شناسهٔ خبر: 29846794 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزارت خارجه آمریکا درخواست ها برای اخراج سفیر سعودی را رد کرد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از پایگاه اینترنتی واشنگتن اگزمینر، وزارت خارجه آمریکا درخواست ها برای اخراج خالد بن سلمان سفیر سعودی در آمریکا به خاطر قتل جمال خاشقجی را رد کرد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا از شاهزاده خالد بن سلمان، برادر کوچک شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد پادشاه عربستان سعودی به عنوان سفیر این کشور در آمریکا حمایت کرد و درخواست ها برای اخراج او به خاطر قتل جمال خاشقجی، خبرنگار مخالف ریاض، را رد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه به واشنگتن اگزمینر گفت: "نقش خالد بن سلمان به عنوان سفیر سعودی در آمریکا همچنان پابرجاست و ما به همکاری خود با او در زمینه مسائل مهم منطقه ای و دوجانبه ادامه خواهیم داد."
این اظهار نظر که نشانه همبستگی دولت ترامپ با عربستان سعودی است نوعی پوشش محافظتی در اطراف رابطه دولت آمریکا با سعودی ها قرار می دهد و با خشم اعضای دموکرات و جمهوریخواه کنگره در خصوص قتل جمال خاشقجی مقاله نویس روزنامه واشنگتن پست در استانبول مقابله می کند. سازمان سیا در ارزیابی های خود به این نتیجه رسید که قتل خاشقجی به دستور محمد بن سلمان انجام شده است. ولیعهد سعودی بزرگتر از پنج برادر دیگر خود است که نتیجه ازدواج سوم پادشاه سلمان است. شاهزاده خالد فرزند سوم این ازدواج است. به علاوه، ولیعهد پادشاه دارای پنج برادر ناتنی از ازدواج نخست پدرش و یک برادر ناتنی از ازدواج دوم اوست. شاهزاده خالد در خصوص قتل خاشقجی سناتورهای آمریکایی را گمراه کرد، بنابراین، مجازات او (با اخراجش از آمریکا) می تواند راهی آشکار برای مقابله با سعودی ها باشد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: "همانطور که وزیر (خارجه) گفته است، ما همچنان به تلاش های خود برای اثبات حقایق، ارزیابی اطلاعات و پاسخگو نگه داشتن قاتلان جمال خاشقجی ادامه می دهیم و به سعودی ها تأکید می کنیم آنها هم در تحقیقاتشان همین کار را انجام دهند."
دیک دربین، رئیس اقلیت سنا بلافاصله پس از بازگشت خالد به آمریکا از او انتقاد کرد و گفت: "به دلیل مشارکت مستقیم ولیعهد سعودی در ربودن و قتل جمال خاشقجی، ما باید رسماً سفیر سعودی در آمریکا را اخراج کنیم. ما باید از همه متحدان خود بخواهیم همین کار را انجام دهند. تا زمانی که پادشاهی سعودی درک نکند که کشورهای متمدن دنیا این رفتار را رد می کنند، تا زمانی که او هزینه این رفتار را نپردازد، سعودی ها همچنان از این دست اقدامات انجام می دهند."
قتل خاشقجی اشتهای کنگره برای وضع یک قانون ضد سعودی را باز کرده است. مجلس سنا قرار است به قطعنامه ای رأی دهد که رئیس جمهور را وادار می کند به حمایت خود از ائتلاف سعودی در نبرد یمن پایان دهد. مباحثه درباره این لایحه قانونی ممکن است فرصتی برای رأی گیری در خصوص شماری از متمم های قانونی فراهم کند، متمم هایی که می توانند راه های جایگزینی برای تقبیح پادشاهی سعودی ارائه دهند.
 

نظر شما