شناسهٔ خبر: 3004984 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در نشست خبری چهارمین جشنواره فیلم خورشید عنوان شد؛

قدرت سینماگر کارکردن با بودجه اندک است/ آغاز جشنواره‌ای مستقل با اسپانسرهای فراوان!

خبرگزاری شبستان: محمدرضا اصلانی گفت: قدرت سینماگر در این است که با بودجه اندک به موضوعات که اهمیت بپردازد و آنها را به جامعه نشان دهد چرا که موضوع با اهمیت خوب اهمیت دارد و خیلی پرداختن به آن تاثیر نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی شبستان، نشست خبری چهارمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید، امروز 20 دی ماه با حضور «محمدرضا اصلانی» فیلمساز پیشکسوت، «مهدی یارمحمدی» دبیر و «مونا زاهد» مدیر اجرایی جشنواره و به همراه یزدان عشیری، مدیر روابط عمویم جشنواره فیلم خورشید در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

 

به گفته یزدان عشیری، جشنواره فیلم کوتاه خورشید از 23 تا 25 دی ماه با شعار «زیباترین رویاهایت را بیاور» در خانه هنرمندان برگزار می شود. این حرکت، ظرفیت خوبی برای سازمان های زیربط در سینما برای مشارکت فراهم می کند. این جشنواره صرفاً یک رقابت نیست، بلکه بستر یا فرصت مطالعات پژوهشی در حوزه سینما را پدید می آورد.

 

«مهدی یارمحمدی» دبیر این جشنواره با اشاره به پیشینه برگزاری این جشنواره گفت: پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل حامی برگزاری جشنواره «خورشید» است؛ این پایگاه با هدف حمایت از تولید و عرصه فیلم کوتاه مستقل در داخل و معرفی آن در خارج از کشور تاسیس شد و توانست ارتباط خوبی با جشنواره های داخلی و خارجی برگزار کند به نحوی که این پایگاه در جشنواره های مختلف فیلم جایزه بهترین فیلم کوتاه مستقل را در نظر گرفته و اهدا کرد و نتیجه آن شد که جشنواره فیلم خورشید راه اندازی شود.

 

وی با بیان اینکه نگاه هیات انتخاب و داوری به فیلم های جشنواره تجربه گرایانه است، اظهار کرد: حضور داوران این جشنواره نشان دهنده تلاش برای زنده نگه داشتن تولیدات فیلم کوتاه در حوزه مستقل است.

 

یارمحمدی خاطرنشان کرد: پایگاه فیلم کوتاه مستقل در فرودین ماه سال جاری پیامی را برای همه فیلمسازان جهان ارسال کرد و از آنها درخواست کرد که هرچند این روزها دنیا رنگ جنگ به خود گرفته و اکثر فیلمسازان به دنبال به تصویر کشیدن جنایات جنگی هستند، اما با توجه به نیاز مخاطب امروز که به دنبال امید در تولیدات سینمایی هستند، درباره رویاهای خود فیلم بسازند و آن را به دبیرخانه «خورشید» ارسال کنند که خوشبختانه این پیشنهاد با استقبال بسیاری از فیلمسازان در سراسر دنیا به ویژه جشنواره منچستر مواجه شد و ما نیز در جشنواره خورشید بخشی را با این محتوا قرار دادیم.

 

وی افزود: جشنواره فیلم «خورشید» با موضوع آزاد برگزار می شود و تمام تلاش خود را کردیم تا از فیلم هایی با موضوع به تصویر کشیدن رویاها حمایت کنیم.

 

دبیر چهارمین جشنواره فیلم خورشید با بیان اینکه امروز سایت جدید پایگاه حمایت از فیلم مستقل رونمایی شده است، درباره دیگر برنامه های جشنواره گفت: آخرین اطلاعات و رویدادهای جشنواره در این سایت قابل دسترسی است. مراسم افتتاحیه جشنواره در روز 23 دی ماه در خانه هنرمندان برگزار می شود، همچنین از محمدرضا اصلانی فیلمساز شناخته شده نیز تقدیر به عمل می آید که این مراسم به منظور الگوسازی برای فیلمسازان مستقل و تجربه گرا انجام می شود.

 

وی با تاکید بر اینکه هیچ ردیف بودجه ای از ارگان دولتی نداشتیم، بیان کرد: این جشنواره بدون حمایت از سوی نهاد خاصی و کاملا به صورت مستقل برگزار می شود. البته حامیانی از قبیل بانک صادرات، بانک اقتصاد نوین، مرکز گسترش مستند و تجربی، خانه هنرمندان، شرکت شیلا و چند شرکت خصوصی دیگر داشتیم.

