداشتگاه‎‎هایمان افزوده شود.

جهانگیر با اشاره به اینکه حضور اتباع بیگانه در استان یزد، رتبه جرائم به وقوع پیوسته در این استان را افزایش داده است، اظهار داشت: یزد اکنون در زمینه جرائم رتبه 9 کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به پدیده قاچاق به عنوان یکی دیگر از ریشه های افزایش جرم در کشور خاطر نشان کرد: این پدیده موجب به خاطر افتادن سرمایه گذاری در کشور و دو قطبی شدن جامعه می شود.

جهانگیر با اشاره به موضوع مواد مخدر در کشور گفت: این موضوع اکنون در کشور از بحث اقتصادی به یک بحث و معضل اجتماعی و سیاسی تبدیل شده است.

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: در حال حاضر نیمی از زندانیان کشور را افرادی تشکیل می دهند که به نوعی با مواد مخدر در ارتباط هستند .

وی با بیان اینکه متاسفانه بیش از 65 درصد زندانیان به مواد مخدر اعتیاد دارند افزود:این آ‌مار نشان می‌دهد که موادمخدر ارتباط مستقیمی با بروز جرائم دیگر نظیر سرقت و ... دارد و آمارهای استان یزد نیز به همین شکل است.

جهانگیر اظهار داشت:  اکنون 54 درصد زندانیان اعتیاد به موادمخدر را زنان و 34 درصد آنان را مردان تشکیل می‌دهندپ که این درصد نسبت به گذشته برعکس شده و تعداد زنان افزایش یافته است.

وی اضافه کرد:70 درصد از زندانیان کشورمان جوانان زیر 40 سال هستند یعنی در اوج کارآفرینی و اثربخشی نه تنها مفید نیستند بلکه به عنوان سر بار جامعه به آنها نگاه می‎‎شود.

جهانگیرجریانات اجتماعی را یکی از علل بروز محیطی ناآرام در جامعه خواند ود ر این رابطه با اشاره به افزایش طلاق د رجامعه اظهار کرد: 63 درصد از زندانیان متاهل هستند، که از این تعداد 20 درصد پس از ورود به زندان از همسران خود متارکه کردند.

وی با اشاره به مشکل ترد از خانواده به عنوان یکی از عوامل اجتماعی، اعلام کرد: 40 درصد از زندانیان قبل از ورود به زندان از خانواده ترد و یا از طرف خانواده مورد بی توجهی قرار گرفته اند.

این مسئول با اشاره به جریانات فرهنگی، به عنوان عاملی در ایجاد محیط ناآرام در جامعه به هجمه‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: این هجمه‌ها بسیاری از آداب و رسوم ما را دستخوش تغییر کرده است.

پایان پیام/

نظر شما