شناسهٔ خبر: 30053655 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برجسته های تارنماها؛

تقاضای مازاد بر نیاز، مانع کاهش قیمت ها

تهران- ایرنا- روند مثبت سیاست پولی بانک مرکزی در حفظ ارزش پول ملی و کاهش نرخ برابری دلار به ریال، این انتظار را در مردم ایجاد کرده است که قیمت کالاها نیز کاهش یابد در حالیکه انگیزه افزایش تقاضای مازاد بر نیاز روزمره مردم، مانع بزرگی برای کاهش قیمت ها محسوب می شود.

صاحب‌خبر -

گروه اطلاع رسانی بنا به رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

** باید منتظر کاهش قیمت کالاها باشیم یا نه؟
پایگاه خبری «ساعت24» گزارش داد: کسب‌وکار و معیشت و روزی مردم ایران در کمتر از 10 سال دو بار با دگرگونی ویرانگر برخاسته از جهش نرخ ارزهای معتبر به ریال ایران در بازار ارز شده است. نخستین بار در سال 1391 بود که نرخ تبدیل هر دلار آمریکا به‌مثابه قابل‌قبول‌ترین ارزهای جهانی در یک دوره کوتاه سه برابر شد و در همان‌جا ایستاد. این بار نیز در سال جاری و در کمتر از 6 ماه نرخ دلار به ریال تا 4برابر رفت و حالا در نزدیکی سه برابر ایستاده است.

آیا قرار است نرخ تبدیل دلار به ریال باز هم کاهش را تجربه کند یا در همین‌جا می‌ایستد؟ درصورتی‌که نرخ دلار در اندازه سه برابر نرخ سال 1396 متوقف شود پرسش شهروندان این است که آیا نرخ‌های به‌شدت متورم شده انواع کالاها و خدمات که در ماه‌های اخیر به هر دلیل در سطحی بالاتر از شروع سال ایستاده است نیز به پایین می‌افتند؟ عده‌ای معتقدند که درحالی‌که کاهش نرخ دلار به دلیل «چسبندگی قیمت» سریعاً خود را در کالاهای سرمایه‌ای نظیر طلا نشان می‌دهد؛ در مورد کالاهای دیگر این تغییر قیمت تدریجی است ولی دیر یا زود «اتفاق می‌افتد.» عده دیگری افزایش قیمت در بعضی از اقلام خوراکی که در ماه‌های اخیر بدون توجه به کاهش قیمت ارز، گرانتر شده‌اند را بی ارتباط با افزایش نرخ دلار در بازار دانسته‌اند.

** داستان اقتصاد و احتکار
جامعه خبری تحلیلی «الف» با درج عنوان «داستان اقتصاد و احتکار»نوشت: در اقتصاد عاملی به اسم «چسبندگی قیمت‌ها» وجود دارد که وقتی کالایی گران می شود بعد از عرضه زیاد به سختی در کانال قیمتی قبلی قرار میگیرد. وقتی عرضه کالایی دچار مشکل میشود پدیده احتکار خانگی به وجود می آید مردم کالا ها را از سطح فروشگاه جمع‌آوری می‌کنند وقتی بازار تشنه کالایی می‌شود تولیدکنندگان و تجار به فکر گران کردن آن کالا می افتند و کالاها را به صورت قطره‌چکانی به بازار سرازیر می کنند. در این وضعیت دولت به فکر علاج فوری کار می‌افتد، اولین اقدام واردات عمده آن کالا می باشد افزایش قیمت کالا و امکان سوء استفاده تجاری از این موقعیت انحصاری دولت را بر آن می دارد که آن کالا را خود و با ارز ارزان در اختیار مردم بگذارد، یعنی به نوعی یارانه واردات بدهد. بازار همچنان تشنه است و دولت کالا را با ارز دولتی و قیمت ارزان گسیل بازار می‌کند، این وضعیت کمی از اشتهای مردم برای انبار کردن را کم می‌کند. اما دلالان و واسطه‌ها به طمع خرید و انبار کردن آن کالا وارد عمل می شوند و دوباره جمع کردن آن کالا از سطح جامعه و انبار کردن و توزیع قطره‌ چکانی توسط توزیع‌کنندگان انجام می پذیرد.

