شناسهٔ خبر: 29752314 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سیا برای ارائه گزارش در مورد قتل خاشقچی به سنا می‌رود

تهران – ایرنا - «جینا هاسپل» رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) برای ادای توضیح درخصوص پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد آل سعود، روز سه شنبه در سنای آمریکا حضور می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، هاسپل در این جلسه که پشت درهای بسته برگزار خواهد شد، درخصوص پرونده یاد شده به اعضای ارشد دمکرات و جمهوریخواه کمیته‌های مختلف سنا گزارش خواهد داد.
به گفته منبع خبری رویترز، رهبران کمیته‌های روابط خارجی، خدمات مسلح و بودجه سنا در این جلسه حضور خواهند داشت. کمیته اطلاعاتی این مجلس پیشتر گزارش مربوطه را دریافت کرده بود.
انتشار این خبر پس از انتقادهای بسیاری است که بعد از عدم حضور او در جلسه مشابه هفته گذشته سنا مطرح شد.
جلسه مذکور با حضور «مایک پمپئو» و «جیمز متیس» به ترتیب وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا برگزار شد و برخلاف روال معمول، مقام‌های ارشد اطلاعاتی این کشور در آن حضور نیافتند.
پیشتر روزنامه گاردین گزارش داده بود که علت عدم حضور هاسپل در آن جلسه، بدلیل نهی کاخ سفید بوده است.
وی از جمله عالی‌ترین مقام‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا است و نقش کلیدی در پیشبرد تحقیقات مربوط به پرونده خاشقچی داشت.
هاسپل در دو ماه گذشته با سفر به ترکیه، دیدارهایی با مقام‌های این کشور داشت و در جریان اسناد و مدارک مرتبط با این پرونده قرار گرفت.
خاشقچی که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌کرد، مهر ماه برای کارهای اداری خود به کنسولگری عربستان در ترکیه مراجعه کرد و در آنجا به قتل رسید.
سیا چندی پیش در ارزیابی های خود به این نتیجه رسیده بود که دستور قتل خاشقچی از سوی ولیعهد سعودی صادر شده است.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اما تاکنون با وجود مدارک آشکار، از نقش مستقیم بن سلمان در این جنایت چشم‌پوشی کرده است.
شبس ** 9386 **1613

نظر شما