یک منبع آگاه با انتقاد از اظهارات رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مبنی بر کاهش قیمت چهار برند داخلی و خارجی گفت: مردم در انتظار کاهش قیمت نباشند تا کنون هیچ دستوری مبنی بر کاهش قیمتها صادر نشدهاست.
لوازم خانگی از آن دست کالاهایی هستند که پس از یک دوره افزایش قیمت دو تا سه برابری در نیمه نخست امسال، از اواسط شهریور ماه و مانند صنعت ساختمان، بازار خرید و فروششان دچار رکود شدهاست. به طوری که توزیعکنندگان لوازم خانگی از نبود مشتری و تولیدکنندگان نیز از کمبود مواد اولیه گلهمندند. این اتفاقات در حالی است که طرح پیشفروش لوازم خانگی نیز با شکست مواجه شده و طرح در همان مرحله ثبتنام متوقف شد؛ چراکه استقبال خوبی از این طرح صورت نگرفت.
حال در چنین شرایطی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران از کاهش ۱۰ تا ۱۵درصدی چهار برند معروف خبر داده و گفت: قطعاً دیگر تولیدکنندگان هم به این چهار برند خواهند پیوست. محمد طحانپور افزود: دو برند تولیدکننده لوازم خانگی داخلی و همچنین دو برند تولیدکننده لوازم خارجی کاهش قیمت محصولات خود را از شنبه ۲۵ آذرماه آغاز میکنند. وی با بیان اینکه کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمتها در دستور کار این چهار برند لوازم خانگی قرار گرفته است، گفت: این در حالی است که تولیدات این کارخانهها با استفاده از ارز دولتی نیست، بلکه این کارخانجات از ارز نیمایی استفاده میکنند. طحانپور با بیان اینکه به دنبال کاهش قیمت توسط این چهار برند قطعاً تولیدکنندگان دیگر هم برای کاهش قیمت به آنها خواهند پیوست، گفت: با توجه به رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی این تولیدکنندهها تصمیم گرفتند تا با کاهش قیمت به بازار رونق ببخشند، ضمن اینکه با کاهش قیمتها و نزدیکشدن به پایان سال و شب عید شرایط بهتری برای خریداران فراهم میشود. وی با بیان اینکه این تولیدکنندگان با کاهش سود خود حاضر به رونقبخشی به بازار شدهاند، گفت: ضمن اینکه شرایط فروش اعتباری توسط کارخانهها برای فعالان بازار لوازم خانگی فراهم آمدهاست.
وی گفت: همچنین برخی شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی با دادن کارت هدیه خرید لوازم خانگی درصدد جلب مشتری و رونقبخشی به بازار هستند.
یک منبع آگاه در واکنش به اظهارات طحانپور در گفتوگو با «جوان» گفت: انتشار خبر ارزانی قیمتها، یک بازی رسانهای است. در شرایطی که تولید کاهش یافته و کارخانجات مشکل تأمین قطعه و مواد اولیه را دارند، نمیتوان انتظار کاهش قیمتها را داشت و این اخبار در نهایت باعث بیاعتمادی مردم به رسانهها و فعالان صنعت لوازم خانگی خواهد شد. وی افزود: شاید قیمت چند کالایی که در انبارها بدون مشتری باقی مانده، کاهش جزئی داشته باشد، اما این به معنای ارزانی کالاهای مورد نیاز مردم مانند یخچال، اجاق گاز و لباسشویی نیست. وی گفت: دو برند خارجی که در حال حاضر در ایران فعال هستند، ال جی و سامسونگ است که تاکنون دستور کاهش قیمت برای هیچ کالایی از سوی شرکت یا سازمان حمایت و وزارت صنعت صادر نشدهاست. این منبع آگاه با اشاره به اینکه تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه از ارز نیمایی استفاده میکنند، تأکید کرد: هیچ کاهش قیمتی در کار نیست و مصرفکنندگان به امید ارزانی قیمتها نباشند.
لوازم خانگی از آن دست کالاهایی هستند که پس از یک دوره افزایش قیمت دو تا سه برابری در نیمه نخست امسال، از اواسط شهریور ماه و مانند صنعت ساختمان، بازار خرید و فروششان دچار رکود شدهاست. به طوری که توزیعکنندگان لوازم خانگی از نبود مشتری و تولیدکنندگان نیز از کمبود مواد اولیه گلهمندند. این اتفاقات در حالی است که طرح پیشفروش لوازم خانگی نیز با شکست مواجه شده و طرح در همان مرحله ثبتنام متوقف شد؛ چراکه استقبال خوبی از این طرح صورت نگرفت.
حال در چنین شرایطی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران از کاهش ۱۰ تا ۱۵درصدی چهار برند معروف خبر داده و گفت: قطعاً دیگر تولیدکنندگان هم به این چهار برند خواهند پیوست. محمد طحانپور افزود: دو برند تولیدکننده لوازم خانگی داخلی و همچنین دو برند تولیدکننده لوازم خارجی کاهش قیمت محصولات خود را از شنبه ۲۵ آذرماه آغاز میکنند. وی با بیان اینکه کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمتها در دستور کار این چهار برند لوازم خانگی قرار گرفته است، گفت: این در حالی است که تولیدات این کارخانهها با استفاده از ارز دولتی نیست، بلکه این کارخانجات از ارز نیمایی استفاده میکنند. طحانپور با بیان اینکه به دنبال کاهش قیمت توسط این چهار برند قطعاً تولیدکنندگان دیگر هم برای کاهش قیمت به آنها خواهند پیوست، گفت: با توجه به رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی این تولیدکنندهها تصمیم گرفتند تا با کاهش قیمت به بازار رونق ببخشند، ضمن اینکه با کاهش قیمتها و نزدیکشدن به پایان سال و شب عید شرایط بهتری برای خریداران فراهم میشود. وی با بیان اینکه این تولیدکنندگان با کاهش سود خود حاضر به رونقبخشی به بازار شدهاند، گفت: ضمن اینکه شرایط فروش اعتباری توسط کارخانهها برای فعالان بازار لوازم خانگی فراهم آمدهاست.
وی گفت: همچنین برخی شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی با دادن کارت هدیه خرید لوازم خانگی درصدد جلب مشتری و رونقبخشی به بازار هستند.
یک منبع آگاه در واکنش به اظهارات طحانپور در گفتوگو با «جوان» گفت: انتشار خبر ارزانی قیمتها، یک بازی رسانهای است. در شرایطی که تولید کاهش یافته و کارخانجات مشکل تأمین قطعه و مواد اولیه را دارند، نمیتوان انتظار کاهش قیمتها را داشت و این اخبار در نهایت باعث بیاعتمادی مردم به رسانهها و فعالان صنعت لوازم خانگی خواهد شد. وی افزود: شاید قیمت چند کالایی که در انبارها بدون مشتری باقی مانده، کاهش جزئی داشته باشد، اما این به معنای ارزانی کالاهای مورد نیاز مردم مانند یخچال، اجاق گاز و لباسشویی نیست. وی گفت: دو برند خارجی که در حال حاضر در ایران فعال هستند، ال جی و سامسونگ است که تاکنون دستور کاهش قیمت برای هیچ کالایی از سوی شرکت یا سازمان حمایت و وزارت صنعت صادر نشدهاست. این منبع آگاه با اشاره به اینکه تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه از ارز نیمایی استفاده میکنند، تأکید کرد: هیچ کاهش قیمتی در کار نیست و مصرفکنندگان به امید ارزانی قیمتها نباشند.
نظر شما