اگر هر کسی کالایی رابه قصد گران شدن خریداری کند، و این کار را اکثر مردم تکرار کنند، تدریجاً این رفتار تبدیل به یک باور عمومی شده و این موضوع تبدیل به یک نیروی بزرگ و مقاوم در برابر کاهش قیمت ها پس از افزایش قیمت‌ها خواهد شد. بنابر پیش‌بینی‌ها ایرانیان 200 تن طلا در خانه هایشان ذخیره دارند (کشتی آرای رئیس صنف طلا و جواهر). 20 تا 25 میلیارد ارز خانگی در ایران وجود دارد (شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران). بنابراین نباید کاری کرد که چرخه اقتصادی کشور که برای ما می چرخد توسط خود ما به مشکل بخورد.

** عدم تصویب لوایح 4 قلو چه تأثیری بر کشور دارد؟
وبگاه «خبرآنلاین» در گفت و گو با غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه کشور درباره جدال موافقان و مخالفان بر سر fatf و cft نوشت: تاجگردون در پاسخ به این سوال که تصویب شدن یا نشدنش این لوایح چه تاثیری می‌تواند در بودجه داشته باشد به خبرآنلاین گفت: درباره بودجه تاثیری ندارد البته مهمترین تاثیرش درباره عملکرد فرایندهای نقل و انتقالات ارزی است که می‌تواند تاثیر داشته باشد.

او ادامه داد: به هر حال اگر تصمیم بر این باشد تحریم‌ها در اثر قرار گرفتن ایران در لیست سیاه fatf افزایش پیدا کند ممکن است ما نتوانیم به راحتی در جریان تعاملات بانکی دنیا قرار بگیریم بنابراین شاید چندان در بودجه موثر نباشد اما قطعا بر جو عمومی‌ کشور و میزان سرمایه‌گذاری اثرگذار خواهد بود.

او در پاسخ به این سوال که اگر این لوایح معروف به fatf تصویب نشود چه سرنوشتی در انتظار ما خواهد بود گفت: به هر صورت ما یک گام به تحریم‌ها نزدیک‌تر می‌شویم و طبیعی است که به واسطه این تحریم ها مشکلات دیگری دامنگیر کشور خواهد شد. البته ما امروز هم در شرایط خوبی قرار نداریم اما همین تصویب نکردن بهانه‌ای می‌شود برای سخت‌تر شدن شرایط موجود.

تاجگردون توضیح داد: همین که مبادلات ارزی و مالی‌مان و به طور کلی ارتباطات مالی کشور کامل قطع شود ما با یک شرایط بسیار سخت رو به رو خواهیم شد. او درباره پیش‌بینی‌اش برای تصویب این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نمی‌دانم تصویب می‌شود یا خیر به هر حال در مجلس که تصویب شده است.

** آموزگار: ناگزیر به برخورد قضایی و انتظامی با قاچاق بودیم
سایت «خبرآنلاین» با نگاهی به معضل فراگیر قاچاق کتاب به نقل از محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران نوشت: به نظر می رسد که معضل قاچاق کتاب این روزها از مرحله چاپ و انتشار غیرقانونی آثار گذشته است و به سایر حوزه‌های مربوطه نیز رسوخ کرده است، محمود آموزگار ضمن اشاره به شکل برخورد با این آسیب بزرگ، در این باره گفت: «فکر می‌کنم که ما در موقعیتی قرار داشتیم که ناگزیر به برخورد قضایی و انتظامی با معضل قاچاق کتاب بوده‌ایم و برای از بین بردن این مشکل می بایست این اقدامات را انجام دهیم. ضمن آنکه فکر می‌کنم در ادامه مسیر و ادامه راه می بایست در چند خط و پروسه مربوطه به چاپ و انتشار کتاب نیز تامل کرده و تغییراتی را انجام دهیم.»
آموزگار در پاسخ به این پرسش ضمن اشاره به هزینه‌هایی که ناشران متقبل می‌شوند، اینطور پاسخ داد: «با وجود آنکه وضعیت بازار کتاب چندان مساعد نیست، اما قاچاقچیان کتاب بسیاری از هزینه‌های تمام شده کتاب را متحمل نمی‌شوند، به عنوان مثال اگر یک ناشر یک کتابی را آماده چاپ کند غیر از خرید ملزومات و مواد اولیه که ناچار به تهیه آن‌هاست، باید حق تالیف و حق ترجمه را نیز بپردازد، هزینه ویراستاری، طراحی جلد، صفحه‌بندی و... را هم پرداخت کند. مجموع این مسایل حدود 30 درصد از هزینه چاپ می شود که قاچاقچیان کتاب با متحمل نشدن آن‌ها صرفه جویی کرده و به سود می‌رسند.»

