شناسهٔ خبر: 29871729 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بازگشت صدها آواره سوری از لبنان

دو هزار شهروند آواره سوری از لبنان به مناطق آزاد شده در کشورشان بازگشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما، به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم؛ مرکز روسی «استقبال از آوارگان سوری و توزیع مناسب آنها در سوریه» با صدور بیانیه ای اعلام کرد: روز گذشته دو هزار آواره سوریه به کشورشان بازگشتند.
در این بیانیه امده است: هزار و چهارصد آواره سوری دیروز از لبنان و منطقه تل الکلخ به کشورشان بازگشتند و سایر آوارگان نیز از اردن و از طریق گذرگاه النصیب وارد سوریه شده اند.
در این بیانیه همچنین آمده است : یگان مهندسی ارتش سوریه توانست مین های کار گذاشته شده در مساحت هشت هکتاری را از زمین درآورده و بیش از سی مواد منفجره را نیز در مناطق مختلف خنثی کند.
مقامات لبنانی آمادگی های لازم را برای بازگرداندن آوارگان سوری در مرحله یازدهم بازگشت آوارگان فراهم می کنند. همزمان دستگاه امنیت عمومی لبنان تاکید می کند بیش از 50 هزار آواره سوری در ماه های گذشته به کشورشان بازگشته اند.
عمر الصلح خبرنگار روسیا الیوم در گزارشی گفت: در لبنان تلاشهای زیادی برای حل بحران آوارگان سوریه صورت گرفته است. این در حالی است که طرحی را که روسیه برای بازگرداندن یک میلیون آواره سوریه ارائه داد با مشکل مواجه شده است؛ زیرا برخی از جریان های سیاسی این طرح روسیه را در مسیر کشمکش های داخلی وارد کرده اند.
فارس فتوحی رئیس حزب الواعد لبنان دراین زمینه گفت: «تلاشهایی در کار است تا از اجرای طرحهایی که در لبنان مطرح می شود به ویژه طرحهایی که از روسیه ارائه می شود جلوگیری به عمل آید. من این سئوال را مطرح می کنم اگر طرح ویژه آوارگان سوریه از هر کشور دیگری مثل آمریکا یا دیگر کشورها مطرح می شد آیا از اجرای آن جلوگیری می کردند؟».
خبرنگار روسیا الیوم ادامه داد: بر اساس پیش بینی های دستگاه امنیت عمومی لبنان بیش از پنجاه هزار آواره سوری به کشورشان بازگشتند و شرایط قانونی آنها حل فصل شده است. این در حالی است که در ماه های گذشته بسیاری از شهروندان سوری به صورت خودجوش به مناطق امن دراین کشور بازگشته اند. بنابراین شمار کسانی که تمایل دارند به میهن خودبازگردند رو به افزایش است.
فارس فتوحی رئیس حزب الواعد لبنان افزود: «فشار از جامعه بین الملل وارد می شود. اخیرا شنیدیم جامعه بین الملل با بازگشت مردم آواره سوریه به دیارشان مخالف است. این مسئله بسیار خطرناکی است و هیچ یک از شهروندان لبنانی نیز با این موضوع موافق نخواهد بود و آن را نخواهد پذیرفت؛ اما شگفت زده می شویم وقتی می بینیم که هیچیک از سیاستمداران و احزاب در داخل لبنان به طور علنی با اینگونه اظهارات مطرح شده از سوی جامعه بین الملل مخالفت نمی کنند و تحرکاتی در این زمینه ندارد!».
خبرنگار روسیا الیوم افزود: ناظران سیاسی بر این باورند که مشارکت برخی از احزاب و جریانهای سیاسی نقش مهمی را در تشویق آوارگان سوری در بازگشت به کشورشان دارد. با توجه به برقراری ثبات در اکثر مناطق سوریه باید شرایط معیشتی در این کشور حل شود تا مردم آواره سوریه در لبنان را به پیوستن به طرح بازگشت به میهنشان تشویق کند.

<div id="video-display-embed-code_2927499" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2298173/2927499?width=340&height=240"></script></div>

نظر شما