 

یارمحمدی ادامه داد: تصمیم گرفتیم تا گنجینه آثار اهدایی هنرمندان را برنامه ریزی کنیم که در این بخش هنرمندان شناخته شده هدایایی را به گنجینه اهدا می کنند که در یک فرصت مناسب این هدایا در معرض فروش قرار گرفته و مبلغ به دست آمده از این فروش به تولید فیلم کوتاه مستقل منجر می‌شود.


وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: بعد از پایان جشنواره از 27 دی ماه به مدت یک هفته فیلم های حاضر در جشنواره به صورت آنلاین در سایت پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل پخش می شود، همچنین از 7 و 9 بهمن ماه نمایش فیلم های کوتاه در دانشگاه تهران اکران می شوند.

 

404 فیلم کوتاه مستقل در جشنواره خورشید/ حضور 12 فیلم خارجی در جشنواره

بر این اساس، در ادامه «مونا زاهد» دبیر اجرایی جشنواره درباره تعداد آثار ارسالی به جشنواره، بیان کرد: تمام تلاش مان این بود که امسال بتوانیم راهی پیدا کنیم که فیلم ها از کیفیت بالایی برخوردار باشند. امسال 404 اثر به جشنواره ارسال شد که از این میان 17 فیلم مستند، 32 فیلم داستانی، 13 فیلم تجربی، 9 انیمیشن، 9 ویدئو آرت و 33 فیلم در بخش دریچه حضور داشتند. همچنین 44 پوستر هم انتخاب شدند. جشنواره در دو بخش اصلی و ویدئو آرت برگزار می شود.

 

وی در مورد بخش دریچه و چشم انداز به خبرنگاران گفت: این بخش برای نمایش فیلم های کوتاه ایجاد شده است. همچنین در بخش چشم انداز 7 فیلم از فرانسه، 2 فیلم از هلند، 2 فیلم از مجارستان و یک فیلم از آلمان به نمایش در خواهد آمد.

 

زاهد با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی در خلال برنامه جشنواره و نمایش فیلم ها، توضیح داد: در این دوره از جشنواره 5 کارگاه برگزار می شود، ویدئو آرت، شخص نگاری، مستند و تجربی، بازاریابی فیلم کوتاه و کارگاه کارگردانی برگزار می شود. برنامه نمایش فیلم ها نیز به این شرح است؛ در سالن شهناز از ساعت 10 تا 15:30 و در سالن ناصری فیلم ها از ساعت 10 صبح تا 22 به نمایش در می آیند و همچنین 5 کارگاه ویدئو آرت با حضور امید راد، شخصی نگاری با حضور مونا زاهد، مستند و تجربی با حضور محمود رحمانی، بازاریابی فیلم کوتاه با حضور مرجان علیزاده و کاگردانی خلاق با حضور وحید وکیلی فرد در سالن امیرخانی برگزار می شود. نمایش پوسترهای فیلم نیز در محوطه خانه هنرمندان و طبقه دوم خانه هنرمندان خواهد بود.

 

اصلانی: قدرت سینماگر کار کردن با بودجه اندک است

در پایان این نشست خبری، محمدرضا اصلانی فیلمساز پیشکسوت در سخنانی گفت: جامه هنری ما باید به سمتی برود که روی پای خود حرکت کند چرا که هنرمند نباید دست به دامن دولت باشد. وابستگیسینمای ما به نهادهای دولتی زیاد است، نه اینکه وابسته به دولت بودن بد است اما هنرمند باید تا می تواند وابستگی اش را به نهادهای دولتی کم کند.

 

وی با اشاره به اینکه سفارش گرفتن در سینما لازم است، بیان کرد: سفارشی کار کردن قطعاً مورد تایید نیست، یک فیلمساز بالاتر از این است که در خدمت کسی باشد چرا که در خدمت بودن سینما ما را دچار خسران می کند. جشنواره فیلم خورشید در واقع اولین جشنواره فیلم مستقل است البته مستقل نه از این بابت که از مردم جداست بلکه مستقل بودن آن نشانه ارتباط زیاد جشنواره با مردم است.

 

اصلانی در پایان تاکید کرد: قدرت سینماگر در این است که با بودجه اندک به موضوعات که اهمیت بپردازد و آنها را به جامعه نشان دهد چرا که موضوع با اهمیت خوب اهمیت دارد و خیلی پرداختن به آن تاثیر نخواهد داشت.

 

پایان پیام/

نظر شما