او ادامه داد: «در بخش توزیع نیز هم این مسئله صدق می‌کند و ناشر 30 تا 40 درصد در این حوزه ناچار به هزینه کردن است اما در زمینه قاچاق کتاب این هزینه را به این میزان وجود ندارد و قاچاقچیان کتاب شبکه توزیع مختص به خود را دارند و این مسئله، این امکان را برایشان فراهم می‌کند تا کتاب را ارزان‌تر بفروشند و به سود دست پیدا کنند.»

** سخنگوی کمیسیون آموزش: موسسات کنکور، صداوسیما را اشغال کرده‌اند
سایت خبری «عصر ایران» در گفت‌وگو با میر حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با درج عناوین «موسسات کنکور، صداوسیما را اشغال کرده‌اند/ با رفتار این موسسات نظام تعلیم و تربیت به خطر افتاده است» نوشت: نماینده گرمی (اردبیل) در مجلس در مورد بحث‌هایی که در مورد مشق شب دانش آموزان وجود دارد گفت: بحث مشق شب موضوعی تخصصی و مربوط به معلوم است و‌نیازی به ورود و اظهار نظر نمایندگان و بزرگان به این موضوع نیست.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات ادامه داد: «آنهایی که کتاب به نام مشق شب چاپ می‌کنند و می‌گویند در کنار مشق شب اینها را نیز پرکنید بدانند که این کارها برخلاف خلاقیت و‌نوآوری است و جلوی خلاقیت بچه ها را می گیرد.» «اینکه این موسسات به هر دری می زنند که به حیات شان ادامه دهند به این دلیل است که می دانند راهشان غلط است، آنها می دانند به غلط و ناحق صداوسیما را اشغال کرده اند.»

میرزاده تاکید کرد: «مسئولان صداوسیما می دانند که این روش اشتباه و برخلاف سند تحول بنیادین و اهداف تعلیم و تربیت است اما بازهم به این روش ادامه می‌دهند چراکه اینها تبدیل به بنگاه اقتصادی شده اند.» «صداوسیما نباید برای کسب درآمد، بسیاری از زمان خود را در اختیار این موسسات قرار ‌دهد، اولین خطا در این زمینه از طرف صداوسیما انجام شده است.»

** مردمان آذربایجان، خود را ایرانی اصیل دانسته و می‌دانند
تارنمای خبری «تابناک» در گفت وگو با روح‌الله حضرت‌پور نماینده شهرستان ارومیه با درج عناوین «مردمان آذربایجان، خود را ایرانی اصیل دانسته و می‌دانند/ مردم آذربایجان نه دنبال جدایی هستند و نه براندازی/ آذربایجان،میانگین هر ماه یک شهید تقدیم انقلاب می‌کند» نوشت: هفته گذشته، صحن مجلس شاهد برخی اظهارات عجیب و غریب از سوی برخی نمایندگان مجلس بود، به گونه ای که نماینده مردم مهاباد در نطق میان دستور، یک بحث قومیتی را مطرح و در خلال آن از یک رهبر تجزیه طلب کرد با صراحت دفاع کرد.

در لابلای این بحث ها، توییت نماینده ای دیگر در شبکه های مجازی خبرساز شد؛ روح الله حضرت پور، نماینده مردم ارومیه در واکنش به سخنان استاندار آذربایجان غربی در ارتباط با «فاجعه جیلولوق» در توئیتر خود نوشته است: «ملت آذربایجان اگر بر یک جنایت تاریخی تأکید دارد، در پی ایجاد اختلاف نیست، بلکه می خواهد این جنایت ها دوباره تکرار نشوند. آقای استاندار مهمان ما هستند و فرهنگ ما، فرهنگ مهمان نوازی است؛ اما از ایشان انتظار داریم، سطحی با حوادث تاریخی برخورد نکنند.»

همین توییت حضرت پور، دستمایه برخی انتقادات به این اظهارنظر شد و برخی کاربران صفحه های مجازی، بدون توجه به محتوای ضد قومیتی اظهارات وی، استفاده از کلمه ملت آذربایجان را دستاویزی برای تخریب وی قرار داده و مسیر انتقادات از نماینده مهاباد را به سمت نماینده ارومیه تغییر دادند.

