شناسهٔ خبر: 30006217 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بازار ارز به سمت تعادل حرکت می‌کند

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:اگر ثبات در بازار ارز ادامه پیدا کند می‌توانیم از این طریق به ثبات در اقتصاد برسیم که اگر ثابت نباشد همه در موضع، چه کنم قرار می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداو سیما فرهاد دژپسند در جلسه با اعضای اتاق بازرگانی ایران گفت: یکی از برنامه‌های جدید که در مجلس و دولت گفتم، گفت و گو با بخش خصوصی بوده است این فقط برای شعار نیست بلکه برای تحقق و اجرای برنامه هر موقعی که دعوت شدم چه در اتاق بازرگانی یا اتاق تعاون اگر مشکل این بود حضور پیدا کردم.

بخش خصوصی در شرایط عادی همکار واقعی دولت است و در شرایط تحریم پیشگام و پیشقراول است، بخش خصوصی با توانمندی‌هایی که دارد می‌تواند از این بحران‌ها عبور کند و به دولت کمک کند این‌ها تعارف نیست بلکه واقعیتی از کشور است و زمانی که مسئولیت اجرایی گرفتم قائل به این نگاه هستم و خدا را شکر می‌کنم که فایده آن را دیدم و درست‌ترین نگاهی است که برای اداره کشور پیدا کردم.
وی افزود: در یک برنامه تلویزیونی آقای عسگر اولادی گفت که حرف‌هایی دارم که میخواهم با وزیر اقتصاد بزنم دفتر من با وی تماس گرفت و دعوت کرد، البته هدف داشتم، چون معتقد بودم اتاق چین در خصوص وضعیت چین می‌تواند به ما کمک کند جلسه خوبی بود و فرصت‌های خوبی داشتم و امیدوارم وضعیت ایران و چین بهتر از گذشته شود امیدوارم در این دوره که در خدمت شما هستم این نوع ارتباط عمق پیدا کند.
دژپسند گفت: در جلسه‌ای که با هیئت رئیسه اتاق ایران داشتم اعلام کردم لوایحی را که در دست تنظیم داریم اتاق به ما کمک کند.
وی افزود: از آقای میرشجاعیان معاون وزیر اقتصاد درخواست می‌کنم که ارتباط خود را با اتاق بازرگانی سازماندهی کند تا بتوانیم از دیدگاه‌های اعضای اتاق به طور کامل بهره‌مند شویم.
وی گفت: اول امسال دولت بسته ارزی را ابلاغ کرد، همیشه به یک دیکته‌ای که نوشته می‌شود می‌توان ایراد وارد کرد با مصوبه شورای عالی اقتصادی که هیئت ۵ نفره انتخاب شدند آنجا بحث این بود که نظرات بخش خصوصی را جویا شویم آن‌چه که تهیه شده بود بعد از دریافت نظربخش خصوصی تغییر محسوسی داشت که برخی از دوستان عبارت عقب‌نشینی را به کار برده بودند که بنده گفتم نه و گفتم این آثار تعامل با بخش خصوصی است و به عنوان ثمره شجره طیبه تعامل و همکاری است باید آن را بپذیریم، امروز، اما آثار آن را در بازار داریم می‌بینیم.
دژپسند افزود: امروز که در خدمت شما هستم دیروز بازار نیما ۶۰ میلیون یورو عرضه داشت که این عدد نسبت به برآورد اولیه بسیار خوب است، بازار ارز هم دارد به سمت تعادل حرکت می‌کند صادرکنندگان ایرانی برای عرضه ارز کمک می‌کنند، بانک مرکزی هم سیاست‌هایی را در طرف تقاضا طراحی و اجرا کرده که این دو تا در کنار هم به افزایش عرضه و هم به مدیریت تقاضای مصنوعی ارز کمک می‌کند و خوشبختانه می‌تواند تعادل را برگرداند.
وی گفت: من راجع به نرخ ارز کمتر حرف می‌زنم، اما به این نکته تأکید دارم که ثبات بازار ارز مثل ثبات اقتصاد کشور و مهمتر از چیز‌های دیگر است به خصوص که صادرات ما واردات پایه است بنابراین اگر ثبات را در بازار ارز حاکم کنیم از فواید آن همه استفاده می‌کنیم.
دژپسند افزود: اگر ثبات در بازار ارز ادامه پیدا کند می‌توانیم از این طریق به ثبات در اقتصاد برسیم که اگر ثابت نباشد همه در موضع، چه کنم قرار می‌گیرند.
وی گفت: آنچه که از قانون و مقررات دارد انتخاب می‌شود باید خوب روی آن کار شده باشد و وقتی به صورت مصوبه درآمد باید همه به آن پایبند به حافظ آن باشیم.
دژپسند افزود: بخش خصوصی باید بداند در چه ریلی می‌خواهد حرکت کند اگر این ریل پر نوسان و پر پیچ و خم باشد نمی‌توان در آن حرکت کرد این باید در تعامل قوی دوسویه ایجاد شود.
وی گفت: نیازی نیست صحبت میان فعالان اقتصادی و دولت به رسانه‌ها برسد، زیرا ما ابزار متعددی برای رساندن حرف‌های یکدیگر داریم، می‌توانیم تندترین حرف‌ها را بدون تعارف و بی پرده به هم بزنیم. اگرچه معتقدم رسانه‌ها در شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فساد و شکل گیری آن بسیار موثرند.
