شناسهٔ خبر: 29803472 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

زنگنه در وین:

ایران باید از تصمیم کاهش تولید نفت معاف شود

وزیر نفت کشورمان گفت: ایران به دلیل تحمیل تحریم های ظالمانه باید از تصمیم کاهش تولید نفت معاف شود.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «بیژن زنگنه» که برای شرکت در اجلاس امروز اوپک در وین حضور یافته است، در بدو‌ ورود به وین به خبرنگاران گفت: «ما‌باید از هرگونه تصمیمی در مورد سطح تولید در آینده معاف شویم تا زمانی که تحریم های غیرقانونی تحمیل شده علیه ما برداشته شود.»

 

وزیر نفت کشورمان شب گذشته در راه وین به  سفر برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران به وین و دیدار با برخی از کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) واکنش نشان داه بود و گفته بود که اگر آقای هوک برای درخواست عضویت آمریکا در اوپک به وین آمده و به همین دلیل با اعضای اوپک ملاقات می‌کند این درخواست قابل بررسی استاما در غیر این صورت، ایشان روشی غیر‌حرفه‌ای، ناشیانه و مداخله‌جویا‌نه‌ در پیش گرفته است. اوپک  سازمانی مستقل است و بخشی از وزارت انرژی آمریکا نیست که از واشنگتن دستور بگیرد.

 

این اظهارات زنگنه در حالی بود که خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، روز گذشته (چهارشنبه، ۱۴ آذرماه) با برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا درباره ایران دیدار کرد.

 

در پی فشارهای آمریکا به عربستان برای جبران کمبود نفت به دلیل وضع تحریم‌های آمریکا ضد ایران، سعودی‌ها در ماه نوامبر امسال تولید خود را به ۱۱ میلیون و ۲۰ هزار بشکه در روز رساندند که بالاترین رقم تولید آنها در تاریخ است.

 

مسئولان عربستانی به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره خبر این دیدار پاسخی ندادند، در حالی که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد خبری درباره جلسه اعلام نمی‌کند.

 

یادآور می شود، یکصد و هفتاد و پنجمین اجلاس اوپک امروز و فردا پنجشنبه و جمعه در وین برگزار می شود و طبق گفته محمد الرمحی، وزیر نفت عمان، امروز (چهارشنبه،۱۴ آذرماه) اعلام کرد اوپک و متحدانش در حال مذاکره درباره توافقی هستند که شرکت‌کنندگان در آن را تنها در سه ماه نخست یا نیمه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی متعهد به کاهش تولید نفت می‌کند/.

برچسب‌ها:

نظر شما