شناسهٔ خبر: 29822973 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هئيت دولت مستعفي هادي در مذاکرات صلح يمن از خود اراده اي ندارد

هيئت نمايندگي دولت مستفعي و فراري منصور هادي در مذاکرات صلح يمن در سوئد مطالباتي را مطرح مي کند که ائتلاف سعودي در ميدان جنگ نتوانست به دست آورد.

صاحب‌خبر -
در حاليکه مذاکرات صلح ميان هيئت دولت نجات ملي يمن و هيئت رئيس جمهور مستعفي و فراري منصور هادي با ميانجيگري مارتين گريفيتس نماينده سازمان ملل در امور يمن در سوئد در حال برگزاري است خبر گزاري فرانسه روز جمعه گزارش داد  که دولت مستعفی هادي تهدید کرد اگر نیروهای انصارالله از بندر حدیده عقب نشینی نکنند، برای پس گرفتن این بندر راهبردی دست به حمله نظامی خواهد زد.
ائتلاف سعودي از شش ماه پيش حمله همه جانبه اي را به الحديده تنها بندري که ارتباط شمال يمن با جهان خارج را برقرار مي کند آغاز کرد تا به زعم خود با اشغال اين بندر و محاصره همه جانبه صنعا و جلوگيري از رسيدن مايحتاج مردم، پايتخت  را به تسليم شدن وادار نمايد. اما اين تهاجم نظامي تاکنون چيزي جز شکست براي اين ائتلاف به ارمغان نياورده است.
اکنون با شروع مذاکرات صلح يمن در سوئد، هئيت وابسته به منصور هادي بدون توجه به شرايط مذاکره تهديد کرده است که  انصارالله بندر الحديده را تحويل دهد يا اينکه براي کنترل اين بندر حمله نظامي خواهد کرد.
به نظر مي رسد هيئت وابسته به منصور هادي با طرح اين مطالبه نشان داد که از خود اراده اي براي پايان جنگ ندارد و قصد دارد با انداختن توپ در زمين انصارالله، همان مسيري را که ائتلاف سعودي از طريق نظامي نتوانست طي نمايد در ميز مذاکره با فشار بر دولت نجات ملي يمن به دست آورد.
روشن است که اين مطالبه به معناي شکست زودهنگام و بي نتيجه مذاکرات صلح يمن در سوئد خواهد بود چرا که نفس  شرکت در اين نشست پيدا کردن راه حل سياسي براي مشارکت همه گروههاي سياسي در تعيين ساختار سياسي اين کشور و تشکيل دولت وحدت ملي بوده است.
اما درخواست واگذاري بندر الحديده به يک گروه تحت امر ائتلاف سعودي فقط اين معني را دارد که اين ائتلاف هيچ  علاقه اي به پايان جنگ در يمن ندارد و قصد دارد با گرفتن بندر الحديده همان هدف را دنبال کند که از ابتداي تهام نظامي به اين کشور در سر داشته است.  جلوگيري از تشکيل دولتي فراگير و تجزيه يمن اصلي ترين هدف ائتلاف متجاوز سعودي به اين کشور بوده است.
به نظر مي رسد حاضر شدن نمايندگان سرسپرده اين ائتلاف به آمدن پاي ميز مذاکره نيز در واکنش به فشارهايي بوده که پس از قتل جمال خاشقچي در کنسولگري عربستان، افکارعمومي را به جنايات ائتلاف سعودي در يمن متوجه کرده است. بنابر اين ائتلاف سعودي با اجازه دادن به هيئت منصور هادي براي شرکت در مذاکرات سوئد دو هدف را دنبال کرده است:
 هدف اول: فرار از فشار جامعه جهاني  و القاي اينکه آنها در طولاني شدن جنگ نقشي ندارند.
هدف دوم: طرح مطالباتي که در جنگ نتوانسته اند به آنها دست يابند با انداختن توپ در زمين دولت نجات ملي يمن به رهبري انصارالله و فرار از محاکمه به سبب جنايات جنگي که در يمن مرتکب شده اند.  
 
---------------------------------
رضا محمدمراد 
 
 

نظر شما