شناسهٔ خبر: 29913291 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مدير عامل توانير عنوان کرد:

مديريت مصرف برق با کمک شرکت هاي دانش بنيان

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا-  مديرعامل توانير از کمک رساني شرکت هاي دانش بنيان به صنعت برق براي مديريت مصرف سي ميليون مشترک خانگي خبرداد.
به گزارش خبرگزاري آريا، محمد حسن متولي زاده در همايش راهکارهاي هوشمند سازي مصرف انرژي با اشاره به اينکه ايران وضعيت بسيار مطلوبي در بين کشورهاي منطقه و دنيا از لحاظ ظرفيت نصب شده و ميزان خدمات و گستردگي برق دارد ، افزود: در حاليکه يک و نيم ميليارد نفر از ساکنين کره زمين از نعمت برق بي بهره هستند پوشش برق رساني در ايران صد در صد شده است .
وي ظرفيت نصب شده نيروگاهي را در بين کشورهاي منطقه اول و در جهان چهاردهم دانست و گفت : اکنون ما روستاي بدون برق نداريم .
مديرعامل توانير با بيان اينکه ما در اقتصاد و قيمت برق وضعيت بسيار نامطلوبي داريم ادامه داد : قيمت برق در کشورهايي مانند افغانستان ، عراق و ترکيه ده برابر قيمت برق در ايران است .
متولي زاده با اشاره به اينکه اين اختلاف قيمت برق مانع از شکل گيري مناسب الگوي مصرف در کشور شده است گفت : بنابراين کشور و مردم ما مجبور به پرداخت هزينه هاي بيشتر به صورت غير مستقيم هستند و همچنين مصرف برق بويژه در ماههاي گرم سال و در ساعاتي محدود به شدت افزايش مي يابد
وي با بيان اينکه دو راه براي کاهش مصرف وجود دارد افزود: يا بايد مديريت بار با کمک مردم اتفاق بيافتد و يا سرمايه گذاري جديدي در صنعت برق از منابع عمومي کشور انجام شود که اين هم به شکلي پرداخت هزينه از جيب مردم است ولي کاري که در تمام دنيا انجام شده مديريت مصرف است .
متولي زاده گفت : بر اساس مطالعات انجام شده بدون کاهش سطح رفاه فقط با اعمال روشهاي بسيار ساده مي توان تا سي درصد مصرف برق را بويژه در بخش خانگي کاهش داد که در اين راستا بهره گيري از حضور شرکت هاي دانش بنيان براي ايجاد ارتباط دو سويه بين مشترکين و منابع توليد برق انجام خواهد شد که اين شرکت ها به مردم راههاي کاهش مصرف را آموزش خواهند داد و سپس در زمان پيک مصرف با اعلام به مشترکين در کاهش مصرف برق به آنها کمک خواهند کرد .
مدير عامل شرکت توانير با بيان اينکه اين ارتباط با طراحي اپليکيشني ازجانب شرکت هاي دانش بنيان عملياتي خواهد شد ادامه داد : اين شرکت ها با کاهش مصرف برق از مزاياي آن استفاده خواهند کرد در قالب طرح هاي تشويقي که در نهايت مزاياي آن نصيب مردم و کل کشور خواهد شد .
وي گفت : ما به دنبال خريد برق صرفه جويي شده در اين طرح هستيم به اين صورت که اين برق معادل قيمت برق توليد شده در نيروگاههاي تجديد پذير محاسبه خواهد شد.
متولي زاده با اشاره به اجراي طرح هاي تشويقي در بخش صنعت و کشاورزي افزود: اجراي طرحهاي تشويقي سبب صرفه جويي 900 مگاواتي در بخش صنعت و پرداخت 200 ميليارد توماني پاداش از سوي صنعت برق به اين بخش شده است .
وي گفت : ما همين خواهش را از مردم داريم که مصرف خود را کاهش دهند و ما هم به آنها پاداش پرداخت کنيم که به دليل گستردگي شبکه برق و تعداد مشترکين ما براي برقراري ارتباط از شرکت هاي دانش بنيان کمک گرفته ايم .
مدير عامل شرکت توانير ادامه داد: مشترکيني در کشور ما هستند که هر کدام ده برابر يک مشترک معمولي برق مصرف مي کنند در حاليکه مي توانند با راهکارهاي بسيار ساده ميزان مصرف خود را کاهش دهند.
وي با بيان اينکه طبق برنامه ريزي هاي انجام شده و اجراي طرح هايي به دنبال کاهش سه هزار مگاواتي مصرف برق هستيم افزود : مهمترين اين طرح ها موضوع تعرفه پرمصرف هاست، خريد برق تابستانه با تعرفه بسيار بالا از توليد کننده هاي بخش خصوصي در جايي که ديزل برق اضطراري دارد و يا با سرمايه گذاري جديد واحد جديد وارد مدار مي کنند و طرح بعدي کمک شرکت هاي دانش بنيان به مديريت مصرف برق در بخش خانگي است .
متولي زاده گفت : ما با تمام کشورهايي که مرز خاکي داريم شبکه برقمان متصل است به برخي صادرات ، برخي واردات و با بعضي از آنها ترانزيت انجام مي دهيم ، يکي از بحث هاي مهم بين ايران و روسيه اتصال شبکه برق دو کشور است که پيشرفت هاي دقيق تر آن در آينده اعلام خواهد شد .
وي در خصوص وضعيت صادرات برق به کشور عراق افزود: ايران تا اين مقطع کمکهاي بسيار زيادي در خصوص تامين برق کشورهاي همسايه بويژه عراق کرده و حجم مناسبي از نياز مصرف اين کشور را تامين کرده است که به دليل گستردگي و طولاني بودن شبکه ها عملا جايگزيني برق کشورهاي ديگر بجاي ايران به اين زودي اتفاق نخواهد افتاد بنابراين ما اميدواريم بتوانيم اين همکاري را ادامه دهيم .
متولي زاده گفت: ما تاکنون 1400 مگاوات صادرات برق به کشور عراق داشته ايم، که در خصوص بدهي ها هم پي گيري هايي در حال انجام است .

نظر شما