شناسهٔ خبر: 29785071 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

فرمانده ناجا:

۸۰ درصد جرایم فضای مجازی کشف می‌شود

سردار اشتری از افزایش ۷۱ درصدی جرایم فضای مجازی در سال جاری خبر داد و گفت:۸۰ درصد جرایم فضای مجازی کشف می‌شود

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، «سردار حسین اشتری» امروز در حاشیه نشست روسای پلیس های فتای سراسر کشور گفت: در این نشست ها موضوعات کارشناسی، اقدامات و برنامه های پلیس مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد.

 

فرمانده ناجا با بیان اینکه فضای مجازی یکی از موضوعاتی است که امروز با زندگی مردم عجین شده است، بیان کرد: پلیس و همه دستگاه های مربوطه باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند تا جرایم فضای مجازی موجب آسیب رسانی به کاربران این حوزه نشود.

 

سردار اشتری با بیان اینکه پیشگیری و اطلاع رسانی از مهمترین اقدامات در فضای مجازی است، تصریح کرد: جرایم فضای مجازی حدود 71 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

 

وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد جرایم فضای مجازی توسط پلیس فتا کشف شده و تشکیل پرونده می شود، افزود: در این زمینه با کشف و بررسی به نتایج خوبی دست یافتیم که با بررسی این آمار به دو نتیجه می رسیم یکی اینکه جرایم در فضای مجازی رو به رشد و فزاینده است دیگر اینکه ظرفیت موجود در پلیس فتا ظرفیت بسیار خوبی است که توانسته 80 درصد جرایم در فضای مجازی را کشف و رسیدگی کند.

 

سردار اشتری با بیان اینکه ما در کشف جرایم از بسیاری از کشورهای پیشرفته در دنیا جلوتر هستیم، اظهار کرد: بعضی از کشورهایی که دهها سال زودتر از ما این ظرفیت را در پلیس خود ایجاد کردند هنوز در کشف جرایم در حد و توان ما نیستند.

 

فرمانده ناجا در ادامه افزود: پلیس فتا در خدمت مردم است و آمادگی شنیدن و بررسی هرگونه نظر و پیشنهادات مردم را دارد. در صورتی که فردی مورد تعدی و ظلمی واقع شده باشد پلیس فتا در اسرع وقت رسیدگی می کند.

 

سردار اشتری با بیان اینکه یکی از موضوعات نگران کننده کلاهبرداری در فضای مجازی است، تصریح کرد: کسانی که با مراجعه، تماس و ورود به فضای مجازی کلاهبرداری می کنند و موجب ناراحتی مردم می شوند آسیب های زیادی به جامعه وارد می کنند.

 

فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: ما به بانک ها توصیه کردیم اقدامات لازم را جهت پیشگیری از کلاهبرداری در فضای مجازی انجام دهند تا کلاهبرداران نتوانند به حساب مردم دسترسی پیدا کنند و راهکاری ارایه دهند که رمزها، پول ها و شماره ها از طریق کاربر قابل تغییر باشد و همچنین اطلاع رسانی هایی نیز برای مردم داشتیم که در مواجهه با این جرایم چگونه بتوانند نقشه شوم کلاهبرداران را خنثی کنند لذا در حوزه فضای مجازی اقدامات خوبی صورت گرفته است.

 

فرمانده ناجا با بیان اینکه ظرفیت های پلیس فتا نسبت به سال های گذشته بهتر شده است، گفت: آزمایشگاه ادله دیجیتال پلیس فتا تقویت شده است. این آزمایشگاه در 146 نقطه کشور استقرار دارد و تا پایان سال محل استقرارهای پلیس فتا افزایش خواهد یافت. 

 

سردار اشتری اظهار کرد: یکی از برنامه های ما در سال آینده این است که در شهرهای دارای بیش از 150 هزار نفر جمعیت مراکز پلیس فتا راه اندازی شود تا مردم با سهولت کارهای خود را انجام دهند.

 

وی افزود: نیروی انتظامی آمادگی خدمتگزاری به مردم را در عرصه های مختلف دارد و در فضای مجازی هم اقدامات خوبی را انجام داده است، امیدواریم با این ظرفیتی که پلیس فتا دارد و در داخل و عرصه بین المللی نظرات کارشناسانه و پذیرفته شده ارایه می دهد بتوانیم خدمات بیشتری را به مردم ارایه دهیم.

 

وی گفت: میزان کشف جرایم بستگی به نوع جرم و اطلاعات موجود از مجرمان دارد. هر چقدر پلیس اشراف بیشتری داشته باشد و اطلاعات هم به اندازه کافی در اختیار باشد سرعت عمل در کشف جرایم هم بیشتر می شود.

 

سردار اشتری با اشاره به واگذاری مرزهای شرقی به ارتش تصریح کرد: نیروی انتظامی مانند گذشته و با قوت بیشتر در همه مرزها حضور دارد ولی مسئولیت حراست بخشی از مرزها بنا به تشخیص ستاد کل نیروهای مسلح به دیگر سازمان های ستاد واگذار شده است.

 

وی با اشاره به تجهیزات اختصاص یافته به نیروی انتظامی اظهار کرد: به دلیل افزایش جرایم و از سوی دیگر فعالیت نیروی انتظامی در نقاط مختلف کشور خسارات وارد شده به ماموران نیروی انتظامی نیز افزایش یافته است بنابراین تجهیزات پلیس نسبت به سال گذشته بهتر شده است هرچند کفایت نمی کند ولی ما منتظر دریافت اعتبارات لازم و تهیه تجهیزات مورد نیاز هستیم.

 

 

 

 

 

نظر شما