شناسهٔ خبر: 29863850 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نرخ خريد برق از سوي وزارت نيرو فراتر از قيمت پايه است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران – ايرنا -معاون وزير نيرو و رئيس سازمان انرژي هاي تجديدپذير و بهره وري انرژي برق (ساتبا) گفت:نرخ خريد برق از توليدکنندگان بخش خصوصي از سوي وزارت نيرو بسيار فراتر از نرخ پايه است چراکه هنگام پرداخت اين ارقام با ضرب در ساير ضرايب محاسبه و پرداخت مي شود.

به گزارش خبرنگار گروه علمي ايرنا، سيد محمد صادق زاده روز يکشنبه در نشست خبري با اشاره به وجود منابع عظيم باد و خورشيد در کشورمان گفت: منابع توليد انرژي در کشورمان در بخش انرژي هاي تجديدپذير دست کمي از منابع نفت، گاز و همچنين هيدروکربوري ندارد.
وي با بيان اينکه، انرژي هاي تجديدپذير در رفع چالش هاي آبي و زيست محيطي کشورمان بسيار اثرگذار است، بر توسعه هرچه بيشتر اين روش از تامين انرژي و استفاده از مزاياي آن تاکيد کرد.
صادق زاده اظهارکرد: در دو سال گذشته بخش خصوصي و غير دولتي ها مشارکت گسترده اي را در بخش انرژي هاي تجديدپذير و استفاده از نعمات خدادادي داشته اند که مزيت هاي مختلفي از جمله سوق يافتن سرمايه بخش خصوصي به بخش ارزش افزوده و کاهش سرمايه گذاري دولتي و اشتغالزايي در مناطق کمتر توسعه يافته و محروم کشور از آن جمله است.
وي با بيان اينکه، تاکنون دو هزار واحد نيروگاه هاي مقياس کوچک خورشيدي در کشور به بهره برداري رسيده است افزود: تا پايان سال نيز يکهزار واحد ديگر از نيروگاه هاي کوچک خورشيدي که هرکدام حدود 1.3 دهم اشتغالزايي به همراه خواهد داشت در کشور به بهره برداري مي رسد.
معاون وزير و رئيس سازمان انرژي هاي تجديدپذير و بهره وري انرژي برق (ساتبا) اظهارکرد:حرکت نهادهاي بسيج و مردم نهاد در توسعه اين نيروگاه هاي مقياس کوچک در حال حاضر با شدت بيشتري فعال شده است و اميدواريم توسعه هاي آتي بسيار فرااگيرتر و گسترده تر از دوسال گذشته باشد.
وي همچنين با بيان اينکه تعداد نيروگاه هاي مگاواتي بزرگ حدود 90 نيروگاه را شامل مي شود گفت: به سرعت اين نيروگاه ها در حال رشد هستند و مجموع ظرفيت اين نيروگاه هاي بزرگ مقياس مگاواتي به 670 مگاوات رسيده است، بنابراين از دو سال پيش که سهم تجديدپذيرها کمتر از دو دهم درصد در سبد برق کشور بود به بيش از يک درصد رسيده ايم.
معاون وزير و رئيس سازمان انرژي هاي تجديدپذير و بهره وري انرژي برق (ساتبا) افزود:اگر همين روند ادامه داشته باشد به ظرفيت سهم پنج درصدي که مجلس شوراي اسلامي مقرر کرده است در طول برنامه ششم محقق شود خواهيم رسيد و چهاردرصد ديگر در چهارسال آتي اتفاق خواهد افتاد.
وي بابيان اينکه، ما تغيير مسير نه چندان مهمي در سرمايه گذاري در حوزه تجديدپذيرها و کاهش سرمايه گذاري هاي خارجي به دليل تحريم ها را تجربه کرده ايم افزود:البته آنها نتوانسته اند رشد تجديدپذيرها را متوقف کنند بلکه باعث شدند که اين سرمايه گذاري هاه از محل عمدتا خارجي به سوي سرمايه گذاري داخلي تغيير مسير دهد.
