شناسهٔ خبر: 29814522 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

80 هزار طرح نيمه عمراني در کشور وجود دارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - زنجان - ايرنا - معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزير کشور گفت: هم اکنون بيش از 80 هزار طرح نيمه تمام عمراني در کشور وجود دارد که براي تکميل آنها به اعتبارات زيادي نياز داريم.

به گزارش ايرنا، مهدي جمالي نژاد عصر پنجشنبه در حاشيه تخصصي شهرداران و افتتاح سامانه جامع شهري در جمع خبرنگارن افزود: يکي از دغدغه هاي راهبردي معاونت عمراني وزارت کشور واگذاري پروژه هاي نيمه تمام به بخش هاي خصوصي و دستگاههاي غير دولتي با هدف تسهيل و تسريع فعاليت ها است.
وي اظهار داشت: موانعي در واگذاري طرح هاي نيمه تمام به بخش خصوصي در کشور وجود دارد که برطرف کردن آنها مي تواند به تکميل منتهي شده و به عبارتي ياري گر دولت باشند.
اين مسئول ادامه داد: بر اين اساس و طبق آمارهاي اعلام شده بيش از 1200 طرح نيمه تمام عمراني در استان زنجان وجود دارد که از اين تعداد فقط 63 آماده واگذاري به بخش خصوصي است که حتي اين کار نيز انجام نگرفته است.
وي بيان کرد : طرح مشارکت فعالانه بخش خصوصي در تکميل طرح هاي نيمه تمام اين استان مي تواند تحولي ايجاد کند و حتي به الگويي براي واگذاري به اين بخش باشد.
جمالي نژاد افزود: بر اين اساس واگذاري طرح هاي نيمه تمام در کشور محدوديتي وجود ندارد، اما موانعي در طي فرآيند هاي لازم اين کار وجود دارد که انجام اين کار را با دشواري مواجه کرده است.
** بيش از 50 درصد ناوگان شهري کشور فرسوده است
معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزير کشور گفت: هم اکنون کار بسيار سخت و متاسفانه ناوگان اتوبوس شهري کشور و حتي کلانشهرها فرسوده شده و هم اکنون مي توان گفت که بيش از 50 درصد اين نوع وسيله نقليه فرسوده هستند.
اين مسئول اضافه کرد: خوشبختانه با توجه ويژه رئيس جمهوري و وزير کشور به موضوع حمل و نقل عمومي توجه ويژه اي شده و در اين ميان سازمان شهرداري ها و دهياري ها نيز خيز بزرگي براي رفع مشکلات اين حوزه در فضاي کنوني کشور برداشته اند.
وي ادامه داد: هم اکنون قيمت اتوبوس ها به دليل شرايط نامناسب اقتصادي افزايش يافته و بر اين مبنا نوسازي ناوگان اتوبوسراني بيش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
جمالي نژاد افزود: طي جلسات برگزار شده با سازندگان اتوبوس و دستگاههاي متولي تدابيري براي تحويل و نوسازي اين نوع وسليه نقليه در سطح کشور انديشيده شده است.
وي اظهار داشت: براي رفع اين مهم از محل تبصره 18 پيشنهادهايي به سازمان برنامه و بودجه ارائه شد و اين در حالي است که مبالغ در نظر گرفته براي نوسازي و تحويل اتوبوس ها بسيار بالاا ست که در قالب مساعدت و کمک به شهرداري ها لحاظ نشده اما مي توانند از اوراق مشارکت استفاده کنند.
معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزير کشورادامه داد: به عنوان نمونه در يکي از شهرهاي کشور براي خريد ناوگان جديد و راه اندازي بي آر تي از اوراق مشارکت استفاده کردند که ترويج چنين اقدامي مي تواند نتيجه بهتري را به دنبال داشته باشد.
وي بيان کرد: ناوگان حمل و نق فرسوده زيادي در کشور وجود دارد و در اين ميان زماني اتوبوس که در اختيار شهرداري ها قرار مي گرفت، براساس قوانين سنواتي بودجه طي سال هاي 1385 تا 1390 سهم دولت بابت تامين مالي ناوگان اتوبوس شهري 82.5 درصد بود و الباقي توسط شهرداري ها پرداخت مي شد.
وي ياداور شد: طبق برنامه ريزي انجام گرفته در مرحله اول تبديل وضعيت نيروهاي قراردادي شهرداري ها در اولويت کاري قرار دارد و پس از تحقق اين امر مهم، و در صورت مساعدت و موافقت رئيس سازمان امور اداري و استخدامي کشور وضعيت نيروهاي شرکت نيزتعيين و تکليف خواهند شد.
9646 /8068
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما