شناسهٔ خبر: 2997882 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در راستای افزایش امنیت فضای سایبری؛

چین موسسه جدید «امنیت سایبری» راه‌اندازی کرد

حملات سایبری سال های اخیر علیه صنایع و موسسات دولتی چین باعث شد دولت این کشور از تاسیس یک موسسه جدید آموزش امنیت سایبری خبر دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل «خبرگزاری دانشجو» ؛ و به نقل از «خبرگزاری دولتی چین» ،دولت چین به منظور مقابله با حملات سایبری و تامین امنیت شهروندان خود در فضای مجازی، موسسه جدیدی در دانشگاه «شیدیان» شهر شیان این کشور ایجاد کرده تا استعدادهای امنیت شبکه و اطلاعات را آموزش دهد. 

 

«چن ژیا» یک مقام مسئول در این دانشگاه اعلام کرد که این موسسه اواخر ماه دسامبر سال گذشته ایجاد شده و بر روی مقوله امنیت شبکه و اطلاعات که جزء اصلی از امنیت ملی کشور است، تمرکز دارد. 

 

وی گفت: این موسسه دو رشته حرفه ای دارد که یکی امنیت اطلاعات و مهندسی شبکه و دیگری اصول امنیت اطلاعات است که به دانشجویان سطح ارشد و دکترا آموزش می دهد.  «ژیا» در ادامه خاطر نشان کرد که ثبت دوره های آموزشی این موسسه از تابستان سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.  روزنامه دولتی چین، «چاینا دیلی» گزارش داد، دانشگاه شیدیان چین یکی از مراکز مهم این کشور در زمینه شناخت فضای مجازی و تحقیقات مرتبط با امنیت اطلاعات است.

 

بنا بر این گزارش، در سال های اخیر حملات سایبری علیه موسسات صنعتی و پایگاه های اطلاعات چین افزایش یافته است. نمونه هایی از دزدی ها و جرایم اینترنتی به منافع موسسات متعلق به دولت، کارآفرینان و تجار و شهروندان چینی آسیب رسانده است.  چاینا دیلی همچین اعلام کرد که در حال حاضر بیش از 50 کشور دنیا سیاست های امنیت شبکه و اطلاعات را در پیش گرفتند. 

 

بنا بر این گزارش، دولت چین نیز در ماه فوریه (بهمن ماه) سال گذشته سازمان مرکزی امنیت شبکه و فن آوری اطلاعات را به ریاست «شی جین پینگ» رئیس جمهور این کشور ایجاد کرد که هدف آن مقابله با چالش های موجود در این زمینه است.  در اوایل سال 2014، وزارت دفاع چین اعلام کرد پکن قصد دارد به دنبال گزارشهای اخیر نسبت به جاسوسی دولت آمریکا از یک شرکت مخابراتی مهم چین اقدام به تقویت امنیت سایبری خود کند. 

 

این اظهارات پس از آن مطرح شد که اسناد افشا شده آژانس امنیت ملی آمریکا، از فعالیت های جاسوسی این کشور علیه دفاتر دولتی، شرکت ها و مردم چین پرده برداشت.  همچنین فاش شده است، سرویس های جاسوسی آمریکا مقامات چینی را نیز زیر نظر داشته اند.

 

در دیدار سال گذشته «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین و «باراک اوباما» همتای وی، موضوع امنیت سایبری یکی از مسائل مهم مورد بحث دو طرف بود، به گونه ای که آنان حتی راضی به کنار گذاشتن برخی اختلافات در این زمینه شده و به توافق هایی دست یافتند. 

 

از سوی دیگر دولت آمریکا نیز هکرهای وابسته به دولت چین را مسئول حمله سایبری به شرکت های تجاری و تاسیسات نظامی می داند. 

 

روزنامه «واشنگتن پست» اوایل سال گذشته میلادی در گزارشی، از دسترسی نفوذگرهای اینترنتی چینی به اسرار نظامی و بسیاری از اطلاعات تسلیحاتی آمریکا خبر داد. 

 

چین نیز در واکنش به این گزارش، آن را رد کرد و مطالب منتشر شده را بی اساس دانست.

 

 

نظر شما