روح‌الله حضرت‌پور، نماینده مردم ارومیه در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: اگر نگاهی به گذشته و تاریخ بعد از انقلاب هم داشته باشید، خواهیم دید، هم در زمان جنگ و هم بعد از آن بیشترین شهدا توسط منافقان و گروهک های تروریستی مانند PKK، یا سایر گروه ها، در این منطقه بوده است؛ بنابراین، در ازای این همه زحمت هایی که مردم این خطه برای کشور کشیده اند، انتظار می رود، مسئولان هم اندکی مراعات حال این مردم را داشته باشند.

** وقتی «حیات وحش» معادل «شکار» می‌شود!
سایت خبری «تابناک» گزارش داد: پس از آنکه مدیران سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان به یکباره همه سیاست‌های این سازمان در خصوص شکار را کن فیکون کرده و با لغو ممنوعیت شکار، صدور پروانه‌های شکار و دایرکردن قرق‌های اختصاصی و شکارگاه‌های خصوصی را در دستور کار قرار دادند، موجی از انتقادات شکل گرفت که نتیجه این چرخش بزرگ را آینده‌ای تیره‌وتار برای حیات وحش کشورمان تعبیر می‌کرد.

انتقاداتی که در نوک پیکان آن، بسیاری از فعالان و اساتید نام آشنای عرصه محیط زیست کشورمان قرار داشتند و دارند که شاید به خواب هم نمی‌دیدند سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در بحرانی‌ترین شرایط، اقدام به صدور و فروش پروانه‌ها و جواز‌های شکار در سراسر کشور نماید.

رویکردی که در تکمیل آن، به تازگی اقدام دیگری در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان قرار گرفته است؛ برگزاری کارگاه مدیریت حیات وحش برای اصحاب رسانه در محل سازمان و با حضور جمعی از مسئولان سازمان که خبر زیر، توضیح مختصری درباره آن است.

** ضربه مهلک ترس بر بدنه بازار!
پایگاه خبری «فرارو» گزارش داد: این روز‌ها بازار سهام درشرایط سختی است، روند فرسایشی افت قیمت‌ها سرمایه‌گذران خرد و تازه‌وارد را نگران و حتی وحشت‌زده کرده که چگونه سرمایه‌های خود را از آتش قرمز تالار حافظ نجات دهند.
حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این ریزش‌ها طبیعی است و اینکه بالاخره رشد بازار از چه زمانی آغاز می‌شود؟
بازار‌ها عموماً چرخه‌های رکود و رونق دارند و این نوسانات به کرات تکرار می‌شوند و هر دوره نوسان هم از 5 مرحله حرکت خنثی، رشد سریع، رشد آرام، نزول کند و نزول سریع تشکیل می‌شود که یک گراف سینوسی را تشکیل می‌دهند پس طبیعی است بازار‌ها دائماً این چرخه را تکرار کند در بورس تهران هم دقیقاً همین اتفاق افتاده است.

گزارش روزانه بازار بورس- معاملات بورس تهران دوشنبه (26 آذر) سیمای منفی داشت و شاخص اصلی بازار در پایان دادوستد‌های روز نزدیک 2 هزار واحد دیگر به عقب نشست و به پایان‌ترین سطح از ابتدای پاییز، یعنی به کانال 159 هزار واحد رسید.

در معاملات امروز بازار بورس تهران نماد‌های فولاد، فملی و وامید بیشترین اثر منفی و نماد تاپیکو بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل رقم زدند. ارزش کل معاملات حدود 455 میلیارد تومان به ثبت رسید. نماد معاملاتی بانک ملت با نزدیک 137 میلیون سهم به ارزش 274 میلیارد ریال بیشترین حجم معاملات بورس را بخود اختصاص داد.

