شناسهٔ خبر: 29832321 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انصارالله پیش شرط دولت منصور هادی برای بازگشایی فرودگاه صنعا را رد کرد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، رئیس هیئت مذاکره کننده جنبش انصارالله یمن در گفتگوهای سوئد، پیشنهاد دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن را برای مشروط کردن بازگشایی فرودگاه صنعا به بازرسی از هواپیماها در فرودگاه های عدن و سَیئون (Sayun Airport) را رد کرد.

محمد عبدالسلام، درباره علت مخالفت با بازرسی هواپیماها پیش از ورود به فرودگاه صنعا در فرودگاه های عدن و سیئون گفت: فرودگاه عدن در اشغال امارات قرار دارد و فرودگاه سیئون هم شرایط مناسبی برای این منظور ندارد. ما می گوییم ابتدا یمن باید از نفوذ امارات رها شود. در شرایطی که هواپیماهای یمنی نمی توانند در فرودگاه عدن باقی بمانند و اعضای دولتی که قانونی خوانده می شود، نمی توانند بدون اجازه امارات وارد فرودگاه عدن شوند، آیا ممکن است ما رفتن هواپیماها به عدن را بپذیریم؟ نه چنین کاری امکان پذیر نیست. ما می گوییم فرودگاه صنعا باید بر اساس استانداردهای بین المللی همانطور که در طرح قبلی اتحادیه اروپا وجود داشت، بازگشایی شود. همانطور که این فرودگاه روزانه شاهد فرود دهها فروند هواپیمای سازمان ملل و دیگر هواپیمایی است که به آنها اجازه فرود داده می شود. مشکل در فرودگاه صنعا از نظر بازرسی نیست، مشکل آن است که تصمیم سیاسی برای محاصره صنعا و محاصره یمن وجود دارد.
عبدالسلام همچنین به شدت واگذاری بندر الحدیده به دولت منصور هادی را رد کرد و خواستار ایفای نقش نظارتی و فنی سازمان ملل در بندر الحدیده شد و افزود: ما تاکید می کنیم بندر الحدیده باید به طور کامل از درگیری های نظامی کنار گذاشته شود، زیرا تنها شریان حیاتی برای اکثریت ساکنان یمن در شمال کشور است. بندر الحدیده منبع اصلی برای تامین مشتقات نفتی و مواد غذایی مانند غلات برای سراسر یمن است زیرا در واقع تنها بندری است که می تواند محموله های بزرگ را بپذیرد. ما پیشنهاد کردیم سازمان ملل نقش فنی و لجستیکی ایفا کند تا به این شیوه درباره سلامت کالاها اطمینان پیدا کند. در زمینه درآمدهای مالی هم سازمان ملل می تواند نقش فنی و نظارتی داشته باشد تا اطمینان حاصل کند که این منابع به بانک مرکزی واریز و از آن برای پرداخت حقوق کارکنان استفاده می شود. اما دیگر خواسته هایی که در این باره مطرح می شود، انگیزه نظامی دارد. تحویل بندر الحدیده به طرف دیگری که برای جنگ با شما آمده و حتی به سربازان اشغالگر و بیگانه متوسل شده است، خواسته ای اشغالگرانه است.

نظر شما