شناسهٔ خبر: 30064893 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد:

دیپلماسی ظریف از آستانه تا ژنو/پذیرش رهبری سوری ها از سوی غرب

تلاش برای حل سیاسی بحران سوریه از سوی تهران چنان چشمگیر بوده که راهکارهای آستانه تا ژنو کشانده شد.

صاحب‌خبر -



به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، «محمد جواد ظریف» روزگذشته در ژنو توانست به منظور حل بحران سوریه گام های بزرگی به همراه همتایان ترک و روس خود بردارد.
 

بنابراین گزارش، محمدجواد ظریف، «سرگئی لاوروف» و «مولود چاووش اوغلو» وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه روز گذشته مذاکرات آستانه را در ژنو پیگیری کرده و ابتدا در نشستی سه جانبه به گفت و گو در این خصوص پرداختند و سپس به همراه استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه اجلاسی درباره کمیته قانون اساسی سوریه برگزار کردند.



این نشست در ژنو به درخواست دی میستورا برگزار می شد زیرا خبرگزاری «تاس» سه‌شنبه شب با اعلام کرد که وی بعد از نشست خود با وزاری خارجه ایران، روسیه و ترکیه در ژنو، واقع در سوئیس به اطلاع آن‌ها رسانده که نماینده جدید سازمان ملل در امور سوریه «گیر پدرسن» نروژی است.



دی میستورا به وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه گفته که قصد ندارد به جانشین خود توصیه‌هایی کند یا اظهاراتی بیان دارد. وی پیشتر در 17 اکتبر ( 25 مهر) از کناره گیری خود از این سمت خبر داده بود.



او همچنین در مورد این نشست نیز اعلام کرد که هنوز مسیر زیادی در این ماراتن باید طی شود و من فردا با دبیرکل سازمان ملل درباره آنچه که به توافق رسیده‌ایم، رایزنی خواهم کرد. به شورای امنیت خواهم رفت تا نتایج مربوط به توافقات به دست‌آمده درباره تشکیل کمیته پیش نویس قانون اساسی را ارائه کنم.



در پایان اجلاس ژنو ۴ طرف به توافقاتی دست یافتند که در زیر آمده است:

۱-نتایج مثبت رایزنی‌هایشان با طرف‌های سوری درباره ترکیب کمیته قانون اساسی را ارائه دادند.

۲- اراده خود را برای تسهیل  آغاز به کار کمیته قانون اساسی از طریق تشریح اصول کلی و راهبردی آن به واسطه تعامل با طرف‌های سوری و نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه مورد تاکید مجدد قرار دادند، که بر مبنای آن یک آیین کار به منظور تضمین فعالیت موثر و پایدار کمیته تدوین خواهد شد. فعالیت کمیته قانون اساسی باید در فضایی همراه با مصالحه و مشارکت سازنده با هدف دسترسی به توافق کلی بین اعضای آن صورت پذیرد، به نحوی که نتایج آن بتواند حداکثر حمایت ممکن مردم سوریه را کسب کند.

۳- توافق کردند برای تشکیل اولین نشست کمیته قانون اساسی اوایل سال آینده میلادی در ژنو تلاش کنند.  

  ۴- بر این باور تصریح کردند که این گام‌ها به آغاز یک فرایند سیاسی پایدار و ماندگار سوری- سوری با تسهیل سازمان ملل در راستای تصمیمات کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت منجر خواهد شد.

۵- تعهد قوی خود را نسبت به حاکمیت، استقلال،‌ وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه مورد تاکید مجدد قرار داده و تصدیق کردند که این اصول باید توسط همه طرف‌ها مورد احترام قرار گیرد.

اما توافق اجلاس سوئیس به نظر ایران بسیار نزدیک بود و در همین رابطه ظریف در توئیتر با انتشار عکسی از خودش در کنار همتایانش از روسیه و ترکیه نوشت: «در ژنو برای پیش بردن مسئله [تشکیل] کمیته قانون اساسی جهت حل و فصل بحران سوریه در کنار همتایان روس و ترکیه‌ای بودم. ما همیشه روی یک راهکار سیاسی تحت رهبری و مالکیت سوری‌ها اصرار می‌ورزیدیم. غرب اکنون مجبور شده این را بپذیرد، منتهی باید به جای دیکته کردن [امور] آنها را تسهیل کند.»



این در حالی است که نشست سه جانبه مذاکره کنندگان ارشد کشورهای ضامن روند آستانه (روند صلح سوریه)، شامگاه دوشنبه (۲۶ آذر ماه ۱۳۹۷) در ژنو با حضور «حسین جابری‌انصاری» دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی، «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و «سدات اونال» معاون وزیر خارجه ترکیه و هیأت‌های همراه برگزار شد.



مذاکره کنندگان ارشد سه کشور ضامن روند آستانه در این نشست، پیش نویس بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه سه کشور که امروز سه شنبه ۲۷ آذر در ژنو برگزار می‌شود را بررسی و نهایی کردند.



«حسین جابری‌انصاری» دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی نیز یکشنبه شب (۲۵ آذر) در دمشق با بشار اسد رئیس جمهور درباره آخرین تحولات مربوط به تاسیس کمیته قانون اساسی سوریه گفت‌وگوکرد.



جابری انصاری روز شنبه نیز در تهران میزبان الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه پوتین رئیس جمهور روسیه در امور سوریه بود./

 

 

نظر شما