** از عذرخواهی‌های فانتزی باید عبور کنیم!
تارنمای خبری « فرارو» در گزارشی نوشت: عبدالله نوری به تازگی در دیدار با مجمع زنان اصلاح‌طلب از مردم عذرخواهی کرده است. پیش از او نیز سیدمحمد خاتمی به خاطر کاستی‌ها عذرخواهی کرده بود. عذرخواهی خاتمی و عبدالله نوری به عنوان دو تن از سران جریان اصلاحات می‌تواند به معنای اعلام اشتباهات و تجدید نگاه در این جریان سیاسی باشد؟ جریان اصلاح‌طلب از خرداد 76 تا کنون چه اشتباهاتی داشته است؟ این جریان برای اشتباهات خود چگونه می‌تواند عذرخواهی کند؟

عباس عبدی، روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی نیز به فرارو می‌گوید: درباره اینکه آقای خاتمی یا آقای نوری چه رفتار‌هایی را اشتباه دانسته اند وارد نمی‌شوم. ولی اولین مساله‌ای که برایم اهمیت دارد این است که اشتباه در سیاست چه معنایی دارد؟ آیا اینکه کاری به نتیجه نرسیده اشتباه است؟ به نظرم اینگونه نیست چرا که در این صورت همیشه باید از بیشتر کار‌ها عذرخواهی کرد. حتی قبل از شروع کار باید پیشاپیش عذرخواهی کرد برای آنکه خیال مردم راحت باشد که آن کار ممکن است به نتیجه مورد نظر و ادعا شده نرسد.

این تحلیل‌گر سیاسی ادامه می‌دهد: تا هنگامی که مرتکب قصور و تقصیری نشویم نمی‌توانیم صرفاً از نتیجه یک کار، مقدمات آن کار را تخطئه اخلاقی کنیم و بگوییم اشتباه است. وقتی شما در خیابان و موقع راه رفتن حواستان نباشد و با کسی برخورد کنید بلافاصله از او عذرخواهی می‌کنید این قصور است. این عذرخواهی ناظر بر این است که آن طرز راه رفتن شما اشتباه بوده و عذرخواهی بابت این اشتباه است. به طریق اولی اگر عمدا به کسی تنه می‌زنید باید چند برابر عذرخواهی کنید و این تقصیر است. ولی اگر هیچ تقصیر و قصوری نداشته باشید عذرخواهی فقط یک ژست اخلاقی است.
عبدی می‌گوید: باید از عذرخواهی‌های فانتزی عبور کرد. حتی اگر عذرخواهی می‌کنیم باید توضیح دهیم که در گذشته چرا این اشتباهات رخ داده است. صرف اینکه به یک اشتباه اشاره می‌کنیم کافی نیست. باید درباره علت آن توضیح دهیم و بگوییم از حالا به بعد چه تضمینی وجود دارد که آن اشتباهات دیگر رخ ندهد؟

** حلقه محمودیه؛ وفاداران محمود احمدی نژاد
سایت «فرارو» با بیان این مطلب که «یاران اصلی احمدی نژاد در زندان» نوشت: حامیان رییس جمهور سابق عملا به اندازه انگشتان دو دست هم نیست. البته احتمالا هنوز افراد و گروه‌های در جریان اصولگرایی هستند که دل در گرو او دارند، اما با عملکرد احمدی نژاد در جریان انتخابات ریاست جمهوری آن‌ها هم چاره‌ای ندارند جز این که خود را از قافله حمایت از او کنار بکشند. شاید اگر احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نامزد نمی‌شد و از بقایی حمایت نمی‌کرد گروه‌هایی همچون پایداری همچنان گوشه چشمی به او داشتند.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران روز دوشنبه اعلام کرد که محکومیت صادره در دادگاه انقلاب در مورد اسفندیار رحیم مشایی، مشاور نزدیک محمود احمدی نژاد تائید شده است.

اسفندیار رحیم مشایی در ارتباط با عنوان اتهامی دیگر دایر بر تبلیغ علیه جمهوری اسلامی به استناد ماده 500 قانون مجازات اسلامی به تحمل یک سال حبس و در مورد اتهام ردیف سوم دایر بر توهین به مقامات قضایی به سبب انجام وظیفه، به تحمل 6 ماه حبس محکوم شده بود. البته ظاهرا مشایی اتهامات دیگری هم دارد که اسماعیلی درباره این اتهامات گفته بود رسیدگی به آن‌ها ادامه دارد.

این در حالی است که پیشتر نیز حمید بقایی دیگر یار و همراه رییس جمهور پیشین به 15 سال حبس محکوم شده بود. بقایی همین اینک در حال گذرندان دوران حبس خود است.

در همین حال علی اکبر جوانفکر از دیگر یاران احمدی نژاد نیز همزمان با اسفندیار رحیم مشایی به 4 سال حبس محکوم شده است. حکم جوانفکر هنوز در دادگاه تجدید نظر تائید نشده با این حال احتمالا او نیز همچون مشایی و بقایی باید به زندان برود.