دژپسند افزود: فایده در گفتگو تعامل و روابط سازنده منعطف است که می‌توانیم در آن به نتیجه برسیم قرار نیست که در این بحث‌ها همه احساس رضایت صد درصدی کنند در این صورت تعاملی صورت نمی‌گیرد تعامل در صورتی به وجود آید که به نقطه‌ای برسیم که احساس کنیم تا جایی که دو طرف کوتاه آمدند و عبارت برد- برد هم برای همان است بنابراین من مصمم هستم تا زمانی که عمر من اجازه می‌دهد و تا زمانی که در مناصب اداری هستم این رویکرد را مبنای کار خود قرار دهم و متقابلاً درخواست من این است که تعامل و همکاری داشته باشیم دولت احساس کند بخش خصوصی همکارش است و بخش خصوصی احساس کنند دولت نماینده اش است و هردو می‌خواهند اعتلای ایران اسلامی اتفاق بیافتد.
وی گفت: نمی‌توانیم بدون توجه به نرخ رشد اقتصادی و تداوم رشد راجع به نرخ مالیاتی بحث کنیم؛ قرار نیست برای رسیدن به وضع مطلوب مالیاتی، به مودیان خوش حساب و شفاف فشار وارد شود.
دژپسند افزود:، اما فرار و اجتناب مالیاتی قابل قبول نیست از شما می‌خواهم به ما کمک کنید در شناسایی راه‌های مواجهه با فرار و اجتناب مالیاتی، شما و فعالان اقتصادی می‌توانید به ما این کمک را انجام دهید شما که دردل کار هستید بسیار راحت می‌توانید این کار را انجام دهید ما بیکار ننشسته ایم دنبال الکترونیکی کردن نظام مالیاتی، استقرار شبکه جامع مالیاتی به معنای کامل آن و سازماندهی ممیزی هستیم.
وی گفت: شما اتاقی‌ها فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار هستید، اما کسانی هستند که فعالیت اقتصادی دارند و بدون شناسنامه هستند که این‌ها دارای فرار مالیاتی هستند و اجتناب‌های مالیاتی مربوط به همین قشر است و درآمد‌های هنگفتی از فعالیت‌های مختلف اقتصادی دارند اگر به این فعالیت‌ها نظم و سازمان بدهیم، می‌توانیم آن‌ها را گیر بیندازیم نیازی ندارد برای افزایش مالیات به سراغ مودی خوش حساب بیاییم.
دژپسند افزود: کمک کنید چه نوع جریمه‌ای وضع کنیم که فعالان اقتصادی غیر شناسنامه دار را کم کنیم، شما می‌گویید در دوران رکود، نرخ مالیات نباید افزایش یابد ما هم تا جایی که بشود جلوی افزایش را خواهیم گرفت و نباید اجازه دهیم تورم داشته باشیم، چون اثر منفی بر تولید و توسعه کشور دارد، افزایش تولید و رشد سرمایه گذاری باید به گونه‌ای باشد که تورم زا نباشد، اما در این بین باید کمک، همیاری و مشارکت شما فعالان اقتصادی را داشته باشیم.
وی گفت: یکی از معیار‌های ارزیابی‌های من بر روی مدیران استانی میزان جذب سرمایه گذاری است، در کوچک کردن دولت بخش خصوصی می‌تواند کمک کند از لفظ خصوصی سازی استفاده نمی‌کنم این واگذاری‌ها در مواردی به چالش تبدیل می‌شود و در برخی از واگذاری‌ها با مقاومت روبرو شدیم و کار در دقیقه ۹۰ لغو شد، علاوه بر شرکت‌های دولتی اموال بانک‌ها نیز هست که می‌خواهیم این کار را انجام دهیم، بدون ایجاد تبعات فرهنگی و اجتماعی کند.
دژپسند افزود: بخش خصوصی روش نقل و انتقال را به ما بگویید چگونه انجام شود.
وی گفت: در معارفه رئیس‌کل گمرک گفتم برای واردات مواد اولیه، قطعات یدکی و کالا‌های سرمایه ای، فرش قرمز پهن می‌کنیم، اما از آنجا که این امر باید در بستر قانون صورت بگیرد برای جلوگیری از واردات غیرمجاز، نامتعارف و قاچاق باید چشم عقاب داشته باشیم.
دژپسند افزود: وقتی این گونه کالا‌ها وارد گمرک شد، بدون هیچگونه بهانه باید فرایند ترخیص انجام شود اگر مشکل ثبت سفارش بود باید سراغ سازمان توسعه تجارت بروی و اگر مشکل تفاوت ارزی بود سراغ بانک مرکزی بروید.
وی گفت: وقتی می‌گوییم دولت سالم و کارگزاران سالم به نفع فعالان و فعالیت‌های اقتصادی است؛ بنابراین در شکل‌گیری این فضا به ما کمک کنید تا بتوانیم محیطی شفاف، رقابتی، بالنده و رو به رشد داشته باشیم و حتماً این کار با کمک فعالان اقتصادی بخش خصوصی صورت خواهد گرفت، دست همدیگر را بگیریم احساس نکنیم دولت و بخش خصوصی دو چیز متفاوت هستند.
دژپسند افزود: دولت اگر به این سبک حرکت کند در تامین مالی داخلی و خارجی می‌تواند به شما کمک زیادی کند و می‌تواند مالیات را به کمک افزایش رشد، سامان دهد، هم درآمد‌ها افزایش یابد و بخش خصوصی شفاف هم جریمه نشود.
وی در خصوص ماده ۲۰ نیز گفت:درخواست تمدید آن را دادیم و این آخرین تمدید ماست.

نظر شما