صادق زاده با بيان اينکه، در طول دو سال گذشته انتقال فناوري ها خارجي در بخش انرژي تجديدپذير اتفاق افتاده است افزود: البته فناوري هاي انرژي هاي تجديدپذير از پيچيدگي خاصي برخوردرا نيستند و دانشگاه ها و بنگاه هاي صنعتي ما عمدتا اين را در اختيار داشته اند اما اين فناوري عمومي نشده بود و دراخيتار عموم مردم قرار نگرفته بود.
وي معتقد است: انتقال فناوري با سرمايه گذاري خارجي در بخش تجديدپذير ها سبب شد که اين نوع فناوري بسيار مفيد در بين بخش خصوصي و مردم در شهرها و روستاه ها توسعه پيدا کند و بخش خصوصي با نحوه سرمايه گذاري و بازگشت آن آشنا شده و به آن اعتماد کنند، لذا دو سال گذشته در واقع فرهنگ سازي، اعتماد سازي و انتقال فناوري انرژي هاي تجديدپذير در کشور بوده است
معاون وزير و رئيس سازمان انرژي هاي تجديدپذير و بهره وري انرژي برق (ساتبا) همچنين افزود:ايجاد بازار انرژي هاي تجديدپذير اين مزيت را داشته است که سرمايه هاي سرگردان را به جاي ورود به بازارهاي سوداگري جذب يک فعاليت زيرساختي بسيار مهم در کشور کند.آنهم زيرساخت بسيار مهم برق که مقدمه توسعه اقتصادي در کشور محسوب مي شود.
وي در بخش ديگري با بيان اينکه، کاهش نرخ رشد انرژي تجديدپذير واقع بينانه نيست اظهارکرد: اساسا حضور بخش خصوصي در اين بخش مناسب بوده است، ضمن اينکه اساسا نرخ هاي بالاتر از سه تا چهاردرصد را نرخ بالايي تلقي مي کنيم چه برسد به اينکه توقع داريم امسال شاهد نرخ رشد 40 درصدي باشيم.
صادق زاده همچنين گفت:از سال 1395 که نرخ هاي خريد تضميني برق را طراحي کرديم و وزارت نيرو اين نرخ ها را ابلاغ کرد تا امروز حدود دو نيم برابر هزينه سرمايه گذاري نيروگاه هاي تجديدپذير در جهان کاهش يافته است و مختص کشور ما نيست و در کشور ما اين مسئله يک مقداري شديدتر بوده است.
وي افزود: بنابراين اگر ما در اوائل سال 1395 هر يک واحد نيروگاه بعنوان مثال خورشيدي را حدودا يکهزار و 200 تا 300 يورو براي سرمايه گذاري خارجي پرداخت مي کرديم امروز اين به حدود 600 تا 700 يورو کاهش پيدا کرده است، ضمن اينکه در سال 1395 تقريبا سهم غالب سرمايه گذاري خارجي بوده است و امروز ما خطوط توليد صفحات خورشيدي، تجهيزات و کابله ها و ترانسفورماتورها را در داخل کشور داريم و تقريبا مي توان گفت خط توليد بيش از 70 درصد فناوري اين نيروگاه ها را در داخل کشور داريم اگرچه اين خطوط توليد هنوز در کشورمان جوان هستند و تمام ظرفيت بکار گرفته نشده باشند اما به شدت فعال هستند.
صادق زاده همچين يادآور شد:ما در سال گذشته شاهد بزرگترين خط توليدي صفحات خورشيدي با ظرفيت 130 مگاوات در سال در شهر شيراز بوديم که چند هفته پيش شاهد بوديم همين خط توليد به جهت وجود بازار مناسب در داخل کشور و کشورهاي همسايه به 240 مگاوات افزايش يافت.
وي افزود:البته ما قبل از اين چهار خط توليد قبل از آن به بهره برداري رسيده بود، هنگامي که خط توليد در کشور به بهره برداري مي رسد هزينه هاي سرمايه گذاري به دليل بومي سازي کاهش خواهد يافت.
ادامه دارد....
علمي ** 1836 **1440
انتهاي پيام /*

نظر شما