حالا در این وضعیت با توجه به اینکه پیشتر دادگاه برای سعید مرتضوی رییس سازمان تامین اجتماعی در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد و محمد رضا رحیمی معاون اول نیز حکم حبس صادر کرده بود به این ترتیب 5 تن از مقامات عالی رتبه دولت احمدی نژاد با محکومیت‌های سنگین زندان مواجه شده اند.

غلامحسین الهام عضو پیشین شورای نگهبان و از اعضای دولت‌های نهم دهم ، مجتبی هاشمی ثمره از مهره‌های کلیدی احمدی نژاد در دولت نهم ، عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر اسبق کارو رفاه اجتماعی، مرتضی تمدن استاندار اسبق تهران، سیدحسن موسوی رییس دفتر احمدی نژاد، بهمن شریف زاده تنها روحانی مهم در میان یاران وفادار به احمدی نژاد و در کنار این چهره ها، عبدالرضا داوری مشاور رسانه‌ای رییس جمهور سابق و تعدادی جوان نیز فعالیت می‌کنند. مهمترین آنها محمد حسین حیدری مدیر مسئول سایت دولت بهار است که حالا در زندان است و گویا به سه سال حبس محکوم شده است. این دسته از همرهان احمدی نژاد بار رسانه‌ای جریان او یا جریان موسوم به «بهار» را بر دوش می‌کشند. البته حضور رسانه‌ای این جریان بیشتر به شبکه‌های اجتماعی محدود است. توئیتر و تلگرام دو پایگاه اصلی آنهاست. تمام سایت‌های وابسته به آن‌ها مسدود شده و هیچ رسانه کاغذی قابل ذکری هم ندارند.

** محکومان امنیتی برای آزادی مفسد اقتصادی سنگ‌تمام گذاشتند
پایگاه خبری «مشرق» با درج عناوین «محکومان امنیتی برای آزادی مفسد اقتصادی سنگ‌تمام گذاشتند/ وثیقه 500 هزار متری «هنگامه شهیدی» برای آزادی «درمنی»» گزارش داد: یکی از بزرگترین مفسدین اقتصادی سالهای گذشته که پس از طی محاکمه، در نهایت به اعدام محکوم شد، یکی از پیچیده ترین پرونده های اقتصادی یک دهه اخیر است؛ پرونده‌ای که در دولت‌های مختلف ریشه داشته و از بابک زنجانی (دیگر مفسد اقتصادی اعدامی) تا برخی چهره‌های سیاسی و متهمان امنیتی نیز با وی مرتبط بوده‌اند.

باقری درمنی در جریان رسیدگی به پرونده‌اش از هیچ تلاشی برای انحراف در مسیر رسیدگی، تطمیع و حتی فرار از کشور دریغ نکرده است و یکبار پیش از خروج از کشور و بار دیگر نیز پیش از اجرای نقشه فرار، به دام افتاده است.

اما یکی از نکات جالب این پرونده، اقدام دو محکوم امنیتی تابلودار برای آزادی باقری درمنی بوده است؛ در این ماجرا نام «هدایت الله آقایی» و «هنگامه شهیدی» که هر دو از محکومان امنیتی هستند به چشم می‌خورد. اما علت اینکه فردی از عناصر فتنه 88 به نام «هنگامه شهیدی» قصد وثیقه گذاشتن سند زمین 500 هزار مترمربعی خود برای آزادی او را داشته است، چیست؟

«حمید باقری درمنی» که به عنوان یکی از بزرگترین مفسدین اقتصادی شناخته می‌شود، از سال 1383 به بعد دارای پرونده‌های قضایی گوناگون بود؛ از «قاچاق کالا» و «پولشویی با ارزش نجومی» تا «پرونده معوقات بازپرداخت وام‌های بانکی» و «قاچاق شمش طلا».

با ورود پرونده باقری درمنی به مراحل حساس خود و اثبات اهتمام و جدیت دستگاه قضایی در تعیین تکلیف پرونده این سرشبکه اصلی یکی از بزرگترین باندهای کلاهبرداری از سیستم بانکی و نفتی، جریان آلوده حامی قدیمی وی که توانسته برخی عناصر داخل و خارج از کشور را در پول های کثیف خود شریک کند دست به کار شده‌اند تا به هر طریقی روند رسیدگی عادلانه به پرونده و حکم صادر شده از سوی دادگاه انقلاب اسلامی و دیوان عالی کشور را زیر سوال ببرند. این جریان تابلو دار قصد دارد با پول های به غارت رفته از بیت المال یکبار دیگر حمید باقری درمنی مفسد بزرگ اقتصادی نقش آفرین در پرونده‌های متعدد بانکی و نفتی را از چنگ قانون و عدالت نجات دهد.

جریان های آلوده به باند کلاهبرداری حمید باقری درمنی با خبرسازی‌های مختلف تمام تلاش خود را می‌کنند تا با تحت تاثیر قرار دادن فضای خبری همچون گذاشته به کمک باقری درمنی آمده و شرایطی را برای او فراهم کنند تا این کلاهبردار بزرگ اقتصادی بتواند اندکی فضا را به نفع خود تغییر داده و یک بار دیگر این جریان‌های آلوده به پول‌های کثیف بتوانند از کنار یک پرونده غارت بیت المال، سرمایه‌ای را برای خود فراهم نمایند.

اما علت اینکه هنگامه شهیدی قصد وثیقه گذاشتن سند زمین 500 هزار مترمربعی خود برای آزادی «باقری درمنی» را داشته است، چیست؟
چه عاملی او را ترغیب کرده بود که برای آزادی این مفسد اقتصادی، سندهای زمین پرارزش 500 هزار مترمربعی گرمسار را به گرو بگذارد؟
این سند، درخواست کتبی «هنگامه شهیدی» برای وثیقه‌گذاری اسناد 500 هزار متر مربع زمین گرمسار جهت آزادی «باقری درمنی» است که در تاریخ 20 آذر 1396 به شعبه سوم بازپرسی مجتمع امور اقتصادی تهران، ارائه شد.

نکته قابل تامل آنکه، هنگام شهیدی در زمانی که با حمایت کانالی ضدانقلاب علیه نظام مشغول اتهام زنی بود، اعلام کرده بود که از طریق کمک‌های آشنایانش گذران معیشت می‌کند؛ جالب آنکه در همان مقطع وی زمینی به وسعت 500 هزار مترمربع در تصاحب داشت که می‌خواست آنرا وثیقه آزادی یک مفسد اقتصادی کند.

- جرائم امنیتی «هنگامه شهیدی»
«هنگامه شهیدی» در زمره فعالان فتنه 88 بود. او چندی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 از انگلیس به تهران آمد و عضو ستاد انتخابات یکی از سران فتنه شد. شهیدی در چندین مقطع به سبب ارتکاب جرائم متعدد دستگیر شد. این فرد که خود را در فضای مجازی خبرنگار می‌نامید با پشتیبانی کانال‌های بدنام و ضدانقلاب مشغول فعالیت گسترده بود. نامبرده در تیرماه سال جاری در حالی که تحت تعقیب قضایی بوده، توسط مأمورین پلیس جزیره کیش شناسایی و دستگیر می‌شود. شهیدی تا قبل از دستگیری، برای اینکه از دید ماموران مخفی بماند، از ماسک استفاده می‌کرد.

در اینجا چند نکته مبهم ایجاد می‌شود: چه رابطه‌ای میان «هنگامه شهیدی» و «باقری درمنی» وجود داشت که «شهیدی» قصد داشت سند زمین 500 هزار مترمربعی گرمسار را برای آزادی «باقری درمنی» وثیقه بگذارد؟

هنگامه شهیدی، در زمان فرار و قبل از دستگیری، در پست‌هایی که در توییتر منتشر می‌کرد مدعی بود، وضعیت مالی مناسبی ندارد و محل اسکانش از طریق دانشجویان یک دانشگاه فراهم شده و معتمدینش برای او پول می‌فرستند.

اما فارغ از موضوعات مطرح شده، یک نکته قابل تامل و مبهم، پس از دستگیری هنگامه شهیدی، فرقه بهاری و تیم رسانه ای رئیس جمهور سابق به تکاپو افتادند و با مطالب و یادداشت های گوناگون به مظلوم نمایی از این فرد پرداختند. این موضوع آنقدر برای این جریان اهمیت داشت که «محمود احمدی‌نژاد» در دفاع از هنگامه شهیدی بیانیه رسمی صادر کرد.

پژوهشم**1699**9131

نظر شما